Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Witam.

Pacjent to e39 530D z automatem, rocznik 2002.

 

Jakiś czas temu reanimowałem swoje webasto. Wymieniłem termistor na NTC 10K, bo stary oczywiście był uszkodzony.

 

Sytuacja wygląda tak że mimo, iż temperatura silnika sprawdzana inpą albo na zegarach, przez test nr. 7, wynosi 90*, to webasto cały czas dogrzewa płyn.

 

Temperatura płynu na piecu webasto wynosi około 74*. Przy takiej temperaturze webasto przestaje pracować.

Problem w tym, że wystarczy nastawić mocniej nawiew lub temperaturę na klimatroniku i temperatura pokazywana przez webasto spada poniżej 70* i piec zaczyna znowu pracować.

 

Teraz zastanawiam się dlaczego tak się dzieje. Przewód, którym dostarczany jest płyn do ogrzania przez piec, to przewód powrotny od nagrzewnicy, więc bardzo możliwe, że temperatura płynu pokazywana przez sterownik webasto jest jak najbardziej poprawna.

 

Jest jeszcze inny wątek. Mam uszkodzoną dodatkową pompę wody - tą przy zaworach. Ta pompa odpowiada za tłoczenie płynu przy niskich obrotach silnika.

Obecnie jeżdżę po 25km po jakichś wiochach, gdzie asfaltu nie widać - jest sam lód. W takich warunkach silnik pracuje bardzo często na niskich obrotach.

Jest to automat, więc każde zdjęcie nogi z gazu skutkuje tym, że silnik ma poniżej 1500obr. Teraz zastanawiam się czy dlatego, że obroty są za małe, a dodatkowa pompa płynu nie działa, to może być tak, że przez nagrzewnicę nie przelatuje wystarczająco dużo płynu i jego temperatura za bardzo spada, co skutkuje załączeniem webasto.

 

 

Uff. Ale referat.

 

Teraz moja prośba. Jeżeli ktoś ma webasto naprawiane lub nie i posiada inpę żeby połączyć się z piecem i sprawdzić jak wygląda temperatura płynu pokazywana przez webasto, po nagrzaniu silnika, to bardzo by mi to pomogło.

 

Żeby test był miarodajny, to prosiłbym także o sprawdzenie w module klimatyzacji czy nie ma błędu "auxiliary water pump" - błędu dodatkowej pompy wody.

 

Z góry dziękuję za pomoc.

Edytowane przez ak105
Opublikowano

Spróbuje sie dzisiaj połaczyc z piecem i dam Ci znac wieczorem. Piec mam na gwarancji wiec mam nadzieje ze wszystko z nim ok. Porownam te temperatury i napisze...

 

 

 

 

Webasto wydaje sie byc u Ciebie dobre. Screen zrobiłem wtedy gdy na obc miałem 87stopni a piec pokazywał 60. podnislem temperature klimatronika do 32stopni i piec zaczął intensywnie startowac i chodzil do uzyskania 75stopni potem zaczął zwalniac a na obc było juz 90. takze te temperatury nie pokrywaja sie ze soba na postoju podczas pracy silnika,ale mozliwe ze jest inaczej podczas jazdy. Tego nie sprawdzałem.

 

http://img233.imageshack.us/img233/3166/inpaloader1.png

 

Uploaded with ImageShack.us

 

 

 

A w klimie mam taki błąd

 

 

http://img217.imageshack.us/img217/6092/inpaprintfilenafs.png

 

Uploaded with ImageShack.us

 

Obecnie jeżdżę po 25km po jakichś wiochach, gdzie asfaltu nie widać - jest sam lód. W takich warunkach silnik pracuje bardzo często na niskich obrotach.

Jest to automat, więc każde zdjęcie nogi z gazu skutkuje tym, że silnik ma poniżej 1500obr. Teraz zastanawiam się czy dlatego, że obroty są za małe, a dodatkowa pompa płynu nie działa, to może być tak, że przez nagrzewnicę nie przelatuje wystarczająco dużo płynu i jego temperatura za bardzo spada, co skutkuje załączeniem webasto.

 

U mnie jest identycznie. Jezdzac po mniescie przy 90stopniach na obc,piec nie chodzi ale kiedy zatrzymam sie na swiatłach i obroty spadaja słycze ze zaczynac sie załączac i próbuje utrzymac temp zadana na klimatronicu. Mam nadzieje ze cos wspólnie rozkminilismy. Pozdro

Opublikowano

Dzięki za zainteresowanie.

