Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
e91 318i manual 2010 r. 143 KM

 

miasto: 9,5 l

trasa autostrada 135 km/h tempomat: 7,5 l

trasa zwykła krajówka: 6,8 l

średnie wychodzi: 8,5 l (to co komputer pokazuje mniej więcej pokrywa się z dystrybutorem)

 

pomiar zimowy (temp niemal cały czas poniżej zera)

Jestem ciekaw czy to całe Efficient Dynamics, które jest akurat u mnie to placebo, czy rzeczywiście daję chociaż ten 1 l oszczędności na spalaniu benzyny.

 

Pytanie ile z tego ED zostało, jeśli faktycznie jest.

Bo z tego co wiem to tylko 320d były ed.

 

Inny dyfer, felgi, opony, zawieszenie, wspomaganie, odzyskiwanie energii, dwumas itp.

 

Bo opony masz z oporami toczenia 'A' ?

 

Pod koniec produkcji e91 zrobili też w słabszym n43b20a (benzyna). Z karty pojazdu i książki wynika, że jest. Organoleptycznie stwierdziłem obniżony prześwit, system odzyskiwania energii w alternatorze/akumulatorze, nie widzę pompy wspomagania (zamontowany servotronic), start stop, opony rzeczywiście A (dopiero teraz zauważyłem - dzięki). Dyfra i dwumasu nie widzę, więc nie mogę się wypowiedzieć :( Felgi nie wiem jak rozpoznać (wieloszprychowe).

 

Na szybie z tyłu miałem wielkie logo BMW ED. Odkleiłem jak kupiłem samochód od Niemca.

www.kancelariaturowski.pl
  • 5 miesięcy temu...
  • Odpowiedzi 541
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowano (edytowane)
Witam.

Kolego nie rozumiem twojego rozczarowania. Ja posiadam e91 330x-drive i teraz nie schodze poniżej 12l. Dziś nawet moje poczciwe e46 330xd automat zjadlo 18.8l na 100km. A najmniej miałem e91 - 6.7l, a e46 7,8l. Poniżej 7 litrów było trzeba szukać 2.0.

 

Da sie jezdzic oszczednie i to bezwiekszych wyrzeczen. Ja etap ujezdzania auta mam za soba i staram sie jezdzic tak jak inni uzytkownicy naszych drog.


http://i67.tinypic.com/2vmf3x4.jpg

http://i67.tinypic.com/711mdy.jpg


Wynik z wycieczki pl-wlochy + pl (3500 km).

Auto jest po chipie (e90 2005, 330d. Silnik po wymianie ma okolo 80tys przebiegu)

Edytowane przez Vince
Opublikowano

6.2 l/100 km w 325i benzyna 2005 rok 250 kkm N52B25 !

view?usp=sharing

Oszustwo tkwi w tym że to tylko dystans pierwszych 50 km płynnej jazdy po niemieckich drogach lokalnych od momentu resetu .

Bez szaleństw i dziadowania , po prostu w kolumnie .

Ale i tak dalsze 400 km (większość drogi lokalne , trochę miasta i odrobinę autostrady ) zakończyło się spalaniem 7,8 .

Normalnie w Polsce to ok 10 średnio .

  • 2 miesiące temu...
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

E91 330xi automat 258KM LPG 5W40.


Spalanie:

w trasie spokojna jazda ~10.5 LPG

w trasie szybko (130-150kmh) ~ 12.0 LPG

miasto W-wa korki 16-18 LPG

miasto poza korkami ~ 13.5 LPG

Średnie z 5 tyś. km (70% trasa) ~ 12.6 LPG

Opublikowano

To i ja coś wrzucę. E90 330D 2006 z Xdrivem i manualem. Hybryda 340km/680nm, DPF/EGR OFF

Wyjazd z mojego miasta w poł-zach Polsce do Włoch, jakies 1300km. Ja z Żoną+ pełen bagażnik.

Postój w jedną i drugą stronę w tym samym miejscu, mniej więcej w połowie drogi.

