Skocz do zawartości

Pierwsza wymiana oleju - potrzebna pomoc


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam,

 

Jestem szczęśliwym posiadaczem BMW e46 318i 1998r, 1895cm3 kolor czarny ( kolor nie ma znaczenia ale jestem z niej dumny więc napisze :) :

 

W dniu jutrzejszym chciałbym przeprowadzić wymianę oleju. Jest to mój pierwszy samochód i pierwsza wymiana oleju. Przeczytałem mnóstwo inf. w internecie na temat olejów. Nadmiar wiedzy spowodował jednak pytania. Oto one:

 

1. W interncie polecany jest przeważnie olej W10-40. Niemniej spotkałem się z oceną iż pierwsza wartość tej nazwy czyli 10W im niższa tym lepsze smarowanie w niskich temp. zaś druga część tj.40 im wyższa tym lepsze smarowanie w wyższych temp. czy zatem nie lepszy były olej o oznaczeniu 0W-60 ?

 

2. Dowiedziałem się również że nie należy używać oleju syntetycznego jeśli nie ma informacji jaki olej używany był wcześniej, aby nie doprowadzić do rozszczelnienia silnika.

Pozostaje zatem pytanie czy użyć pół-syntetyka czy mineralnego oleju. Przeglądająć www spotkałem się z opinią iż jeśli jest to samochód starszy ( a swoje lata już ma ) z dużym przebiegiem ( obecnie 113 tys. ) to najlepiej użyć oleju minerlanego. Niemniej większość osób z którymi rozmawiałem poleca użyć pół-syntetyka. Co zatem użyć?

 

3. Pytanie 3 może banalne dla wyjadaczy, jednak dla mnie skomplikowane. Jak sprawdzić czy silnik bierze olej? czym to może skutkować?

 

4. Moja obecna BMW to moja miłość. Chciałbym aby był to pierwszy samochód mojego jeszcze nie narodzonego syna. Nie chce zatem wlewać byle czego. Nie mniej nie chce również wydawać pieniędzy tylko dlatego że dana firma jest bardziej renomowana. Co zatem proponujecie. Valvoline, Motul, Mobile 1, Castrol, Liquid Moly ? Może jeszcze coś innego?

 

5. Ostatnie moje pytanie z ciekawości. Co stało by się w przypadku gdyby poprzedni właściciel używał mineralnego oleju, a ja użyłbym pół-syntetyka ? To samo co w przypadku użycia po takim oleju oleju syntetycznego?

 

Pozdrawiam i z góry dziękuje.

Opublikowano
Kolego może się rozszczelnić ale nie koniecznie. Żadnego mineralnego nie wlewaj. A poprzedni właściciel nie powiedział na czym jeździł? Jak masz numer to zadzwoń do niego i zapytaj. Zobacz czy pod maską nie ma żadnej kartki. Ja uważam tylko pełen syntetyk nie patrząc na km. JA jeżdżę na Castrolu choć różne są opinie, lecz już 6 samochód tym olejem zalewam i jest wszystko dobrze :D A co Twojego przebiegu to trochę nie realne, żeby auto z 98r. miało przebieg 113kkm. Wychodziło by ok. 8kkm rocznie, 600km miesięcznie :duh:
Opublikowano

Prawie 15 lat i 113tys.km? I ktoś by zalewał mineralny przy takim przebiegu? No chyba że 200tys.km w pamięci :)

0W w bym już tutaj nie lał...zarzuć 5W syntetyk i będzie ok - najwyżej wymień go wcześniej (może wypłukać więcej zanieczyszczeń, jeśli wcześniej było jeżdżone na gorszych olejach)

Opublikowano
do płukania silnika po nieznanym oleju i przy zmianie tegóż specyfika na coś z innej klasy są w sprzedaży płukanki..
Opublikowano

Koledzy,

 

Po pierwsze dzięki za pomoc.

 

Po drugie. Najpierw użyje płukanki to wyczszczenia silnika po poprzednim oleju. Następnie zaleje silnik syntetykiem 10W40 (firmy jeszcze nie wybrałem)

 

Po trzecie. Tak samochód ma taki przebieg. Jeździła nim żona mojego wujka. W zasadzie była to droga praca-dom + zakupy.

 

W tym miejscu spytacie dlaczego nie spytam o poprzedni olej mojego wujka. Otóż nie mam obecnie z nimi kontaktu. Długa to historia i nie ma sensu się rozpisywać.