 

Twoje webasto zachowuje się identycznie jak moje. Błąd, który masz w klimie oznacza właśnie dodatkową pompę wody. Pytałem o nią, bo większość osób ma ją uszkodzoną, a nawet o tym nie wie, bo nie mają tego jak sprawdzić, a empirycznie tego nie czują.

Tamtej zimy moje webasto nawaliło, a razem z nim dodatkowa pompa wody, ale mimo tego, przy -32* na dworze, miałem w samochodzie na prawdę ciepło, nieważne jak wolno jeździłem. Nigdy bym nie pomyślał, że coś nie działa.

 

Analizując objawy, dochodzę do wniosku, że to właśnie wina tej pompy. Gdyby była sprawna, to większa ilość płynu przepływałaby przez nagrzewnicę i webasto by się nie włączało.

Ja jak ustawię na klimatroniku 16*, to webasto siedzi sobie cicho, ponieważ temperatura płynu przepływającego przez nagrzewnicę nie spada aż tak intensywnie.

 

Ja u siebie bym nawet nie zwrócił uwagi na całe zamieszanie, gdyby nie fakt, że spalanie na komputerze mam zdecydowanie mniejsze niż wychodzi z tankowania. To jest jakiś litr na 100, gdzie kiedyś miałem prawie co do setki.

Ale na przykład ostatnio miałem trasę 550km gdzie leciałem pełnym butem, mimo ujemnych temperatur i spalanie mi wyszło mega niskie i pokrywało mi się z komputerem.

 

 

Postaram się przejchać inną trasą, gdzie mogę jechać dosyć szybko i zobaczę jak wtedy zachowuje się piec. Mam kawałek 20km drogi prawie ekspresowej, więc wezmę laptopa i poobserwuję. Jeżeli moja teoria jest dobra, to webasto nie powinno się włączyć po osiągnięciu odpowiedniej temperatury.

 

 

 

Jeżeli ktoś jeszcze ma inpę i 530d a chciałby pomóc, to będę bardzo wdzięczny. Mam wrażenie, że sporo osób może mieć z tym problem i nawet nie wie dlaczego.

 

 

 

 

 

EDIT:

Teraz co do pompy pod zaworami - dodatkowej pompy wody. Dlaczego się psuje?

 

Patrząc z zewnątrz jest to na 99% pompa z prostym silnikiem elektrycznym z komutatorem i szczotkami, które ulegają zużyciu. Taka pompa jest stosowana w dieslach.

 

Pompa wody przy webasto, to pompa na bazie silnika bezszczotkowego i nie występują w niej elementy, które ulegają uszkodzeniu. Teoretycznie jest niezniszczalna i wieczna. Taka pompa jest stosowana jako pompa wody webasto oraz dodatkowa pompa wody przy silnikach benzynowych.

 

Nie jestem pewien, ale te pompy można chyba montować zamiennie. Wystarczy odkręcić dekiel. W każdym bądź razie temat do sprawdzenia.

Opublikowano
A ja sie tak zastanawiam czy ta pompa o ktorej mowa nie jest odpowiedzialna za wykorzystanie pozostałego ciepla cieczy na zgaszonym silniku. Tzn przycisk REST pod klimatronic mozna uzyc po wyłączeniu silnika i wtedy auto wykorzystuje pozostałe cieplo do ogrzania kabiny do momentu ostygniecia cieczy i własnie słyszłem że pompki potrafia padac a maja zastosowanie takze w autach bez vebasto.
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Koledzy, pompka pod zaworami działa przy włączeniu odzysku ciepła z silnika, czyli REST, i niestety nie jest zamienna z tą co siedzi przy piecyku webasto.

Pompka przy piecu na odpalonym silniku nie ma znaczenia, bo niektóre wersje wyposażone w sam dogrzewacz, wychodziły bez niej (sterownik webasta nie posiadał wyjścia na ta pompkę), i całość działała poprawnie.

U mnie nie ma wcale tej pompki pod zaworami, mam tylko tą przy samym webasto (wersja Z/C) i dogrzewanie silnika działa pełną mocą do 70 stopni, potem moc się zmniejsza, a po chwili webasto się wyłącza. Ponowne uruchomienie następuje przy spadku temperatury do około 60 stopni.