Do Włoch, po przejechaniu 680km spalanie, prędkośc średnia i zasięg+ zdjęcie paragonu po dotankowaniu do pełna:


45222509041_0060a38abc_b.jpg

30283531707_6380dd94e9_b.jpg

45222489931_75b9016552_b.jpg

45172518022_dc1033fa5d_b.jpg


Tutaj to samo, tylko z Włoch do tego samego miejsca co powyżej gdzie dotankowywałem na drugą połowę drogi.


45222481921_60a4c9d4ee_b.jpg

45222472701_d98bb0e192_b.jpg

45172535052_e7cf5b8dd8_b.jpg

31349032888_95e2d59023_b.jpg


Dodam tylko, że po dojechaniu na miejsce we Włoszech spalanie spadło do 5,9. W drodze powrotnej, po dojechaniu do domu spalanie wynosiło 6,3.

Droga do Włoch: Przez Niemcy 130-140, Austria i Włochy przepisowo+tam gdzie w Niemczech ograniczenia też przepisowo. Dodam jeszcze jakies 30minut stania w korku pod Monachium.

W drugą stronę również przepisowo, jednak w Niemczech około 160-170 tam gdzie można bo mi się już chciało być w domu :P Stąd spalanie trochę wzrosło. Zdjęć po dojechaniu na miejsce w jedną i drugą stronę nie chce mi się szukać po wiadomościach, możecie wierzyć mi na słowo. Jazda może nie emerycka, ale delikatna. Bez bezsensownego butowania. Wg paragonów, komputer zaniża o 0,2-0,3L, ale wynik wydaje mi się i tak zajebisty...szczególnie patrząc na moc i 4x4.

Opublikowano
To i ja się pochwalę E90 325i silnik n53 (trochę chodzi jak diesel) PRZEJECHANE 290 000km. Spalanie na trasie w normalnych warunkach trasa e91 Włoclawek Gdańsk 6l trasa powrotna autostrada szybkość dozwolona 7,5l. Na blacie komputer pokazuje średnie spalanie od czterech miesięcy 7,8 tak orientacyjnie 30 procent to jazda miejska.
  • 4 tygodnie później...
Opublikowano
Do tych spalań trzeba podawać srednia prędkość bo u mnie w mieście mam 20km/h i spala powiedzmy 14, a w Krakowie będzie 30km/h i będzie spalac 10. Potem wychodzi że co drugi katuje auto albo ma popsute bo tyle palą. U mnie znajomy ma 335d chyba zrobione coś pod 400koni i ma spalanie niby w mieście 8,5litra ale zapomniał dodać że był dwa razy w trasie zakopane-morze. Kto kupuje duży silnik musi się liczyć z większym spalaniem bo dwa tłoki trzeba dokarmić. Zróbmy ranking kto mniej płaci za ubezpieczenie bo pewnie niektórzy płacą mniej za 3 litry jak za 1,6 litra :D
Opublikowano
Dokładnie, takie pierdziele z tym spalaniem, trasa trasie nie równa, z drugiej strony jak widze(tak jak dwa posty wyzej) ze ktos się chwali spalaniem w 3l dieslu na poziomie 6l to nasuwają mi sie pytania, na ciula ktoś kupuje taki silnik? Do jazdy emeryckiej polecam 318d wystarczy i będzie cacy spalanie.
Opublikowano (edytowane)
Dokładnie, takie pierdziele z tym spalaniem, trasa trasie nie równa, z drugiej strony jak widze(tak jak dwa posty wyzej) ze ktos się chwali spalaniem w 3l dieslu na poziomie 6l to nasuwają mi sie pytania, na ciula ktoś kupuje taki silnik? Do jazdy emeryckiej polecam 318d wystarczy i będzie cacy spalanie.

 

Jesteś mało bystry? Masz problemy z czytaniem ze zrozumieniem?

Rzucę Ci dwa hasła:

-odcinkowy pomiar prędkości

-fotoradary

Chyba byłeś kiedys za granica?

Wytłumacz mi tez różnice między dynamiczna i emerycka jazda 130km/h na autostradzie z odcinkowym pomiarem prędkości.