 

Czy mógłbym poprosić aby ktoś odpowiedział na 1 pytanie w moim poście? Dlaczego 10W40 a nie np. 0W50 skoro to w teorii wyższej klasy olej?

 

Pozdrawiam

Opublikowano
...auto z 98r. miało przebieg 113kkm. Wychodziło by ok. 8kkm rocznie, 600km miesięcznie :duh:

jest to realne ja zanim sie przeprowadzilem robilem ok 500km miesięcznie bo mialem blisko do pracy 8km, mimo wszystko 113tys w 14 lat? :) moja ma 10latek i ma juz 201 tys to i tak mało,

co do oleju ja mam syntetyk MOTUL, wszystko ok, pamietaj ze do silnika 1.9 wchodzi ciut ponad 4 litry oleju, z braku wiedzy kupiłem 6l :mad2: pocieszalem sie ze będzie na dolewki ale ku mojemu zdziwieniu nie wzięło ani kropli :)

 

P.S. Gratuluje samochodu :D

Opublikowano
Tak samochód ma taki przebieg. Jeździła nim żona mojego wujka. W zasadzie była to droga praca-dom + zakupy.

 

Jeśli oni kupili to auto w salonie w 1998 roku to przebieg jest realny. :)

Opublikowano

Jeszcze raz dzięki za całą pomoc. Auto ma taki właśnie przebieg. To nie podlega dyskusji :).

 

Wciąż jednak proszę o odpowiedź dlaczego akurat 5W40 czy 10W40 a nie naprzykład 0W50 skoro jest on w teorii lepszy. Domyślam się że chodzi o to że nie jest to już nowy silnik i nie powinno się lać takiego oleju mimo że jest lepszy. Tylko pytanie dlaczego :) ?

 

P.S Dziękuje gratulacji za samochód. Wczoraj zostałem szczęśliwym nabywcą 850 :). Ale e46 to ciągle moje kochanie :). Żonka jest troche zazdrosna ale cóż.... :)

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Wciąż jednak proszę o odpowiedź dlaczego akurat 5W40 czy 10W40 a nie naprzykład 0W50 skoro jest on w teorii lepszy.

Nie 10W40 bo to jest półsyntetyk.

0/5W40/50 to pełne syntetyki i taki zalej. Jak jest tak jak mówisz, że przebieg jest prawdziwy to możesz spokojnie zalać 0W. Aczkolwiek to już spore burżujstwo :norty: spokojnie wystarczy 5W40 :cool2: jakby wszyscy mieli taki dylemat jak Ty to silniki przeżywałyby auto..ale jak większość leje mineralny, bo tanio to :duh:

Mój czarnuch

Drugi czarnuch-540i

E32 740IL

Kupię do e46 sedan przedlift:

- maskę cosmosschwarz 303

- osłonę dźwigni automat 51167059413 ("-" do przodu)

- listwę spryskiwaczy mgłowych polift (303 cosmosschwarz)

Najlepiej Dolny Śląsk, tel. 782-784-200.

Opublikowano

Jeśli przebieg prawdziwy na 101% toż to przecież silnik prawie nówka, ledwo dobrze dotarty :)

Gratuluję auta.

 

Więc tak, zrób płukankę zgodnie z instrukcją, co dostaniesz: LM, Milers, Wynns, Amsoil, Motul, itp, przed wymianą do starego oleju (silnik-olej rozgrzany) wlewasz i uruchamiasz silnik, ma pracować na wolnych obr., bez zabaw gazem ok. 10-20 min., zależy od producenta.

 

Zlewasz wszystko, poczekaj, aż wszystko ścieknie dokładnie.

Nowy filtr i zalewasz nowy olej..., Jaki?

Ja bardzo namawiam na syntetyk (nie wchodząc w szczegóły, co to jest full synt.)

Wybierz 5W40 (lub 5W30), będziesz mieć pewność, że to full syntetyk (choć tych jest mało na rynku) lub HC (syntetyk hydrokrakowany)- też bardzo dobry.

Oprócz oznaczenia 5W40 musi mieć oznaczenie A3/B3 lub A3/B4, powinien również mieć dopuszczenie BMW czyli LL98 lub LL01.

Jak spełni powyższe, będzie dobry, marka ma drugorzędne znaczenie choć poleca się LM, Amsoil, Milers, Statoil Lazerway, Valvoline. Castrol i Mobil1 w necie mają różne opinie-nie chcę wchodzić w dyskusję :? .

