Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam.

Posiadam piękne felgi, na których kiedyś kupiłem compacta E36. Felgi z oponami 235/40/R17.

Prawdopodobnie pochodziły one z Z3 (widywałem na aukcjach Z3 na takich nitowanych felgach).

Teraz kupuję E87 z 2004 roku i zastanawiam się czy da się założyć do niej takie felgi. W dziedzinie oznaczania felg jestem zupełnym laikiem i nie wiem nawet na co trzeba zwrócić uwagę.

• Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Wejdą na pewno.

Ze względu na brak czasu, nie chce mi się szukać katalogów, czy innych schematów traktujących o rozmiarach wszystkich felg do BMW.

Jeśli chodzi o nasze "jedynki", to raczej wszystkie felgi powyżej rozmiaru 15" będą pasować z "trójek".

Oznaczenia felg (tak z grubsza), to:

Średnicę felgi oznacza się w calach. np. 16"

Dla Ciebie najważniejszym rozmiarem teraz będzie tzw. ET. Jest to głębokość, na jaką felga wchodzi na piastę. Od tego zależy, jak głęboko będzie felga schowana w nadwozie. Oczywiście może się zdarzyć, że felga może też wystawać poza obrys nadwozia.

W moich oryginalnych "jedynkowych 17"-kach, jest ET 47.

Obecnie mam założone 16"-tki z BMW e46. Mają oznaczenie ET 36 (chyba). Więc "wyszły" troszkę na zewnątrz, ale nie poza obrys błotników. Rozumiesz... im cyfra ET niższa, tym koło bardziej wystaje.

Jest też ważna szerokość samej felgi. To oznaczenie zazwyczaj ma literę J. Prawdopodobnie będziesz miał oznaczenie J 7/5. Intuicyjnie - im większa cyfra, tym szersza felga.

Wewnątrz felgi znajdziesz jeszcze inne oznaczenia. Będą to oznaczenia tyczące rodzaju stopu aluminium, ciężar, który może przenosić felga, nazwa producenta, rozstaw śrub i wiele innych, lub wręcz bardzo skąpe oznaczenie.

Raczej nie znajdziesz oznaczenia mówiącego o średnicy osadzenia felgi na piaście. To trzeba mierzyć.