Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Wymieniłem uszczelniacze trzonków zaworowych w silniku N42 bez zdejmowania głowicy oraz bez "rozpinania" rozrządu.Jest to całkowicie możliwe i zaoszczędzi czas oraz koszty (koszt kompletu uszczelniaczy to około 180 zł).

Myślę,że ten sposób ułatwi innym pracę w tym temacie.

 

WSZYSTKO ROBISZ NA WŁASNE RYZYKO I WŁASNĄ ODPOWIEDZIALNOŚĆ.

Przed przystąpieniem do pracy potrzebna jest tzw.blokada vanosa.Bez tego przyrządu nie ma co nawet myśleć o wykonaniu niżej opisanych prac.

Istnieje możliwość z pominięciem blokady jednak jest ona ryzykowna i polecam ją tylko tym,którzy są dobrze obeznani z budową głowic oraz tematem rozrządu - można bowiem zablokować tylko wałek wydechu w jego tylnej części - jest tam "rowek" do blokowania - spasowana belka ,przykręcona w poprzek do korpusu głowicy (z zastosowaniem istniejących gwintów do śrub pokrywy zaworowej) a do niej przykręcony na sztywno płaskownik wchodzący (blokujący) w w/w rowek.

http://imageshack.us/photo/my-images/10/remontgowicyn42071.jpg/

Przednia część (zębatka,blacha vanosa,łańcuch)musi być dobrze wzajemnie oznaczona względem siebie i całości na wałku ssącym.

Mimo tego sposobu polecam blokady - bezpiecznie i na 100% wychodzi.

 

-przednia blokada - blokuje blaszane koła vanosa ,koła zębate rozrządu

http://imageshack.us/photo/my-images/13/remontgowicyn42073.jpg/

-tylna blokada wałka wydechowego - ustawia także jego położenie

http://imageshack.us/photo/my-images/10/remontgowicyn42071.jpg/

 

1-Wypinamy kable od silniczka vanosa,wykręcamy świece,odkręcamy pokrywę zaworów.

Ukazuje się nam od góry - 3 wałek tzw.vanosa.Jest on zamontowany jak by na piętrze nad wałkiem ssącym.Nazwę go dalej "piętrem" vanosa - będzie łatwiej przekazać .

http://img507.imageshack.us/img507/2311/remontgowicyn42044.jpg

Jest on zakończony ślizgiem dla sprężyny napinającej.Zwalniamy tą sprężynę i wykręcamy całe "piętro" po uprzednim odkręceniu silniczka elektrycznego vanosa.Zapisujemy też sobie na którym ząbku styka się oś silniczka z pół zębatką 3 wałka.

Wyjmując "piętro" zwalniać się będą sprężyny napinające dzwigienki między tym wałkiem a wałkiem ssącym.Uwolnione dzwigienki pospadają do głowicy - nie ma problemu bez kłopotu się je wyjmie.

Wyjęte z głowicy "piętro" pod koniec prac będziemy musieli jeszcze rozebrać by umieścić z powrotem uwolnione dzwigienki.Ale to potem.

2-Zakładamy blokady vanosa z przodu i od tyłu na wałek wydechowy.

http://imageshack.us/photo/my-images/13/remontgowicyn42073.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/10/remontgowicyn42071.jpg/

Na przedniej blokadzie musimy oznaczyć rysikiem wzajemne położenie elementów ( dla pewności gdy będziemy składać całość - ważne by nie "stracić ustawień rozrządu ) :

http://img203.imageshack.us/img203/7587/remontgowicyn42009.jpg

3-Wykręcamy śrubę wałka wydechowego i w jego miejsce wkładamy śrubę z mniejszym gwintem - tworzymy oś,

http://img90.imageshack.us/img90/5581/remontgowicyn42074.jpg

która umożliwi w dalszej pracy bezpieczne obracanie zębatki vanosa by łańcuch nie spadł.

Zdejmujemy tylną blokadę.

Odkręcamy "resztę" z wałka wydechowego i wyjmujemy go.

Teraz mamy dojście do wszystkich zaworów.

