Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
U mnie wentylator włącza się przy temperaturze płynu w okolicach 95-97 stopni.

No a mnie się wydaje, że chłodziwo klimy musi być cały czas chłodzone aby nie przegrzać układu...

 

 

No właśnie tak jak piszesz, wentylator włącza się gdy płyn dochodzi do prawie 100stopni, czyli wrzenie wody, no i wentylator klimy jest zamonowany na chłodnicy głównej, czyli płynu chłodzącego, czyli chłodzi tylko (chyba) płyn chłodniczy, a nie freon, taki mi się wydaje, najlepiej to się dopytać w firmie specjalizującej się w klimatyzacjach.. Są w każdym większym mieście i nie mam na myśli "pana Waldka" z warsztatu garażowego, który włąśnie kupił na allegro sprzęt do napełniania czynnika...

Były: e30: 323i '83 // e34: 520i '95, 525i '91 // e46: 320d '99 320d '02 // e39: 525tds '96, 520d '02, 528i '98, 525d '00 // e60 520 M47 + wirus, 520d N47 // e83 N47

Pozdrawiam

Krzychu.

  • Odpowiedzi 91
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowano
U mnie wentylator włącza się przy temperaturze płynu w okolicach 95-97 stopni.

No a mnie się wydaje, że chłodziwo klimy musi być cały czas chłodzone aby nie przegrzać układu...

 

 

No właśnie tak jak piszesz, wentylator włącza się gdy płyn dochodzi do prawie 100stopni, czyli wrzenie wody, no i wentylator klimy jest zamonowany na chłodnicy głównej, czyli płynu chłodzącego, czyli chłodzi tylko (chyba) płyn chłodniczy, a nie freon, taki mi się wydaje, najlepiej to się dopytać w firmie specjalizującej się w klimatyzacjach.. Są w każdym większym mieście i nie mam na myśli "pana Waldka" z warsztatu garażowego, który włąśnie kupił na allegro sprzęt do napełniania czynnika...

 

Ja się bałem, że mam spalony wentylator, w tamtym roku nie zaobserwowałem jego pracy. W tym roku widzę, że się czasem włącza. Szczególnie w trakcie jazdy po mieście.

Opublikowano

Z moich doświadczeń, oczywiście też z uwalonym wiatrakiem - nie wiem, czy temperatura płynu ma tu jakieś znaczenie dla jego działania. Jeździłem ostatnio trochę z niedziałającym wiatrakiem i temperatura stoi w miejscu cały czas, natomiast na postoju (np. światła) klima bardzo szybko traci wydajność i dmucha cieplejszym powietrzem. Sprawdziłem to ze dwa razy i dla bezpieczeństwa teraz wyłączam. Tak że ten wiatrak klimy raczej nie ma za zadanie chłodzić płynu, bo z tym samochód sobie radzi nawet jak wiatrak nie działa.

 

Czy może mi ktoś łopatologicznie wytłumaczyć, gdzie jest ta wtyczka, na której należy sprawdzić napięcie? Wypatrzyłem coś z lewej strony wiatraka (stojąc przodem do samochodu), ale nie mogę jej rozpiąć, trzyma się strasznie mocno i nie wiem czy to jest to, czego szukam.

 

I jeszcze jedno, czy dobrze rozumuję - jeśli tam jest napięcie, to wiatrak ma uwalony moduł i trzeba wymienić całość, natomiast jeśli napięcia nie ma, to sprawdzać przekaźniki i bezpieczniki? Nie ma już innych elementów, które mogły zostać uszkodzone?

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Z moich doświadczeń, oczywiście też z uwalonym wiatrakiem - nie wiem, czy temperatura płynu ma tu jakieś znaczenie dla jego działania. Jeździłem ostatnio trochę z niedziałającym wiatrakiem i temperatura stoi w miejscu cały czas, natomiast na postoju (np. światła) klima bardzo szybko traci wydajność i dmucha cieplejszym powietrzem. Sprawdziłem to ze dwa razy i dla bezpieczeństwa teraz wyłączam. Tak że ten wiatrak klimy raczej nie ma za zadanie chłodzić płynu, bo z tym samochód sobie radzi nawet jak wiatrak nie działa.

 

Czy może mi ktoś łopatologicznie wytłumaczyć, gdzie jest ta wtyczka, na której należy sprawdzić napięcie? Wypatrzyłem coś z lewej strony wiatraka (stojąc przodem do samochodu), ale nie mogę jej rozpiąć, trzyma się strasznie mocno i nie wiem czy to jest to, czego szukam.

 

I jeszcze jedno, czy dobrze rozumuję - jeśli tam jest napięcie, to wiatrak ma uwalony moduł i trzeba wymienić całość, natomiast jeśli napięcia nie ma, to sprawdzać przekaźniki i bezpieczniki? Nie ma już innych elementów, które mogły zostać uszkodzone?

 

Właśnie tą wtyczkę musisz rozpiąć, masz tam trzy kabelki, dwa grube i jeden cięki, na gdubych musisz mieć napięcie nawet przy wyłączonej stacyjce, ten trzeci cienki podaje jakiś impuls i wiatrak się kręci, ale nie wiem jaki tam powinien być prąd, podobno 1,5-2V. Sprawdź bezpiecznik za schowkiem i przekaźnik pod filtrem pyłkowym, lewym jak stoisz przed autem, jak wszystko jest ok, a wirnik stoi, to allegro i szukaj nowego...

Były: e30: 323i '83 // e34: 520i '95, 525i '91 // e46: 320d '99 320d '02 // e39: 525tds '96, 520d '02, 528i '98, 525d '00 // e60 520 M47 + wirus, 520d N47 // e83 N47

Pozdrawiam

Krzychu.

