Skocz do zawartości

[E39] klimatyzacja - sterowanie temperaturą - opinie


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam!

Mam pewne wątpliwości co do działania klimatyzacji automatycznej. Otóż mam wrażenie, że układ w moim aucie nie najlepiej reaguje na (hmm... jak to nazwać?)...zmianę otoczenie. Gdy jedzie się w pełnym słońcu i ustawi klimę na 22 lub 21st, wszystko jest ok, temperatura idealna. Ale jak tylko wjedzie się do cienia, to zaraz odczuwa się nieprzyjemny chłód, jakby klima pracowała zbyt wydajnie i nie zmniejszała chłodzenia. Podobnie przy jeździe nocnej - w aucie robi się po prostu za zimno, nawet przy ustawieniu na 23 st. W większości przypadków mam włączoną śnieżynkę, ale wieczorami muszę gasić - co jednak powoduje, że przy ciepłych wieczorach w aucie robi się duszno i co chwilę trzeba pstrykać śnieżynkę.

Nie wiem czy tak działa klima automatyczna we wszystkich E39. Mam porównanie z Saabem 9-3 i tam praktycznie nigdy nie trzeba było nic przestawiać - zawsze miało się komfortową temperaturę. Tutaj muszę co chwilę klikać, gasić/włączać śnieżynkę, zmniejszać/zwiększać temperaturę. Zauważyłem również, że klima w trybie AUTO preferuje nadmuch na twarz i praktycznie nie korzysta (lub baaardzo rzadko) z nadmuchu na szybę lub na nogi. Oczywiście mogę sobie to przełączyć, gdy nadmuch na twarz jest zbyt nachalny, ale wydaje mi się, że powietrze powinno być równo rozkładane przez automat.

Czy przyczyną takich "nieprawidłowości" mogą być uszkodzone czujniki temperatury wewnętrznej i/lub ewentualnie czujnik nasłonecznienia? Jak sprawdzić czy są OK? Komputer nie wyrzuca żadnych błędów. A może u Was także tak działa klima automatyczna?

Aha, jak się zgasi śnieżynkę (gdy na zewnątrz jest np. ok 15 st), to nadmuch praktycznie zawsze działa w trybie AUTO na 3 kreski - czy to też jest OK? Natomiast jak się w takiej sytuacji kliknie śnieżynkę, to nadmuch wzrasta, by szybko doprowadzić do pożądanej temperatury.

Podsumowując - wszystko działa w miarę sprawnie, ale zachowanie klimy bywa niekomfortowe i podejrzewam, że to oznaki jakiejś (zbliżającej się) awarii.

Z góry dzięki za pomoc

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Opowiem jak jest u mnie.

Praktycznie cały czas jeżdżę z włączoną klimą, mam ustawione 21 stopni i AUTO, dodatkowo zawsze włączam przycisk pod śnieżynką, czyli obieg zamknięty dla klimy, jakoś nie mam problemów, zawsze jest w środku miło i przyjemnie, czy na zewnątrz jest +35 jak ostatnio, czy 25... Jak temperatura spada poniżej 20, to już raczej sensu nie widzę na jazdę z klimą i wyłączam. Czy jadę w słońcu, czy w cieniu, czy tunelem, to jest ok.

Teraz przypomniałem sobie pewną sytuację, wyjechałem kiedyś wieczorkiem w stronę mazur, było 25 stopni, klimka włączona, już prawie na miejscu zatrząsło mną, tak jakoś zimno się zrobiło, była godzina 22, spojrzałem na temperaturę zewnętrzną i było 16 stopni...... Czyli podobnie jak Ty opisałeś..

Były: e30: 323i '83 // e34: 520i '95, 525i '91 // e46: 320d '99 320d '02 // e39: 525tds '96, 520d '02, 528i '98, 525d '00 // e60 520 M47 + wirus, 520d N47 // e83 N47

Pozdrawiam

Krzychu.

Opublikowano
Objawy wskazują, iż coś nie działa - proponuję zacząć od czujnika temperatury w panelu klimatronika ( a dokładniej od wiatraczka czy działa). Można podejrzeć wszystkie wskazania z poziomu INPY - reakcja czujników światła, czujniki temperatury itp. Pytanie, czy kratki środkowe masz ustawione na zimny nawiew? Bo zdecydowanie automat lepiej radzi sobie gdy regulacje na tych kratkach ustawi się pośrodku - przynajmniej tak jest u mnie, a klima działa ok i zdecydowanie lepiej niż w autach z grupy VW.
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

U mnie klima działa ok, nawiew rozkłada wg mnie idealnie, i jakoś nie czuję żeby większość powietrza była kierowana na twarz, powiedział bym że to zależy od temperatury otoczenia, zimą bardziej na szybę i na nogi, latem bardziej na twarz i nogi.