Jedyne co mi przychodzi do głowy, to brak pasty termo-przewodzacej pod czujnikiem temperatury na piecu, zresztą kolega AK105 wspominał że wymieniał termistor w sterowniku, jeśli nie nałożyłeś nowej pasty pod niego, to temperatura odczytywana z tego czujnika będzie zaniżona, przez co webasto będzie grzało zbyt długo.

Zaznaczam że użyta pasta powinna być sylikonowa (te ze złotem i srebrem przewodzą prąd) ponieważ istnieje ryzyko że pasta zewrze nóżki czujnika temperatury i odczyt będzie nieprawidłowy.

Opublikowano

Pompka pod zaworami chodzi na biegu jałowym silnika. Wiem bo sprawdzałem.

 

Co do pasty, to ja wymieniłem sam termistor i zostawiłem jak było w oryginale, czyli bez pasty termoprzewodzącej.

Ponadto mój termistor ma kształt kropli wody, a oryginał jest płaski i przylega idealnie do pieca.

 

Shadow69: u ciebie nie ma takich jaj jak u nas? Sprawdzałeś inpą czy nie spada temperatura na piecu webasto?

 

Teraz nie wiem czy mam ponownie rozbierać webasto i może wywiercić stożek na termistor i nawalić tam pasty żeby lepiej przewodziło czy może po prostu tak to działa wszystkim.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Na twoim miejscu dał bym tam trochę pasty, a nuż pomoże. Jak pierwszy raz rozbierałem piecyk, to była tam pasta, a nie wyglądało żeby tam ktoś grzebał przede mną. Dużo rozbierania nie ma, powinno pójść łatwo :wink:

U mnie od jakiegoś czasu inpa odmawia współpracy z webastem, więc kupa. :mad2:

Opublikowano

U mnie piec jest tak skorodowany, że żeby go rozebrać za pierwszym razem musiałem ukręcić śruby mocujące sterownik bo nie dało się go wyjąć.

Teraz każdorazowe wyjęcie sterownika wiąże się z klejeniem całości na silikon, także aż tak różowo nie jest :D

 

Jak będziesz miał chwilę to zobacz czy jak wysiadasz z auta po nagrzaniu, słyszysz dalej piec. Po zgaszeniu silnika powinno być słuchać wentylator.

 

Ja jeszcze potestuję jak zachowuje się webasto na szybkiej trasie i ewentualnie rozbiorę je jeszcze raz, żeby poprawić styk termistora z obudową i przy okazji wysmaruję go pastą termoprzewodzącą. Ciekawe czy pomoże.

 

Wypadałoby zrobić żeby to działało, bo takie włączanie się webasta co chwilę mocno je zużywa.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Jak wysiadam?? No dobra, ale przy jakiej temperaturze? Jak piec nagrzeje silnik, to się wyłączy i wystudzi, i spokój, a jak zgaszę auto w trakcie gdy jeszcze nie zdążyło się nagrzać, to po 5 czy 10 sekundach piec zaczyna procedurę wyłączania, czyli odcina paliwo, wyłącza wentylator, dopala resztki i się studzi jakieś 1.5 minuty.
Opublikowano

Jak silnik osiągnie te 87 lub więcej stopni i wysiadasz z auta. U mnie i u boa mimo osiągnięcia tej temperatury potrafi dalej chodzić stąd to całe zamieszani :(

U mnie dodatkowo włącza się podczas jazdy, ale tylko jak temp na sterowniku spadnie poniżej 70*.

 

Kurde, nie mam czasu więcej potestować. Muszę wykombinować trochę czasu.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

U mnie webasto wyłącz się gdy silnik ma jakieś 75 stopni, dzisiaj przyglądałem się dokładnie, wskazówka ledwo dobije do pionu, i już się wyłącza.

Powiem ci, że jak rozmawiałem z typem co ma autoryzowany serwis webasto, to posłuchał, zobaczył jak się odpala, jak gaśnie, etc, i stwierdził że wszystko z nim w porządku, więc wydaje mi się że twój piecyk powinien chodzić mniej więcej podobnie jak u mnie.

Zdarza ci się że webasto "zgubi" płomień? W sensie zdmuchnie go, czy coś, przestaje się palić, puszcza tylko bąka z dymu i rozpoczyna procedurę startu od nowa?

