Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Prośba do posiadaczy 320d z M47, z kablem diagnostycznym i podstawową znajmością DIS'a.

 

Czy ktoś mógłby wykonać albo już kiedyś robił test ustawienia pompy? W DIS'ie jest to w Function Selection / Service Functions / Drive / DDE3.0 / Check setting of injection pump. Jakie wartości macie u siebie?

 

Wydaje mi się że moja pompa (była robiona) nie jest idealnie ustawiona. Mam wrażenie że samochód jest trochę mulasty i pali przynajmniej 0,5l więcej. DIS podaje dwie wartości:

- on activation at 0% - oczekiwana wartość: 1-3 stopnie

- on activation at 50% - oczekiwana wartość: > 10 stopni

U mnie te dwie wartości są odpowiednio zmierzone: 3,1 stopnia i 16,3 stopnia i na końcu testu DIS podaje że pompa jest źle ustawiona. O ile ta pierwsza wartość jest przekroczona zaledwie o 0,1 stopnia i nie wiem czy ma to aż tak duży wpływ. Druga zaś jest sporo większa niż 10. Jakie powinny być optymalne wartości (czy pierwsza np. 2 stopnie, a druga np. 12), jak macie u siebie?

 

Zamierzam spróbować skorygować to ustawienie metodą prób i błędów, obracając troszkę wałek pompy w lewo/prawo. Nie chce inwestować w czujnik zegarowy, poza tym to większa robota bo trzeba zdjąć kolektor i nie wiem czy jest potrzebna jakaś końcówka na czujnik żeby go włożyć w pompę. Ktoś to kiedyś robił i może podzielić się wiedzą/doświadczeniami ???

Opublikowano

Kolego z calym szacunkiem ale porywasz sie z motyka na slonce.

Majac niemale doswiadczenie oraz narzedzia (blokada,sciagacz kola ,zegar oraz INPA ) za pierwszym razem prawie dwa dni spedzilem aby ustawic prawidlowo.

Opublikowano
A to nie jest tak że narzędziami się ustawia "mniej więcej" a żeby idealnie ustawić przesuwa się samą pompę na mocowaniu? Tak słyszałem, w sumie sam chciałbym to umieć ustawiać.
Opublikowano

sama pompa powinna być ustawiona podczas regeneracji na wartosć poczatkową i po włożeniu jej na miejsce POWINNO byc ok ale nie jest :)

z prostego powodu , elemty które odpowiadają za idealne ustawienie pompy sa już zużyte , typu wyciągnięty łańcuch i porównując to z zadanym kątem i uzyskanym , mierzonym na wtrysku sterującym pojawiają się rozbierzonosci i można to ustawić metodą prób i błedów ...

a mozesz pokazać zrzut z parametrów kąta wtrysku ?

jak miałem wywaloną membranę w pompie to miałem takie wskazania w tym test w DISie , tylko wtedy auto nie odpalało na ciepłym i długo kręciłem ...

SPECIAL REMAPPING SERVICE - SOFTWARE ENGINEERING - IDA PRO


Chiptuning Łódź


ŁÓDŹ BYDGOSZCZ BIRMINGHAM LONDON


https://www.tc-performance.com/

Opublikowano

Dlatego właśnie pytam czego mogę się spodziewać. To że kolego arakdius zajęło ci to 2 dni nie znaczy że nie można tego zrobić. Więc skoro to już robiłeś może jakieś konkrety?

 

Bez ściągacza koła zębatego się nie obejdzie. Blokada to zwykły kołek a zegar nie wiem czy będzie mi potrzebny. Pytałem z resztą czy trzeba go jakoś przerabiać, czy końcówka wejdzie w pompę. Mam drugą pompę w domu (PL) więc teoretycznie można by to sprawdzić. W inpie jest to samo co w disie, a nawet mniej, można tylko sprawdzić kąty zadany i zmierzony. Domyślam się że w twoim przypadku musiałeś ustawić wszystko od początku; silnik w TDC na pierwszym cylindrze i pompę według wybitej wartości na korpusie stąd zegar? Więc po co inpa, do dokładnego tuningu?

U mnie pompa jest już ustawiona, co najwyżej wymaga malutkiej korekty.

 

Skoro już to robiłeś to może potwierdzisz w którą stronę należy kręcić wałek pompy względem koła zębatego? Na przykład jeśli oczekiwany kąt jest -1,5 stopnia, a zmierzony jest +0,5 stopnia to czy trzeba obrócić wałek pompy w prawo względem koła zębatego? Muszę to jeszcze przemyśleć albo zdać się na metodę prób i błędów. Dodatkowo czy jak się już 'rozdzieli' koło z wałkiem to czy można swobodnie kręcić silnikiem (i przez łańcuch kołem zębatym) względem wałka pompy, czy trzeba pompę blokować żeby się nie kręciła?