Jedyne czego nie lubię, to właśnie tej zmiany nasłonecznienia.

Jadę w słońcu, jest okej, wjeżdżam w cień, i robi się troszkę za chłodnawo.

Podpowie ktoś o co chodzi z tym czujnikiem nasłonecznienia?

Gdzie tego szukać? Może coś z nim jest nie tak?

Opublikowano

A powiedzcie mi Koledzy do czego sluzy przcisk obiegu zamknietego,a wlasciwie jego pierwsza opcja czyli koleczko z literka "A" ?

klima dziala,obieg zamkniety tez ale nie czuje zadnej roznicy pomiedzy samym obiegiem,a tym z literka "A".

Opublikowano
A - automat. Teoretycznie sam wybiera czy zamykać obieg czy nie. O ile dobrze pamiętam jako przykład była podawana sytuacja przejazdu piaszczystą drogą - żeby nie dostawał się do środka pył, automat zamyka obieg. Na podstawie jakich czujników to robi to już nie wiem.
...... V8 ...... :)
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Obieg zamknięty automatyczny zamyka się gdy wyczuje jakiś nieprzyjemny zapach, spaliny, etc.

Czujnik do tego (AUC) znajduje się na osłonie wentylatora chłodnicy , jak patrzymy z przodu, to na lewej bocznej ściance, wygląda tak:

http://allegro.pl/czujnik-auc-czujnik-zapachu-sensor-bmw-e39-e36-e46-i2553653822.html

 

W nim jest taka śmieszna gąbka/filterek, lubi się zasyfiać, mój wcale nie działał jak kupiłem auto, po wyjęciu tej gąbki i płukaniu w benzynie (gąbki, nie czujnika) chodzi do dziś, i skutecznie ogranicza dostawanie się smrodu do środka.

Opublikowano

Miałem podobne spostrzeżenia i dopiero po jakimś czasie odkryłem, jak temu zaradzić. Mianowicie kluczowe jest, przynajmniej u mnie, ustawienie środkowego pokrętła. Żeby szybko i skutecznie schłodzić wnętrze przy wysokich temperaturach zewnętrznych, miałem to ustawione na zimne. Jednak przy takim ustawieniu właśnie robi się zimno, kiedy słońce przestaje grzać, jedzie się w cieniu, w tunelu itp. Rozwiązaniem jest trzymanie tego kółka na środku, wtedy nie odczułem takich problemów. Tylko, że wtedy mamy dwie opcje - albo klima bezobsługowa, stale pokrętło na środku, ale za to wolniejsze schładzanie (wtedy nie dmucha maksymalnie zimno), albo konieczność przestawienia tego pokrętła raz od czasu.

 

To jest cena za stopień skomplikowania tego układu. Daje on dużo większe możliwości, np. kiedyś miło mnie zaskoczył na trasie, kiedy wieczorem zaczęło się robić chłodniej i nagle automat włączył przyjemne ciepło na nogi, a na wysokości twarzy miałem cały czas orzeźwiający chłód. Tak że ma to swoje zalety, bo może być tak, że nie tylko prawa i lewa strona, ale też góra i dół działa inaczej, ale też wymaga odrobinę więcej obsługi.

 

Podsumowując ten przydługi wywód - zazwyczaj mam pokrętło na środku i nie ma problemu, w największe upały najpierw mam na zimne, a potem przestawiam na środek i jest wszystko w porządku.

Opublikowano

Normalnie aż sprawdzę dziś.

 

Bo o ile pamiętam, to ja mam zawsze ustawione tak, ze pasek podziału ciepłe zimne na środkowej kratce mam ustawiony tak, że biała kreska podziału chowa się w górnej części kratki, wiec takie więcej ciepłe niż zimne.

Ale o ile dobrze kojarzę to właśnie nie do końca działa to tak jak należy, bo mimo to nadal ze środka leci subiektywnie patrząc zimne powietrze i nawet w upalny dzień troszkę to denerwuje, za to często jest tak, ze na dole jest strasznie gorąco.

Staram się miedz ustawiona temperaturę 22 stopnie, bez względu na to, czy to lato czy zima.

Opublikowano

Nie rozumiem tej wypowiedzi ;)

 

Leci zimne powietrze i denerwuje to w upalny dzień? To jak ma być, ma dogrzewać w upał? ;)

Na dole, czyli na nogi leci Ci ciepłe, bo jak automat uzna, że jest generalnie chłodno, to właśnie od dołu zacznie grzać.