Na zdjęciu wyjęte także popychacze.

http://img542.imageshack.us/img542/8232/remontgowicyn42011.jpg

WAŻNE -jak widać wałka ssącego nie wyjmujemy.Nie ma potrzeby,a nawet nie wolno - stracimy ustawienia rozrządu.

Zdejmujemy przednią blokadę vanosa.

4-By rozpiąć zamki zaworowe zrobiłem dzwignię - taki oto prosty przyrząd

http://img402.imageshack.us/img402/2739/remontgowicyn42078.jpg

oraz "belkę",która ułatwi jej podparcie

http://img404.imageshack.us/img404/9448/remontgowicyn42080.jpg

Tą belkę przykręcić można do głowicy śrubami w otwory śrub pokrywy zaworów

http://img707.imageshack.us/img707/8560/remontgowicyn42015.jpg

ISTOTNE DLA BEZPIECZEŃSTWA -radzę zasłonić wszystkie otwory : od świec oraz kanały olejowe - jak coś wpadnie - zamek - to dramat !!!!

http://img267.imageshack.us/img267/6951/remontgowicyn42032.jpg

5-WAŻNE - kręcąc kołem wału korbowego (WAŻNE - kręcimy tylko w prawo - tak jak wskazówki zegara- nie cofamy - by nie "przeskoczył" napinacz bo cały rozrząd się "utraci"!!!!) ustawiamy górne położenie tłoków.Idą one do góry parami :1 z 4 oraz 2 z 3.

Ustawiamy przykładowo 2 z 3 ( bez kręcenia w pozycji blokady vanosa )i sprawdzamy,czy są w najwyższym położeniu ( to na tłoku podeprze się zawór podczas rozpinania jego zamków - jak widać zawór nie wpadnie do komory spalania ).

http://img507.imageshack.us/img507/4199/remontgowicyn42022.jpg

Rozpinamy zamki zaworowe i wyjmujemy zameczki namagnesowanym śrubokrętem lub pencetą.

http://img138.imageshack.us/img138/1954/remontgowicyn42036.jpg

http://img10.imageshack.us/img10/5785/remontgowicyn42020.jpg

Wymieniamy uszczelniacze osłaniając je dołączonymi do kompletu osłonkami

http://img407.imageshack.us/img407/8964/remontgowicyn42039.jpg

"zapinamy" zameczki ( jest trochę zabawy na cierpliwość - ważne by ustawić je "wąskim" do dołu - tak jak było - zwróć uwagę przy wypinaniu).

Przy okazji warto sprawdzić kluczem dynamometrycznym "dokręcenie" śrub mocujących głowicę do bloku silnika

http://img94.imageshack.us/img94/9169/remontgowicyn42024.jpg

6-zakładamy z powrotem wałek wydechowy - po skręceniu - jednak przed przykręceniem śruby od koła vanosa - zakładamy blokadę na końcu wałka w celu ustawienia jego pozycji co do rozrządu oraz zakładamy przednią blokadę sprawdzając "oznaczenia",które wcześniej zrobiliśmy - musi być b.dokładnie i skręcamy kluczem dynamometrycznym śrubę od zębatki wanosa ( można bez klucza dynam.-jednak z czuciem i nie za słabo).

http://img252.imageshack.us/img252/3073/remontgowicyn42072.jpg

7-Czeka nas teraz montaż "piętra vanosa" oraz luznych dzwigienek - to te pomiędzy wałkiem ssącym a wałkiem 3 vanosa.

W celu umieszczenia tych dzwigienek musimy ( jak już wcześniej wspominałem) rozebrać "tzw. piętro" vanosa :

http://img507.imageshack.us/img507/2311/remontgowicyn42044.jpg

Odkręcamy osłonę plastikową oraz poprzeczną śrubę - całe mocowanie -i wyjmujemy wałek

http://img571.imageshack.us/img571/7712/remontgowicyn42053.jpg

"ramę" montujemy z powrotem na miejsce.