 

Jak już pisałem pompa była robiona i jakby coś było z membraną to pewnie by to zauważyli. Silnik odpala (teraz) bez problemu zimny/ciepły. Jeździ też jako tako, ale może mógłby lepiej.

Zrzuty parametrów kąta wtrysków mam, właściwie to kręciłem filmy bo wartości zmieniają się dynamicznie. Po odpaleniu zimnego silnika zadany i zmierzony kąt jest praktycznie taki sam. Ale gdy silnik się nagrzewa to zadany spada do -1,5 stopnia ale zmierzony nie może zejść poniżej zera. Czasem gdy się jedzie i np. zmienia bieg to wtedy zmierzony będzie przez chwilę mniejszy od zera. Podczas jazdy, silnik pod obciążeniem oba kąty są niemal idealne.

Poniżej kilka snapshot'ów, dla różnych prędkości i obciążeń silnika. Powyłączałem w inpie pozostałe parametry (szybciej działa i odświeża) więc nie jestem pewien przy jakiej prędkości/obciążeniu występują, ale duże kąty to but w podłodze a ostatni status to bieg jałowy:

http://imageshack.us/a/img208/253/stat2q.th.jpg

 

http://imageshack.us/a/img692/606/stat3vm.th.jpg

 

http://imageshack.us/a/img33/6053/stat4d.th.jpg

 

Mam nadzieje że przestawiacz kąta wtrysku jest sprawny tylko brakuje mu już zakresu z jednej strony i mała korekta na wałku pompy ustawi go w nominalnym położeniu

Opublikowano

ostatnie dwa zrzuty to spora róznica w kącie wtrysku ... jakby cos to musiałbym poszukać w garażu mam jakies dwie pompy po regeneracji ...

co do końcówek do zegara pomiarowego to tak jest potrzebna ale to wszystko jest w zestawie ... ustawiona pompa powinna byc podczas jej składania i wtedy nie ma problemu ...

SPECIAL REMAPPING SERVICE - SOFTWARE ENGINEERING - IDA PRO


Chiptuning Łódź


ŁÓDŹ BYDGOSZCZ BIRMINGHAM LONDON


https://www.tc-performance.com/

Opublikowano
Dlatego właśnie pytam czego mogę się spodziewać. To że kolego arakdius zajęło ci to 2 dni nie znaczy że nie można tego zrobić. Więc skoro to już robiłeś może jakieś konkrety?

 

Bez ściągacza koła zębatego się nie obejdzie. Blokada to zwykły kołek a zegar nie wiem czy będzie mi potrzebny. Pytałem z resztą czy trzeba go jakoś przerabiać, czy końcówka wejdzie w pompę. Mam drugą pompę w domu (PL) więc teoretycznie można by to sprawdzić. W inpie jest to samo co w disie, a nawet mniej, można tylko sprawdzić kąty zadany i zmierzony. Domyślam się że w twoim przypadku musiałeś ustawić wszystko od początku; silnik w TDC na pierwszym cylindrze i pompę według wybitej wartości na korpusie stąd zegar? Więc po co inpa, do dokładnego tuningu?

U mnie pompa jest już ustawiona, co najwyżej wymaga malutkiej korekty.

 

Skoro już to robiłeś to może potwierdzisz w którą stronę należy kręcić wałek pompy względem koła zębatego? Na przykład jeśli oczekiwany kąt jest -1,5 stopnia, a zmierzony jest +0,5 stopnia to czy trzeba obrócić wałek pompy w prawo względem koła zębatego? Muszę to jeszcze przemyśleć albo zdać się na metodę prób i błędów. Dodatkowo czy jak się już 'rozdzieli' koło z wałkiem to czy można swobodnie kręcić silnikiem (i przez łańcuch kołem zębatym) względem wałka pompy, czy trzeba pompę blokować żeby się nie kręciła?

 

Jak już pisałem pompa była robiona i jakby coś było z membraną to pewnie by to zauważyli. Silnik odpala (teraz) bez problemu zimny/ciepły. Jeździ też jako tako, ale może mógłby lepiej.

Zrzuty parametrów kąta wtrysków mam, właściwie to kręciłem filmy bo wartości zmieniają się dynamicznie. Po odpaleniu zimnego silnika zadany i zmierzony kąt jest praktycznie taki sam. Ale gdy silnik się nagrzewa to zadany spada do -1,5 stopnia ale zmierzony nie może zejść poniżej zera. Czasem gdy się jedzie i np. zmienia bieg to wtedy zmierzony będzie przez chwilę mniejszy od zera. Podczas jazdy, silnik pod obciążeniem oba kąty są niemal idealne.