Edytowane przez zielony90
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Dokładnie, takie pierdziele z tym spalaniem, trasa trasie nie równa, z drugiej strony jak widze(tak jak dwa posty wyzej) ze ktos się chwali spalaniem w 3l dieslu na poziomie 6l to nasuwają mi sie pytania, na ciula ktoś kupuje taki silnik? Do jazdy emeryckiej polecam 318d wystarczy i będzie cacy spalanie.

 

Dlatego, że oprócz osiągania wysokich prędkości i dawania w p. jest jeszcze coś takiego jak kultura pracy silnika i bezpieczeństwo czynne.

Opublikowano
Dokładnie, takie pierdziele z tym spalaniem, trasa trasie nie równa, z drugiej strony jak widze(tak jak dwa posty wyzej) ze ktos się chwali spalaniem w 3l dieslu na poziomie 6l to nasuwają mi sie pytania, na ciula ktoś kupuje taki silnik? Do jazdy emeryckiej polecam 318d wystarczy i będzie cacy spalanie.

 


A nie było w dieslu hardkor 316d? :mrgreen: Pytam, bo tematu diesla nie śledzę, a to już byłoby hiper-oszczędne.

www.kancelariaturowski.pl
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Był w F30, dwa litry, 4 cylindry o oznaczeniu 316d. 116KM, przyspieszenie do setki 2 tygodnie ale spalanie katalogowe 3,9l/100. :D
Opublikowano
Dokładnie, takie pierdziele z tym spalaniem, trasa trasie nie równa, z drugiej strony jak widze(tak jak dwa posty wyzej) ze ktos się chwali spalaniem w 3l dieslu na poziomie 6l to nasuwają mi sie pytania, na ciula ktoś kupuje taki silnik? Do jazdy emeryckiej polecam 318d wystarczy i będzie cacy spalanie.

 

Jesteś mało bystry? Masz problemy z czytaniem ze zrozumieniem?

Rzucę Ci dwa hasła:

-odcinkowy pomiar prędkości

-fotoradary

Chyba byłeś kiedys za granica?

Wytłumacz mi tez różnice między dynamiczna i emerycka jazda 130km/h na autostradzie z odcinkowym pomiarem prędkości.

Dokładnie .

Na niemieckiej benzynie i na landstrasie w kolumnie aut zrobiłem 6,2 l/100km w E91 325i N52b25 . U nas w podobnych warunkach w życiu nie da się ! Najmniej 7,7 !

W Anglii najwyższa dopuszczalna na autostradzie to 110 . Pełno radarów i pomiarów odcinkowych . Masakra ! Sam nie jeździłem ale moja córka jeżdzi Fiestą 1,6 i robi 6 l/100km . Nie kupiłbym tam wiekszego silnika niż 2.0 . Nie ma sensu .

  • 5 miesięcy temu...
Opublikowano
e91 318i manual 2010 r. 143 KM


miasto: 9,5 l

trasa autostrada 135 km/h tempomat: 7,5 l

trasa zwykła krajówka: 6,8 l

średnie wychodzi: 8,5 l (to co komputer pokazuje mniej więcej pokrywa się z dystrybutorem)


pomiar zimowy (temp niemal cały czas poniżej zera)

Jestem ciekaw czy to całe Efficient Dynamics, które jest akurat u mnie to placebo, czy rzeczywiście daję chociaż ten 1 l oszczędności na spalaniu benzyny.

 

E90 318i 143 PS 2009, sedan, manual

Porównajmy wyniki :D

Komp miałem w tym czasie skorygowany na 1053 (czyli pokazuje spalanie wyższe o 5.3%)


Poniższe wyniki na zimowych laczkach GoodYear Ultragrip 8 205/55/R16. Mam już założone zupełnie nowe Pirelli P7 Cinturato w tym samym rozmiarze, zobaczymy jak teraz spalanie.