Teraz musimy ulokować z powrotem dzwigienki ( to te pomiędzy wałkiem ssącym a wałkiem,który chwilowo zdemontowaliśmy -tj.3 wałek vanosa ).

w dolnej części na zdjęciu będziemy montować te dzwigienki.

http://img443.imageshack.us/img443/2253/remontgowicyn42041.jpg

W tym celu zrobiłem "przyrządy" pomocnicze z rozciętego śrubokręta oraz rozciętego małego klucza oczkowego.

http://img5.imageshack.us/img5/1868/remontgowicyn42077.jpg

http://img594.imageshack.us/img594/5995/remontgowicyn42075.jpg

Tam gdzie pozwala miejsce - kluczem oczkowym(przerobionym)naciągamy sprężynę od jej końca,wkładamy dzwigienkę i zwalniamy sprężynę.Tam gdzie przerobionym śrubokrętem napinamy sprężynę kręcąc śrubokrętem by się podniosła - wkładamy dzwigienkę i zwalniamy sprężynę - dociska ona łoże w dzwigience mocując ją pomiędzy wałkami.

Ten schemat pokazuje te elementy

http://www.bmwstore.pl/pl/katalog/diagram/11_3176-sterowanie-zaworow-walek-rozrzadu-wlot/vFT55048

nr-10 dzwignia,nr-11 sprężyna

http://img40.imageshack.us/img40/1151/remontgowicyn42063.jpg

Podczas montażu zapomniałem o tej fotce - mam nadzieję ,że moje wyjaśnienia co do tego są czytelne.

WAŻNE :cool2: :cool2: -podczas rozbierania elementów głowicy na początku radzę robić dużo fotek by jak by co można było porównać - w szczególności montaż i osadzenie tych sprężyn w dzwigienkach - jest on dość jednoznaczny i idzie się połapać co i jak.Mi się to udało.

Mając zamontowane dzwigienki - składamy ten 3 wałek vanosa.

Będzie on dość opornie się układał bo będzie wyciskany przez krzywki wałka ssącego.

Po dokręceniu panewek dokręcamy element łączący wałek z czujnikiem (jest tam klin kierunkowy) i skręcamy - patrząc od przodu na silnik widać otwory montażowe na imbus ( zakładamy odkręcony element plastikowy - czujnik - odkręcając oraz odsuwając ślizg około 2mm ).Wałek 3 tzn. vanosa jest na swoim miejscu.

8- nie wspominałem wcześniej o miedzianych przewodach olejowych.Ich demontaż oraz ponowny montaż jak i położenie jest oczywisty.

9-Sprawdzamy wszystkie znaczniki na blokadach i względem nich co do reszty podzespołów.

10-montujemy z powrotem silniczek elektryczny vanosa - uwzględniając wcześniej zapisane ustawienia.

Po tych czynnościach w celu sprawdzenia czy wszystko jest dobrze obracamy kołem wału korbowego kilka krotnie - zawsze w prawo tj. tak jak wskazówki zegara.Wszystko powinno obracać się bez oporu - nie ma wkręconych świec to też nie będzie jeszcze sprężania.

11-Zakładamy i przykręcamy pokrywę zaworów.

12-Podpinamy wtyczkę do silniczka vanosa,wkręcamy świece itp.........cała reszta.

Całość skończona.

Życzę powodzenia - dużo fotek i zapisów pomoże dokładnie złożyć całość. :cool2: :cool2:

 

PAMIĘTAJ,ŻE WSZYSTKO ROBISZ NA WŁASNE RYZYKO I ODPOWIEDZIALNOŚĆ MIMO TEGO OPISU.

  • 7 miesięcy temu...
Opublikowano

Cześć,

Nie mam takich kontaktów.

Praca wymaga wyjątkowej uwagi oraz dokładności.Jest wykonalna w 100% - dwa tygodnie temu robiłem to wszystko u kolegi w jego samochodzie.

Musisz poszukać mechanika,który zrobi to wg.powyższego opisu.

Pozdrawiam.

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

Myślę , że tak. Generalnie budowa powinna być oparta na podobnych zasadach.