Poniżej kilka snapshot'ów, dla różnych prędkości i obciążeń silnika. Powyłączałem w inpie pozostałe parametry (szybciej działa i odświeża) więc nie jestem pewien przy jakiej prędkości/obciążeniu występują, ale duże kąty to but w podłodze a ostatni status to bieg jałowy:

http://imageshack.us/a/img208/253/stat2q.th.jpg

 

http://imageshack.us/a/img692/606/stat3vm.th.jpg

 

http://imageshack.us/a/img33/6053/stat4d.th.jpg

 

Mam nadzieje że przestawiacz kąta wtrysku jest sprawny tylko brakuje mu już zakresu z jednej strony i mała korekta na wałku pompy ustawi go w nominalnym położeniu

Napisz do kolegi yoshimura01byl przy tym a robilem to po jego wskazowkach.

Ja mialem problem taki ze mechanicy wyciagneli pompe bez jej zblokowania.

Wiec ustawialem najpierw na stole z zegarem, potem w aucie na zegar i juz na oko.Jedno jest pewne po ustawieniu GMP 1cyl. blokowalem pompe a przestawialem walem a nie pompa.Jesli masz +0.5 to musisz opoznic pompe krecac walem w prawo.Aby moc krecic walem musisz miec sciagacz kola pompy wraz z jego podparciem.

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

W końcu skompletowałem klucze, znalazłem czas i pogoda dopisała więc zabrałem się za ustawianie pompy. Może komuś się przyda, zaoszczędzi trochę czasu i/lub podzieli się uwagami.

 

Oczywiście potrzebny jest ściągacz koła zębatego pompy, nasadki, 21 nakrętka pompy i 22 (na kole pasowym) do kręcenia wałem. Jeszcze imbus 17 żeby odkręcić tzw ‘śrubę zamykającą’ i mieć w ogóle dostęp do pompy. Przyda się również duży klucz (chyba 40, ale zapomniałem zmierzyć) żeby odkręcić sworzeń łożyskowy – na którym obraca się dźwignia napinacza. No i 13 żeby odkręcić sam napinacz.

 

1. Nagrzewamy silnik i sprawdzamy w inpie albo disie jaki jest zadany i zmierzony kąt wtrysku. Można też zrobić test statycznego ustawienia pompy w disie (service function).

2. Ściągamy obudowy silnika i wyciągamy wentylator. Żaluzje można rozpiąć (tylko uważać aby nie zgubić zawleczki i ośki), albo lepiej można je złożyć i związać ramie jakimś kablem lub sznurkiem – łatwiej jest wtedy wyjąc cały wentylator.

3. Odkręcamy śrubę imbusem na pompie i tak to wygląda:

http://imageshack.us/scaled/medium/834/imag0293ss.jpg

4. A właściwie to nie wiele widać bo nakrętka pompy jest dość głęboko.

imag0298p.jpg

5. Dlatego lepiej jest ściągnąć pasek, zdjąć dźwignie napinacza i wykręcić sworzeń. Pompy nie będziemy wyjmować więc ściągacz nie musi być prowadzony w otworze sworznia. Jak drugi raz odkręcałem imbusem śrubę zamykającą na ciepłym silniku to zamiast odkręcić tylko śrubę odkręcił się cały sworzeń, także mi ten duży klucz (40?) nie był potrzebny.

6. Odkręcamy nakrętkę pompy, przytrzymujemy śrubą na wale korbowym. Teraz bez sworznia i dźwigni napinacza widać już trochę więcej.

imag0343v.jpg

7. Robimy znaki na ośce pompy i kole zębatym. Znaki nie muszą być idealnie na przeciw siebie. Bardziej chodzi o względne ich położenie. Jak się później okaże, raczej nie możliwe jest aby wykonać jakieś pomiary między znakami.

8. Wkręcamy ściągacz i oddzielamy kółko od ośki pompy.

9. Teraz przechodzimy do właściwego ustawiania pompy. Pompy nie trzeba blokować, kreci się tak ciężko że swobodnie można kręcić wałem silnika i kółko zębate pompy będzie się ślizgać po nieruchomej ośce.

W moim przypadku zmierzony kąt na wolnych obrotach był mniej więcej +0,6 a żądany to -1,5 tak więc różnica to 2,1 stopnia. Przyjmując że średnica ośki jest równa gwintowi śruby (18mm) to 2,1 stopnia na obwodzie to jakieś 0,3mm. Bardzo mało i raczej nie mierzalne w tych warunkach, nawet robiąc zdjęcia i powiększając je na komputerze. Wystarczy że zdjęcie zrobimy troszkę z innej pozycji i pomiar będzie błędny. Więc samo ustawienie będzie robione metodą prób i błędów.