 

Nic Ci się nie rozszczelni, jak i przy większych przebiegach tez nie. Mój były passat przeleciał na syntetyku (wprawdzie od nowości) 390kkm i dalej lata.

 

Jak sprawdzić czy bierze olej?

Do tego jest bagnet, na którym sprawdzasz poziom oleju w misce olejowej.

Ważne, musisz to robić zawsze w tych samych warunkach:

auto stoi na równej, poziomej nawierzchni i są dwie szkoły, albo ok. 5 min. po zgaszenia auta, lub zimny silnik, po dłuższym postoju, ja polecam drugą, np. rano.

Jeśli poziom spada z przebiegiem, znaczy oleju ubywa- albo wycieki, albo "bierze" olej.

Zawsze jakiś ubytek jest, ale przy "normalnej" jeździe i sprawnym silniku można przejechać do następnej wymiany bez dolewek.

Jeśli poziom zbliża się do min. na bagnecie dolewasz ok. 0,5l.

Nie dopuszczasz do obniżenia poniżej min., tym bardziej do świecenia kontrolki, grozi to uszkodzeniem (zatarciem) silnika.

 

Po pierwszej wymianie monitoruj poziom, jeśli by coś ubywało - nie panikuj, zrób dolewkę i dalej jazda.

Syntetyk mimo płukanki też będzie czyścił silnik. Pierwszą wymianę zrób po około 8-10 kkm, następne co 12-15 kkm, lub co roku;

 

Myślę, że pomogłem, mam dobry dzień :D

Opublikowano

W szwagra 318 z przebiegiem ponad 200tys. i nie znanej klasie oleju na jakiej jeździł kilka miesięcy po zakupie zrobiliśmy pułkankę i zalali motula 5w40.

Silnik zdecydowanie lepiej pracuje niż na poprzednim oleju i od pół roku nie dolał ani kropli.(Poprzedniego troszeczkę brał).

Także nie ma się o co martwić.

Opublikowano

1. 10W60 Valvoline VR1 Racing.

2. 10W60 Valvoline VR1 Racing.

3. Sprawdzając poziom :wink: , obserwując kolor zadymienia.

4. 10W60 Valvoline VR1 Racing.

5. Nic by się nie stało.

Opublikowano

10w60 do takiego silnika jeżdżonego na co dzień jest kompletnie bez sensu. Taka klasa oleju jest do samochodów bardzo obciążonych termicznie/pracujących w ciężkich warunkach i na tor wyścigowy...Taki olej ma lepkość gorszą niż mineralny podczas zimnego rozruchu. Nadaję się jeszcze idealnie do zapychania starych wyeksploatowanych silników, żeby nie brały go litrami.

 

Lepkość, mm2/s w temperaturz 40 ºC ASTM D-445 165

Lepkość, mm2/s w temperaturze 100 ºC ASTM D-445 23,0

 

Dla porównania pierwszy z brzegu 5w40 olej ligi marketowej jakim jest mobil 1 super 3000 5w40

cSt w temp. 40ºC 84

cSt w temp. 100º C 14

 

Jak ktoś ma pojęcie co oznaczają cyferki, to chyba nie trzeba tłumaczyć.

Olej leje się przede wszystkim taki jak zaleca producent, lub zmienia go przy bardzo specyficznych zastosowaniach samochodu (jak np. upalanie na torze).A nie leje tego, który ma większe cyferki w karcie charakterystyki.

Opublikowano

koledzy wyczerpali temat

w temacie przebiegów, mojego ojca VW polo z 96r. kupiony przez niego w polskim salonie obecnie ma przejechane ok. 80tys.km