Miasto (zakorkowane): też tak właśnie 9.0-9.5

Trasa autostrada: 2x200 km, w pierwszą stronę lekko pod górkę, licznikowe 150 km/h = 8.5. W drugą stronę obniżyłem do 145 km/h, zeszło do 8.0, potem dojazd obwodnicą i miastem do domu (jakieś 35 km) = 7.9 cała trasa (z klimą)

Trasa krajówka: ostatnio zrobiłem trasę tak 2x85 km, z czego ponad połowa to miasto i pipidówy, reszta drogi poza miastem, prędkości tak 80-90, jazda z klimą i koleżanką = 6.8-6.9 jakoś wyszło

Średnia po 16,200 km: 8.94 l/100 km, z czego 88-89% to miasto (odcinki po 2x14 km codzienne dojazdy do pracy w korkach). Teraz na lato będzie malało.


https://www.motostat.pl/member/vehicles/stats/id/89390

icon3.png G30 530i xDrive

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

jakieś chore te wyniki macie w tych 2 litrowych n43.. ja w n53 - tempomat 120 autostrada mam 6,8l-6,9l, miasto 12-12,5



cooooooooooo.. jakie Efficient Dynamics, w serii e9x daje Ci to tyle, że masz start stop i odzyskiwanie energii z hamowania, także wielkie g*wno

Diagnostyka silników N53 i N43

Możliwość zdalnej diagnostyki, szczegóły zapraszam na PRIV

6CiWSrm.png

Opublikowano

Obniżony zawias od standardowego o 1cm (mniejszy opór), opony z oporem toczenia A/B, skrzynia biegów o innych przełożeniach. Servotronic zamiast hydraulicznej pompy wspomagania z paskiem do koła pasowego, elektryczna pompa wody zamiast hydraulicznej z paskiem do koła pasowego. U mnie od wału korbowego idzie pasek tylko na jedną rolkę do alternatora. :D


Jak pozbierasz to razem to jakąś oszczędność dostaniesz. No ale 12 l w mieście nie przebijemy :mrgreen:

www.kancelariaturowski.pl
Opublikowano
jakieś chore te wyniki macie w tych 2 litrowych n43.. ja w n53 - tempomat 120 autostrada mam 6,8l-6,9l, miasto 12-12,5



cooooooooooo.. jakie Efficient Dynamics, w serii e9x daje Ci to tyle, że masz start stop i odzyskiwanie energii z hamowania, także wielkie g*wno

 

O ile N43 jest ponoć o 15% oszczędniejsze od swojego 4-cylindrowego odpowiednika, o tyle N53 jest już ponoć o 30% oszczędniejsze. Tak czy inaczej, 2.5-3 litry różnicy może być.

Ja podawałem wyniki przy licznikowych 145 i 150, przy 120 będzie na pewno oszczędniej, acz jeśli wynik który opisujesz jest prawdziwy, to na pewno wiele nie da się go przebić.


Z doświadczenia jednak wiem, że mają znaczenie takie czynniki jak wiatr czy chociażby nachylenie terenu. Przykładowo: ja jadąc z Gdyni do Torunia jechałem pod górkę = spalanie wyższe. Wracając z powrotem jechałem z górki = spalanie niższe. Nie wiemy w jaki sposób Ty jechałeś, ale z moich licznych obserwacji wiem, że najczęściej ludzie mają tendencję do pokazywania tych lepszych wyników. Poza tym: BC oszukuje trochę. Wszystko co ja podałem to jest z korekcją +5.3%, obecnie +7% dla niemal idealnych wyników. Więc Ty możesz tu się chwalić 7.0 l/100 km, spoko, ale w rzeczywistości to może być bardziej 7.5 lub więcej...

W mieście różnica z pewnością będzie największa, tutaj nie ma takiej siły by 3.0 R6 dorównało 2.0 R4, korków i ciągłego ruszania nic nie pokona.


Tu zresztą kolejny punkt, piszesz "miasto", a być może tym miastem jest jakaś pipidówa, gdzie są 2 skrzyżowania, a tak to cały czas prosta i 60-80 km/h. Plus jaki dystans? Ja jeżdżę 14 km w jedną stronę do pracy, jeśli Ty jeździsz 25 km, to też jest inaczej. Pojeździj w porannych korkach w dużym mieście na krótkim/średnim dystansie i zobaczymy czy zmieścisz się w 12.0 l/100 km. Sporo też zależy od tego czy silnik pracuje w trybie uwarstwionym, u mnie może być zapchany katalizator (nie jestem tego pewien), co też spowoduje podwyższone wyniki, gdzie Twój samochód może pracować inaczej jeśli np. często jeździsz trasy i katalizator się elegancko przepala.


