Skocz do zawartości

BMW M3 E30 - zdjecia,fakty,mity,sport,historia....


Gość lagadula

Rekomendowane odpowiedzi

Podczas gdy na torach wyścigowych odnosiło sukcesy 635i konstruktorzy z BMW Motorsport usilnie pracowali nad samochodem, który na prawdę mógłby zdominować sportową konkurencję. Ze względów homologacyjnych, a także marketnigowych (silna konkurencja ze strony bardzo szybkiego, małego Mercedesa 190 2.3-16), wybór padł na model E30. Warto też przypomnieć, że jeszcze przed pokazaniem się legendarnego M3 model E30 z powodzeniem startował w kilku wyścigach (w 1986 Winni Vogt zdobył tytuł Mistrzowski w klasie do 2.5 litra na E30 325i).

 

http://img93.imageshack.us/img93/3425/m33oa.th.jpg

BMW E30 M3

 

Sercem M3 był zupełnie nowy silnik zbudowany na bazie sześciocylindrowego, 286 konnego, dwudziestocztero zaworowego silnika znanego z modeli E28 M5 oraz E24 M635i tylko, dosłownie, skróconego o 2 cylindry. Nowy, czterocylindrowy silnik otrzymał oznaczenie S14 i w wersji "drogowej" dawał 195 do 200 koni mocy (z katalizatorem lub bez) i przyspieszenie 0-100 w 7 sek. Później w kolejnych wersjach moc wzrastała poprzez 200 koni (Evo I), 220/215 (Evo II) do 238 koni (Evo III - SportEvolution). W wersji Evo III, produkowanej tylko przez 3 miesiące od stycznia do marca 1990 silnik S14 miał pojemność 2.5 litra i "drogowe" M3 osiągało 100 w 6.2 sek. Wersje torowe M3 osiągały jeszcze lepsze wyniki. Debiutancki model z 1987 z silnika 2.3 litra osiągał moc 295 koni i przyspieszenie 0-100 5.0 sek. Moc modelu Evo III wynosiła 365 koni, przyspieszenie 4.6 sek. a maksymalna predkość od ok. 280 do 300 km/h (w zależności od przełożeń skrzyni biegów).

 

http://img56.imageshack.us/img56/9607/m3engine1en.th.jpg

Silnik M3 E30

 

stniała też 2 litrowa odmiana M3, zgodna z przepisami BTCC, która osiągała moc rzędu 275 koni. Od początku pojawienie się M3 na torach wyścigowych okazało się być olbrzymim sukcesem. Ku zaskoczeniu wszystkich, okazało się, że to relatywnie słabe 295 konne auto bez problemu wygrywało z konkurencją 360-480 konnych Fordów Sierra Cosworth zdobywając mistrzostwa Europy w latach 1987, 1988, Mistrzostwa DTC w 1989, 1990 Mistrzostwo BTCC w 1991 i wiele innych. M3, niejako niechcący (bez specjalnego oficjalnego poparcia BMW) wygrywało też w rajdach (Mistrzostwo Belgii 1988, oraz Belgii, Francji, Hiszpanii, Holandii i Jugosławii w 1989 oraz Francji i Jugosławii w 1990).

 

http://img56.imageshack.us/img56/2604/m3race4ti.th.jpg

BMW M3 E30 wyscigówka

 

http://img56.imageshack.us/img56/9805/m3evoii7js.th.jpg

BMW M3 E30 Cecotto

 

http://img56.imageshack.us/img56/4253/m3evoiii5cy.th.jpg

BMW M3 E30 Evolution III

 

http://img98.imageshack.us/img98/7379/m3ceccoto7kv.th.jpg

BMW M3 E30 Evolution II

 

http://img98.imageshack.us/img98/1517/m3cabrio2nl.th.jpg

BMW M3 E30 Cabriolet (wyprodukowano 500 sztuk)

 

http://img98.imageshack.us/img98/2396/m3alpina0oy.th.jpg

BMW M3 E30 ALPINA Silnik 3.5 l (3430 ccm) moc 254 KM moment 320 NM. Wyprodukowano 62 sztuki

 

Zapraszam do zamieszczania zdjeć, wyrazania opini, i ciekawych info na temat tego nie watpliwie najznakomitszego M w histori. :cool2:

 

Opis i historia pochodzi ze strony BMW Klub Polska

Edytowane przez Anonymous
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Członkowie klubu
Spróbuje :mrgreen: . Ale juz ktoś opisał M3.

http://www.bmw-klub.pl/samochody/touring2.htm

Ale mozna zrobić historię samej M3 e30

Tam PN opisał przekrojowo "po latach" - a ja miałem na myśli właśnie taką historię E30 M3 :cool2:

Pozdrawiam,
Grzegorz

330Ci
276218_2.png

335d xDrive
1089970_2.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jako uzupełnienie pozwolę sobie zamieścię mój artykuł o BMW M3 E30 który napisałem pare lat temu ;)

 

Potocznie modele 215 konne są nazywane jako EVO I (bez Cecotto),

220 konne jako EVO II, a 2,5 litrowe 238 konne jako EVO III.

Nie prosta lecz zakręt jest wyzwaniem ;)

http://img346.imageshack.us/img346/5111/bkp2kl.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

http://img61.imageshack.us/img61/8971/autosport13es.th.jpg

http://img61.imageshack.us/img61/5202/autosport21cp.th.jpg

http://img61.imageshack.us/img61/5093/autosport31ac.th.jpg

http://img61.imageshack.us/img61/1607/autosport44an.th.jpg

http://img61.imageshack.us/img61/2605/autosport67tp.th.jpg

http://img61.imageshack.us/img61/6882/autosport79tx.th.jpg

http://img61.imageshack.us/img61/3760/autosport114xm.th.jpg

http://img61.imageshack.us/img61/5931/autosport133oo.th.jpg

 

lagadula Ty tu nie wypisuj o M3 jako o czasie przeszłym :twisted:

w zeszłym roku czytałem ciekawy artykuł w jakiejś gazecie rajdowej

o młodych skandynawskich zawodnikach rajdowych i tam M3e30 jest bardzo popularnym samochodem wciąż biorącym udział w rajdach- zresztą wystarczy polatać troche po stronach wikingów poświęconych

tuningowi BMW jakie oni tam moce wykręcają :jawdrop:

fajny temat o ///M-kach jest na:

 

http://www.streetracing.pl/forum/viewtopic.php?t=27643

 

i historia M3:

http://www.mpwr.pl/art.php?:3

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

To jest Cecotto

 

 

A to jest Evo, tzw. Evo II.

Nie prosta lecz zakręt jest wyzwaniem ;)

http://img346.imageshack.us/img346/5111/bkp2kl.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.