Podstawą w tych działaniach jest zrobienie wszystkiego by nie utracić ustawień rozrządu. Blokując wałki i przeprowadzając całość prac trzeba bardzo dokładnie wszystko sprawdzać. Jednak do głowicy moim zdaniem powinien "zaglądać" ktoś znający podstawowe zasady jej budowy. Reszta to sprawa logiki , która wynika z założeń konstrukcyjnych.

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano
Witam,fajnie ,że zrobiles opis wymiany uszczelniaczy zaworowych,lecz troszke wprowadzasz ludzi w blad, poniewaz trzeci walek ,ktory przychodzi z gory to walek valvetronika ,a nie vanosa. Jeśli chodzi o jego demontaz to nie robi się tak jak ty to napisales ,lecz blokuje się caly uklad valvetronika i sciaga się go w calosci,sa do tego blokady ,ale mozna również zrobic to bez nich. Silniczek ,ktory rzekomo znaczysz to także blad poniewaz nic się nie zaznacza tylko po zlozeniu calosci robi się adaptacje inpa lub disem tzw. Adaptacja VVT, oni ci ustawia silniczek aby otwieranie oraz zamykanie zaworow było odpowiednie. Gwarantuje ci że masz na pewno bledy w kompie po tej wymianie ,ktora zrobiles. Tak czy inaczej bez blokad walu korbowego oraz blokad walkow i vanosow nie masz szans ustawic w 100% rozrzadu w tym aucie. Jeśli ktos chcę wymienic te uszczelniacze w silniku z oznaczeniem N na terenie uk to zapraszam pisac na priv. Pozdrawiam.

Damian3619


Ze wzgledu iz nie ma zadnej stronki poswieconej Polskim wielbicielom BMW w UK. Zapraszam na profil facebooka Bmw anglia.


GG 43888118

Opublikowano

Dzięki za uwagi - w moim przypadku zrobiłem to wszystko tanim kosztem - metody, które podałem wymyśliłem na bieżąco po " otworzeniu " silnika. Vanos czy Valvetronik - wiadomo o co chodzi - nazewnictwo podawane przez tą czy inną firmę samochodową.

Zaznaczając wszystko byłem pewien , że parametry silnika będą zachowane i w moim przypadku są ! Sprawdzałem wszystko nie dawno w inpie i jest OK.

Ta moja " receptura " na wymianę uszczelniaczy oraz przy okazji popychaczy jest zamieszczona w dziele - zrób to sam i o ile mi wiadomo to nie wszyscy mają w domu program do analizy silnika i jego " danych ". Wiem , że istnieje blokada całego układu vanosa lub jak wolisz valvetronika upraszczająca zdecydowanie to wszystko lecz ja jej nie miałem do dyspozycji a i tak " remont " wykonałem dobrze i bez błędów w nastawach .Analizę wykonał serwis bmw.Wspomniana przez Ciebie blokada to znowu dodatkowy koszt lub konieczność pożyczania wspomnianego przyrządu.

Reasumując : moja metoda jest do zrobienia samemu - wymaga jak wszystko dokładności - można to zrobić samemu w garażu i tyle.

Skoro masz wszystkie wspomniane blokady oraz możliwość analizy komputerowej to wszyscy kontaktujący się z Tobą będą zapewne bardzo zadowoleni.

Jednak temat w dziele ZRÓB TO SAM brzmi jednoznacznie i mimo być może nie zawsze dobrego nazewnictwa danych podzespołów

opisuje co i jak w tym temacie.

Pozdrawiam, Marek.

  • 1 rok później...
  • 8 miesięcy temu...
Opublikowano

Witam

 

Mam problem z BMW e46 318 ti silnik N42. Jeżdżę już nim dwa lata, zawsze brał 1L na 1000km oleju 5W30, ale ostatnio już 1L wystarcza na 500km. Do tego kopci na niebiesko szczególnie po wrzuceniu wstecznego. Obawiam się że to uszczelniacze i w związku z tym czy w pobliżu Katowic może ktoś polecić warsztat który zrobi mi to bez demontażu głowicy?