są emeryci którzy jeżdżą zaledwie 2 razy w tygodniu do sklepu

Opublikowano
emerytem nie jestem, a zrobiłem swoją e46 w ciągu ostatnich 11 miesięcy jakieś 8 tyś km, było by sporo mniej ale brat często pożyczał, takie są efekty jazdy służbowym autem do pracy:p
Opublikowano
Czesc wszystkim.....tak sobie czytam te wasze wypowiedzi na temat oleju silnikowego i oczom nie wierze :shock: jak mozna przejsc z oleju mineralnego na polsyntetyk lub co gorsza syntetyk gdy nasze babunie maja juz powyzej 200tys....jeszcze nie spotkalem mechanika ktory zalecilby taka operacje a znam dwoch ktorzy zeby zjedli na samochodach...w mojej becie uzywam mineralu Mobila tak jak w poprzednich samochodach i nigdy nie mialem problemu.....moja malenka pochodzi z 93r i na liczniku ma 268tys. ale stan faktyczny to 380tys...tak to jest jak autko przyjedzie z zachodu do Polski :D ale powiem tak jak ktos nie umie jezdzic to zajedzie autko w 50tys. moja mala mimo przebiegu chodzi jak pszczolka i bierze okolo 150ml na 10tys km... :P podstawa to zmieniac olej i filtr co 10tys z, no i oczywiscie rowniez filtr paliwa mozna co 20 ale ja zmieniam co 10tys plus filtr powietrza :lol: jesli chodzi o skrzynie i dyferencjal to po rozmowie z zaufanym mechanikiem odstapilem od tej czynnosci...dlaczego :?: skrzynia w tych przebiegach jesli ladnie tzn.lekko i bez halasu wchodzi znaczy sie ze jest tam wystarczajaca ilosc oleju a po zmianie moze sie okazac ze czeka nas jej wymiana lub sluchanie archaicznych dzwiekow :8) dyferencjal mozna zajrzec ale skoro nie chalasuje olej musi byc ja przy swojej juz nie moge odkrecic tej sruby a poki cisza nie ruszam bo zerwe gwint i bede mial problem to tyle pozdrawiam i szukajcie dobrych i zaufanych mechanikow a przede wszystkim nie wymyslajcie sobie awarii...................ja polecam Mobila gdyz kazde moje autko mialo zawsze ponad 200tys.poza fordem oczywiscie gdzie zawsze jest ponizej 100-owki :P leje minerala i jest okej a silniczki pracuja cichutko pzdr. raz jeszcze :mrgreen:
Opublikowano

wojciech

jak dla mnie to możesz zalać sobie nawet kujawskim i jezdzić. Twoi "ekstra" mechanicy obstawiam też mają małe pojęcie o nowych silnikach i zatrzymali się na erze garbusa albo trabanta skoro mają takie teorie. No i jakies hałasy po zmianie oleju w skrzyni albo dyfrze ? no jak twoi mechanicy leja też wedle tej zasady co silnikowy to obstawiam że do skrzyni by ci mixolu nalali. Najlepiej jakbyś podał argumenty dlaczego w silniku trzeba wymienić olej a w skrzyni czy tylnym dyfrze już nie trzeba. Hamulcowego pewnie też z 10 lat nie ruszyłeś ani płynu od wspomagania bo przecież skoro jest to nie trzeba wymienić.

 

Niech ci twoja maleńka mruczy nadal na mineralnym i szerokości :cool2:

szukam
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
To ja chyba następnym razem zaleje mineralnego Mobila, jak taki super :norty: będę 100 pln do przodu :mrgreen:

Mój czarnuch

Drugi czarnuch-540i

E32 740IL

Kupię do e46 sedan przedlift:

- maskę cosmosschwarz 303

- osłonę dźwigni automat 51167059413 ("-" do przodu)

- listwę spryskiwaczy mgłowych polift (303 cosmosschwarz)

Najlepiej Dolny Śląsk, tel. 782-784-200.

Opublikowano

Bez urazy ale twoi mechanicy zatrzymali się na pułgu, lub co najwyżej fiacie 125p.

W moich samochodach lub za moją namową wśród znajomych/ rodziny około 15 samochodów przeszło z mineralnego/półsyntetyka nieżadko nawet przy przebiegach rzędu 300tyś i nic kompletnie się nie działo. No oczywiście poza spadkiem zużycia oleju i lepszej pracy silnika.

Pozdrów mechaników i kup im jakąś dobrą literaturę :).

Opublikowano
Z szacunkiem dla kolegow ale wole sluchac doswiadczonych mechanikow anizeli internetowych "fachowcow" ja z minerala nie przejde i poki co zaden samochod mi sie nie rozpadl :mrgreen: ale kazdy niech leje co uwaza...oczywiscie moze wierzyc w przebieg rzedu 150tys w swoim 15-20letnim samochodzie i niech leje polsyntentyka okaze sie kto pierwszy odwiedzi mechanika :lol: pozdro dla " fachowcow " :duh:

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.