Na sam koniec: masz też auto o 3 lata nowsze, to również może być drobna różnica na korzyść. Generalnie krótsze dystanse i niższe prędkości faworyzują mniejsze silniki. Zakup R6 z czysto logicznego punktu widzenia zaczyna nabierać sensu gdy jeździmy dużo na trasach i autostradach = można wykorzystać moc, a i spalanie nie będzie znacząco wyższe od wersji R4. Ja używam auta głównie w warunkach miejskich.


Skrzynia także robi różnicę, być może masz automat, a ten ma dłuższe przełożenia = niższe obroty = lepsze spalanie na trasie. Czyli trasa z górki+automat to najkorzystniejsze warunki dla Ciebie. Najbardziej niekorzystne to będzie z kolei duże miasto w godzinach szczytu -> tutaj będzie dużo gorzej vs 2.0 R4 manual.

icon3.png G30 530i xDrive

Opublikowano
Obniżony zawias od standardowego o 1cm (mniejszy opór), opony z oporem toczenia A/B, skrzynia biegów o innych przełożeniach. Servotronic zamiast hydraulicznej pompy wspomagania z paskiem do koła pasowego, elektryczna pompa wody zamiast hydraulicznej z paskiem do koła pasowego. U mnie od wału korbowego idzie pasek tylko na jedną rolkę do alternatora. :D


Jak pozbierasz to razem to jakąś oszczędność dostaniesz. No ale 12 l w mieście nie przebijemy :mrgreen:

Taaa.. a jazda bez świateł w dzień to oszczędność 0,5 litra na 100 ...

Najważniejsze to PŁYNNOSC jazdy , a najlepsze wyniki są w przedziale prędkości średniej 60-90 .

Na N52B25 w E91 z 2005 roku uzyskałem 6,2 l/100 km przy średniej 70 km/h na niemieckiej landstrassie na odcinku ok 100 km w normalnym ruchu

Przyznaję że reset pomiaru był lotny na ciepłym silniku ...i na niemieckiej benzynie ... a potem nigdy więcej już tego nie powtórzyłem ...

Nie przeszkadza to oczywiście mieć ponad 12 na krótkich odcinkach w mieście w zimie ze średnią ok 40 czy ok 11 na autostradzie ze średnią ponad 150

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Tu zresztą kolejny punkt, piszesz "miasto", a być może tym miastem jest jakaś pipidówa, gdzie są 2 skrzyżowania, a tak to cały czas prosta i 60-80 km/h. Plus jaki dystans? Ja jeżdżę 14 km w jedną stronę do pracy, jeśli Ty jeździsz 25 km, to też jest inaczej. Pojeździj w porannych korkach w dużym mieście na krótkim/średnim dystansie i zobaczymy czy zmieścisz się w 12.0 l/100 km. Sporo też zależy od tego czy silnik pracuje w trybie uwarstwionym, u mnie może być zapchany katalizator (nie jestem tego pewien), co też spowoduje podwyższone wyniki, gdzie Twój samochód może pracować inaczej jeśli np. często jeździsz trasy i katalizator się elegancko przepala.

 

mam 7 km do pracy.. w zimę pod robotą silnik ma 75-80 stopni... olej nawet nie mówię bo wskazówka od temp oleju ani drgnie.. NOXa nie mam, wykodowany, także silnik non stop jedzie na mieszance bogatej, katów nie ma, bo mam customowe kolektory z wydechem 1:1 kopia supersprinta, tras nie robię w ogóle, 30 dni w miesiącu miasto - aglomeracja Śląska, także z tą pipidówą to też nie trafiłeś.. skrzynia manual :) ogólnie w korku paliwo wręcz spier*ala, a nie ucieka :P także grunt to w miarę płynna jazda

Diagnostyka silników N53 i N43

Możliwość zdalnej diagnostyki, szczegóły zapraszam na PRIV

6CiWSrm.png

Opublikowano

Taaa.. a jazda bez świateł w dzień to oszczędność 0,5 litra na 100 ...