Opublikowano
U mnie webasto wyłącz się gdy silnik ma jakieś 75 stopni, dzisiaj przyglądałem się dokładnie, wskazówka ledwo dobije do pionu, i już się wyłącza.

Powiem ci, że jak rozmawiałem z typem co ma autoryzowany serwis webasto, to posłuchał, zobaczył jak się odpala, jak gaśnie, etc, i stwierdził że wszystko z nim w porządku, więc wydaje mi się że twój piecyk powinien chodzić mniej więcej podobnie jak u mnie.

Zdarza ci się że webasto "zgubi" płomień? W sensie zdmuchnie go, czy coś, przestaje się palić, puszcza tylko bąka z dymu i rozpoczyna procedurę startu od nowa?

 

 

 

u mnie takie sytucje sie nie zdarzają ale dzisiaj siedzialem w samochodzie z dzieciakiem i właczyłem piec co by cieplej sie zrobiło-właczył sie klimatron piec zaczął startowac pompka zaczela pukac i nagle trach....zgasło wszystko i cisza-moze to byl ten bąk? ale procedure musialem zacząc sam na nowo i potem chodziło jak ta lala...

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Jeśli piec nie zapali (zdmuchnie płomień) poczujesz niespalona ropę, po czym piec sie przewietrzy, i ponowi procedurę startu (sam wszystko przeprowadza, nic nie trzeba robić), ale jeśli 3 razy pod rząd nie odpali, to się blokuje (żeby odblokować wystarczy na chwilę odłączyć mu zasilanie).

Ogólnie to z tymi piecami czasem są takie jaja, ze nie idzie dojść do porządku :wink:

Opublikowano
U mnie webasto wyłącz się gdy silnik ma jakieś 75 stopni, dzisiaj przyglądałem się dokładnie, wskazówka ledwo dobije do pionu, i już się wyłącza.

Powiem ci, że jak rozmawiałem z typem co ma autoryzowany serwis webasto, to posłuchał, zobaczył jak się odpala, jak gaśnie, etc, i stwierdził że wszystko z nim w porządku, więc wydaje mi się że twój piecyk powinien chodzić mniej więcej podobnie jak u mnie.

Zdarza ci się że webasto "zgubi" płomień? W sensie zdmuchnie go, czy coś, przestaje się palić, puszcza tylko bąka z dymu i rozpoczyna procedurę startu od nowa?

 

No kurde u mnie chodzi aż wskazówka nie stanie w pionie. Płomienia nie gubi i działa idealnie - nie dymi, nie hałasuje przesadnie itd.

 

Szkoda, że nie możesz sprawdzić temp na webasto podczas pracy, bo byłoby jasne w 100% jakie rozbieżności są miedzy temp pokazywaną przez sterownik a temp z zegarów/sterownika silnika.

 

Będę musiał rozebrać to dziadostwo, bo już zgłupiałem. Moim zdaniem uszkodzona pompa pod zaworami będzie także miała wpływ na odczyty. Możliwe, że jest dodatkowym wąskim gardłem. A może to i wszystko po trochu.

 

Idę zamawiać części.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Tą pompą pod zaworami bym się nie przejmował, uszkodzona nie dławi przepływu, a jak widać na moim przypadku bez niej wszystko działa sprawnie.

Przez to twoje webasto to ja spać po nocach nie będę mógł bo mnie rozkminy nachodzą :mrgreen:

Opublikowano
Najpierw rozbiorę sterownik i zrobię z nim porządek. Później będę dalej kombinował bo i mi temat spać nie daje :D Tak to jest jak nic innego się w aucie nie psuje :D
Opublikowano

Pojeździłem sobie dzisiaj trochę i zauważyłem co następuje.

 

Przy klimatroniku nastawionym poniżej 19,5* webasto grzeje do 80* i się wyłącza.

Podczas pracy pieca temperatura na wskaźnikach i webasto jest prawie identyczna.

Po wyłączeniu pieca, temperatura odczytywana przez sterownik powoli spada do 40*. Webasto dalej jest wyłączone.

 

Jak ustawię na klimatroniku 20* lub więcej, to włącza się co jakiś czas podczas jazdy.

 

Wygląda na to, że odczytywana temperatura na piecu nie ma znaczenia, więc ten trop był zły.

 

Nie mam pojęcia co jest. Wymienię pompę i zobaczę czy to coś dało. Piec przy okazji też może rozbiorę. Ale to dopiero po świętach, bo teraz mi się nie chce.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.