Jeśli kąt zmierzony jest większy od zadanego to wałem silnika kręcimy w prawo (tak jak w moim przypadku).

10. Nakręcamy nakrętkę pompy i dokręcamy momentem 110Nm. Zanim zakręcimy nakrętkę można wkręcić ściągacz w koło zębate i lekko go puknąć, wtedy dociśniemy koło zębate do ośki i będą mniejsze szanse że się poruszy podczas dokręcania nakrętki.

11. Montujemy napinacz i zakładamy paski.

12. Odpalamy silnik. Jeśli kąt został zmieniony tylko nieznacznie nie powinno być problemów z odpaleniem.

13. Podłączamy kompa z inpą albo disem i robimy pomiary kątów.

http://imageshack.us/scaled/medium/850/inpa1.jpg

http://imageshack.us/scaled/medium/7/distest1.jpg

14. No i niestety nie trafiłem z ustawieniem, troszkę za dużo. Wartości w inpie są bardzo zbliżone, różnica 0,18 stopnia, ale w disie w teście ustawienia pompy zmierzony kąt to 0,5 gdy tolerancja jest od 1 do 3 stopni.

15. Pewnie mogło by tak już być ale chciałem to jednak poprawić. Rozbieramy wszystko od nowa i ustawiam jeszcze raz. Za drugim razem, nic nie poprawiłem, a nawet pogorszyłem. Kąty w inpie praktycznie się nie zmieniły za to w disie ten pierwszy był 0,4. Dziwne że ten drugi za to wzrósł do 14,4 (poprzednio był 12,8), ale ciągle większy niż 10 więc teoretycznie OK.

http://imageshack.us/scaled/medium/21/distest2.jpg

16. Więc rozbieram wszystko jeszcze raz, już takiej wprawy nabrałem że ustawiam pompę w 10 minut łącznie z demontażem i montażem napinacza. Po podłączeniu komputera w inpie kąt zmierzony spadł do -1,2 gdy zadany to -1,5 (zapomniałem zrobić print screena). Za to w disie w teście pompy, obie wartości mieszczą się w tolerancji. Ten drugi kąt wzrósł jeszcze parę stopni – teraz 15,4.

http://imageshack.us/scaled/medium/545/distest3.jpg

 

Jak bym miał porządny imbus 17 to bym próbował ustawić to jeszcze raz. Ten imbus to zrobiłem z zagiętej śruby z łbem na 17 i chyba za mocno dokręcił ostatnim razem bo przy próbie odkręcenia łeb śruby w tym prowizorycznym kluczu zaczynał się ukręcać. Na razie zostawię to tak jak jest, trochę pojeżdżę zobaczę jakie będzie spalanie na podobnej trasie i jak kupie porządną nasadkę z imbusem 17 to spróbuje ustawić pompę jeszcze raz. Cała operacja ustawiania zajęła mi jakieś 3 godziny. Byc może tą metodą można ustawić pompę zupełnie od zera, np. podzielić sobie okrąg na sektory i próbować po kolei. Nie wiem też przy jakich wartościach inpa/dis zacznie pokazywać kąty no i trzeba uważać żeby nie usmażyć rozrusznika długim kręceniem.

 

Na początku tematu pytałem czy ktoś mógłby zrobić test w disie i podać jakie są wartości kątów dla nominalnie ustawionej pompy. Ale chyba nikomu się nie chce?

Opublikowano

Kolego zrobiłem test pompy w DISie na Ciebie, akurat mam pompe świeżo po regeneracji w serwisie Bosha:

 

http://imageshack.us/a/img11/7427/pompax.jpg

Opublikowano

Chociaż jednemu się chciało, dzięki kolego!

Widzę że wartości mamy bardzo zbliżone więc pewnie już nic nie będę poprawiał, pojeżdżę na takich ustawieniach i zobaczę czy zauważę jakąś różnicę.

Jak Ci się zechce lewis, to możesz jeszcze sprawdzić w disie, control module functions, dde, diagnosis request kąty wtrysku zadany i zmierzony.

  • 2 miesiące temu...
Opublikowano

Czy ktoś z kolegów orientuje się jak wygląda i gdzie ewentualnie można zakupić czujnik zegarowy z końcówką pomiarową do tej pompy?

 

Uniwersalny zestaw do ustawiania pomp VP36/VP37 nie pasuje.

  • 1 rok później...
Opublikowano

Witam. Mam pytanie w którą strone mam przestawić pompe ? W lewo czy w prawo ? Silnik nie odpala na zimnym ani na ciepłym z plaka pali. Jak już zapali to chodzi ok. Dis pokazuje takie wartości:

 

http://i.imgur.com/bTYvC5p.jpg

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.