Opublikowano

Może zakręciłem za mocno.

 

Kiedy jest upał to jest OK, ale wieczorami jak robi się chłodniej na zewnątrz to zaczyna być kłopot.

Np. klima ustawiona na 22 stopnie, na zewnątrz 20-21, a z góry wieje tak, że zimno w ręce, dosłownie.

 

W ciepłe dni, fajne zimne na twarz, ale nogi się gotują.

To miałem na myśli.

 

Oczywiście wszystko w opcji AUTO.

Opublikowano (edytowane)

To ja nie widzę innej opcji, jak trochę jednak operować tym pokrętłem, albo dostosować temperaturę. U mnie nie ma takiej potrzeby, ale widocznie te układy auto działają różnie.

 

Tu ukłon w stronę Opla - tryb auto w Vectrze B działał fantastycznie, nie pamiętam przypadku żebym musiał coś korygować.

Edytowane przez rafal99
Opublikowano
Z tym pokrętłem na środku to prawda. Bawiłem się tym już wcześniej i po próbach doszedłem do takich wniosków. W dzień gdzie jest upalnie pokrętło ustawione na dwie niebieskie kropeczki, a wieczorami centralnie na środek. Temperatura ustawiona cały czas na 20 stopni i jest ok :cool2:
Opublikowano

Dzięki za opinie.

W najbliższym czasie sprawdzę i wiatraczek w panelu, i wszystko w inpie.

Jeśli chodzi o wyłączenie śnieżynki jak się robi chłodno - to właśnie mnie dziwi. We wspomnianym Saabie nic nie musiałem przełączać i cały rok wszystko było ustawione tak samo (co najwyżej zmiana temperatury o +/- 1st, ale nie więcej). Tu spodziewałem się, że sprężarka sama się będzie odłączać w takiej sytuacji.

Czy zbyt duże chłodzenie, gdy na zewnątrz już nie ma upału, może mieć coś wspólnego z dodatkową pompką ogrzewania? Po podłączeniu do kompa wyrzuca mi błąd tej pompki. W sumie to nie wiem czy ona działa, działa wadliwie czy w ogóle nie działa i nie wiem jak to sprawdzić.

Zimą jeszcze układu nie testowałem, bo auto mam dopiero od 3 miesięcy.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Wyciągnij panel sterowania klimatyzacją, oczyść silniczek i okolice z brudu i kurzu (przedmuchaj) lub oczyść pędzelkiem.
Opublikowano

Podepnę się pod ten temacik.

Mam pytanie odnośnie tego pokrętła (niebieskie i czerwone kropki) na środkowych kratkach nawiewu. Czy przy wyłączonej klimatyzacji, temperaturze ustawionej na przykład na 18 stopni C i pokrętle na nawiewie ustawionym na czerwone kropy leci wam gorące powietrze?

U mnie tak było na początku po kupnie samochodu, po wymianie chłodnicy już tak nie jest, teraz temperatura ustawiona na przykład na 20 stopni C pokrętło na niebieskie kropki - powietrze chłodne, pokrętło na czerwone kropki powietrze delikatnie mniej chłodne, ale nie ciepłe. Może trochę zagmatwałem, za co przepraszam, ale po wczytaniu się myślę że można zrozumieć:)

Jak jest u was?

Opublikowano
U mnie jest tak, jak teraz u Ciebie. Tzn. jeśli generalnie na panelu jest ustawiona niska temperatura, to przekręcenie na czerwone kropki nie sprawi, że zacznie grzać, tylko jest mniej zimne. Co innego jak w ogóle było zimno na zewnątrz i panel był nastawiony na grzanie, wtedy na czerwonych kropkach grzało bardziej, a na niebieskich leciało zimne.
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

A czy to pokrętło to czasem po ustawieniu na czerwone kropki nie puszcza powietrza przez nagrzewnice, a na niebieskich całkowicie ją omija?

Wydaje mi się że tak to działa, bo na niebieskich kropkach jest znacznie większy przepływ, nie stawa takich oporów.

Opublikowano

Jeszcze jedno pytanie:

Czy u Was też tak jest, że w pełnym trybie AUTO dmuchawa jest włączona nie niżej niż 3 kreski? U mnie słabiej nigdy nie dmucha. Co więcej, jak nawet ręcznie ustawię 1 lub 2 kreski, to nadmuch ma taką samą moc jak na 3 kreski.

Opublikowano
Bo automat ma czujniki dość nisko i pod czarnymi osłonami i zanim doleci tam chłodniejsze powietrze to tam zdążyło by się podgrzać gdyby było np na 1-2 kreskach siła nawiewu. Tak mi się wydaje :)

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.