  • 1 miesiąc temu...
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano
Koledzy podajcie jakiś warsztat,najlepiej w centralnej Polsce,który wymieni te nieszczęsne uszczelniacze w ten sposób :cry2: :mad2:
  • 1 miesiąc temu...
  • 2 tygodnie później...
  • 11 miesięcy temu...
Opublikowano

A jak ma się sprawa z nagarem, który jest na prowadnicach i trzonkach zaworowych ? Czy w takiej technologii

bez demontażu głowicy są szanse na usunięcie nagaru ? Bo jeśli nie to w dość krótkim czasie nagar mechanicznie

"załatwi" nowe uszczelniacze.

 

pzdr Nix

Opublikowano
Czy można odświeżyć zdjęcia lub ktoś dysponuje jakimś tutorialem? Czy wystarczy gdy tłok jest w gmp i zawór po zdjęciu sprężyn się o niego oprze?
Sprzedam instalację na nowej oryginalnej kostce do l7, światłowody i wtyczka.
Opublikowano
Cześć panowie.Jestem świeżo po wymianie uszczelniaczy bez zdejmowania głowicy. Jest to możliwe bez problemu,ale ja do złożenia piętra valvetronica wyciągałem wałek rozrządu zaworów dolotowych.
Opublikowano

właśnie zrobiłem 100 km po wymianie i jest odpukać super.

Początkowo kupiłem tylko uszczelniacze i wypożyczyłem blokady rozrządu i dzwigieniek vv żeby zdjąć cale piętro.

Po rozłożeniu uznałem że wymienię cały rozrząd (330 zł ślizgi łańcuch napinacz, 70 zł uszczelniacz wału bo zaraz nie będę rozbierał) wypożyczyć też musiałem klucz dynamometryczny 300nm by dokręcić śrubę na wale. O dokręcaniu z wyczuciem nie ma mowy bo zębatka rozrządu nie ma żadnego klina. Dorobić też musiałem klucz do trzymania wału podczas odkręcania.

 

Czy zrobiłbym to sam drugi raz? Szczerze to by mi się nie chciało. Wziąłem się sam bo w mojej okolicy nie ma dobrego majstra a jeden chciał za robotę 800zł i musi zdjąć głowicę, wymienić pierścienie na jakieś od Opla(nie mam nic do tej marki) oraz uszczelke pod głowicę od innego silnika po małej przeróbce. Więc rozumiecie czemu sam to zrobiłem. Nie polecam zabawy bez blokad do vv. Oczywiście po złożeniu wykonałem adaptację vv.

Sprzedam instalację na nowej oryginalnej kostce do l7, światłowody i wtyczka.
Opublikowano

Jakiś solidny warsztat, który się podejmie wymiany uszczelniaczy w okolicach Rybnika?? Ktoś coś poleci?

e46 318 ti silnik N42

POZDRAWIAM MANIAKÓW BMW 🙂

Z BMW od 2004roku. Na forum od 2005r.

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

A jesteś pewien, że mając ściągniętą głowicę wymieniasz TYLKO uszczelniacze zaworów nie ruszając pierścieni ?

 

Jesli tak, to zależnie od zakładu kwota rzędu 1500-3000zł. No bo głowicę trzeba przeszlifować, wyczyścić z nagaru, sprawdzić szczelność, dotrzeć zawory itp itd.

 

pzdr

  • 8 miesięcy temu...
  • 2 miesiące temu...
Opublikowano

Witam,

pewien podobno dobry warsztat w mojej okolicy zażyczył sobie za wymianę uszczelniaczy, wymianę uszczelnień Vanosów oraz pompy Vacuum bez zdejmowania głowicy 1000zł. Twierdzą, że stosują trwalsze uszczelniacze o większej powierzchni przylegania oraz z osłonami. Co o tym myślicie? Cena jest ok? Dodam że silnik to N46B20.

  • 2 tygodnie później...
  • 6 miesięcy temu...
Opublikowano
ponowie prośbę o wstawienie jeszcze zdjec lub zapisanie wszystkiego do pdf . chyba ze na yt gdzies to jest ?
  • 1 miesiąc temu...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.