Najważniejsze to PŁYNNOSC jazdy , a najlepsze wyniki są w przedziale prędkości średniej 60-90 .

Na N52B25 w E91 z 2005 roku uzyskałem 6,2 l/100 km przy średniej 70 km/h na niemieckiej landstrassie na odcinku ok 100 km w normalnym ruchu

Przyznaję że reset pomiaru był lotny na ciepłym silniku ...i na niemieckiej benzynie ... a potem nigdy więcej już tego nie powtórzyłem ...

Nie przeszkadza to oczywiście mieć ponad 12 na krótkich odcinkach w mieście w zimie ze średnią ok 40 czy ok 11 na autostradzie ze średnią ponad 150

 

Co do świateł, to to też już mierzyłem :P Przynajmniej w moim poprzednim aucie, załączenie świateł powodowało wzrost zużycia paliwa o 0.1 l/h/ Czyli jak jedziemy ze średnią prędkością 100 km/h, to przekłada się to na 0.1 l/100 km. Średnia prędkość w mieście to jednak bardziej 33 km/h (i to nie zawsze), więc to jest wzrost o ~~ 0.3 l/100 km :) I tak zgadzam się, najważniejsze to płynność jazdy, zmiana biegów jakoś przy 2200-2700 to już tam jedno, ale najważniejsze to nieużywanie hamulca, czyli: hamowanie silnikiem. Wtedy dojeżdżając do świateł spalanie mamy 0 l/100 km, a hamując zamieniamy energię w ciepło, tego odzyskać się prawie nie da (no chyba, że w bardzo nowoczesnych autach, w E90 jest jedynie odzysk energii gdy się hamuje silnikiem -> akumulator jest doładowywany -> później przez jakiś czas nie ma potrzeby korzystania z alternatora, póki stan naładowania znowu nie spadnie poniżej pewnego poziomu i cykl się powtarza). Paliwa też testowałem różne, ale różnicy nie stwierdziłem, poza tym dodatkiem od Millersa. To faktycznie coś dało.

 

mam 7 km do pracy.. w zimę pod robotą silnik ma 75-80 stopni... olej nawet nie mówię bo wskazówka od temp oleju ani drgnie.. NOXa nie mam, wykodowany, także silnik non stop jedzie na mieszance bogatej, katów nie ma, bo mam customowe kolektory z wydechem 1:1 kopia supersprinta, tras nie robię w ogóle, 30 dni w miesiącu miasto - aglomeracja Śląska, także z tą pipidówą to też nie trafiłeś.. skrzynia manual :) ogólnie w korku paliwo wręcz spier*ala, a nie ucieka :P także grunt to w miarę płynna jazda

 

Niektórzy wkładają emulator NOx, wówczas samochód pracuje w zasadzie tak jak przedtem, jedynie tyle, że...emituje trujące związki NOx do środowiska (ciężko powiedzieć jak dużo). Manual na pewno pomaga utrzymać się w przedziale 12-13 w mieście. Masz z pewnością dłuższe przełożenia w R6 niż w R4, więc na 6stym biegu niższe obroty. U mnie przy licznikowych 150 km/h jest 3400 rpm. Działa Ci start stop? U mnie coś ostatnio prawie wcale nie chce się włączać, a w zeszłym roku bardzo chętnie się włączał, aku jest nowy. Może to zapchany kat, trzeba będzie znowu przegonić.

icon3.png G30 530i xDrive

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
start stop jak i keyless od razu wykodowane, najgorsze dziadostwa jakie miałem w samochodzie

Diagnostyka silników N53 i N43

Możliwość zdalnej diagnostyki, szczegóły zapraszam na PRIV

6CiWSrm.png

  • 2 lata później...
Opublikowano
start stop jak i keyless od razu wykodowane, najgorsze dziadostwa jakie miałem w samochodzie

 

Dlaczego keyless Twoim zdaniem to dziadostwo?

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.