Opublikowano

Kolego - klima dmucha ciepłym powietrzem, bo układ się wyłączył - właśnie z powodu wzrostu ciśnienia w układzie. Nie powinno być więcej jak 6-7 bar, a w przypadku jak nie działa wentylator klimatyzacji płyn szybko się gotuje i bardzo mocno wzrasta ciśnienie w układzie. Czujnik klimatyzacji wyłącza układ przy ok. 18 bar.

Więc kolego, to nie tak, że nie ma to wpływu...

 

Co do napięcia - napięcie jest modulowane przez moduł, napięcie startowe to ok. 1,5-2 V, aż do 12 V.

A jak nie masz napięcia to oczywiście bezpiecznik pod schowkiem.

Od razu powiem Ci - kup dwa bezpieczniki (jeden kosztuje ok. 7-8 zł).

Czemu? Bo jak założysz bezpiecznik i będziesz włączać klimę - przy spalonym silniku automatycznie spali Ci bezpiecznik. Jeśli tak się stanie - czyli po włączeniu klimatyzacji spali Ci bezpiecznik to wiesz, że masz uszkodzony wentylator. Jeśli zadziała (w co wątpie - bezpieczniki nie palą się bez powodu) to mimo wszystko rozbierz zderzak i przeczyść - chłodnicę klimatyzacji, zobacz czy coś nie blokuje wentylatora (to jest częsty powód spalenia silnika - np. jakiś kij się dostał i zablokował wiatrak!). Jak jest wszystko ok - ciesz się sprawnością klimatyzacji :)

Opublikowano

Wentylator załącza się gdy mam włączoną klimę i gdy temperatura jest na tyle wysoka, że załącza się wisko. Słychać wtedy jak wentylator klimy chodzi - czyli silnik jest sprawny. Natomiast jak włączam sprężarkę klimy na postoju, gdy silnik nie osiągnął zbyt wysokiej temperatury, to wentylator wykonuje takie nerwowe podrygi, jakby chciał ruszyć. Czasem wykona pół obrotu i staje.

 

Kolego Loona Thic, wiesz może w czym tkwi problem w moim przypadku?

Opublikowano

Jeśli Ci się nic złego nie dzieje i wszystko działa dobrze, to może po prostu tak powinno być. U mnie na postoju wentylator nie robi żadnych ruchów i wyraźnie spada wydajność chłodzenia, więc na pewno nie działa to w porządku.

 

Jutro postaram się dobrać do tej wtyczki i wszystko posprawdzać. Tylko jeszcze jeden problem - czy jest gdzieś jakaś klarowna instrukcja dostania się do tych bezpieczników pod schowkiem? Próbowałem to raz zrobić, z najwyższym trudem wykręciłem jakieś śrubki, ale schowek nawet nie drgnął i dostęp był żaden. To jest jedyna rzecz, która mnie zniechęca do grzebania w tym, kto w ogóle wymyślił taki dostęp do bezpieczników...

Opublikowano

wentylator siemensa 3pin w dieslach to temat rzeka. wymień, na pewno jest zepsuty. oryginał w service jakieś 1300 zeta:)

żeby uciąc dewagacje ten wentyl silnika nie chłodzi tylko gaz w skraplaczu :wink:

e39 3.0D
Opublikowano
wentylator siemensa 3pin w dieslach to temat rzeka. wymień, na pewno jest zepsuty. oryginał w service jakieś 1300 zeta:)

żeby uciąc dewagacje ten wentyl silnika nie chłodzi tylko gaz w skraplaczu :wink:

 

Dokładnie rzeka.... U mnie działa ale niepoprawnie, nie uruchamia się po włączeniu sprężarki. Natomiast wspomaga w schładzaniu silnika w upalne dni.

Opublikowano
Dokładnie rzeka.... U mnie działa ale niepoprawnie, nie uruchamia się po włączeniu sprężarki. Natomiast wspomaga w schładzaniu silnika w upalne dni.

w jaki sposób wspomaga?? jak nie włączysz klimy nawet przy +50 to się nie załaczy ten wiatrak od tego jest ten drugi na wiskozie. jak wisco jest sprawne co też sie rzadko zdarza nie ma prawa sie przegrzać.

pozdro.

e39 3.0D
Opublikowano

Panowie - ale no już bez zgadywania.

Wiatrak MA SIĘ ZAŁĄCZYĆ. Od tego jest. Jeśli nie byłby potrzebny - to by go nie było, tak?

Wiatrak ma załączyć się w momencie załączenia klimatyzacji, tyle. Wisko ma inne zadanie.

Opublikowano
Panowie - ale no już bez zgadywania.

Wiatrak MA SIĘ ZAŁĄCZYĆ. Od tego jest. Jeśli nie byłby potrzebny - to by go nie było, tak?

Wiatrak ma załączyć się w momencie załączenia klimatyzacji, tyle. Wisko ma inne zadanie.

 

No dobrze, a jak u mnie załącza się tylko przy wyższej temperaturze silnika?? Drugie pytanie, gdy wisko nie będzie wstanie schłodzić silnik, a sprężarka nie będzie włączona, to czy wentylator też powinien chodzić??

Opublikowano
No dobrze, a jak u mnie załącza się tylko przy wyższej temperaturze silnika?? Drugie pytanie, gdy wisko nie będzie wstanie schłodzić silnik, a sprężarka nie będzie włączona, to czy wentylator też powinien chodzić??

 

jeszcze raz powtarzam, elektryczny wentylator nie ma nic wspólnego chodzeniem silnika

e39 3.0D
Opublikowano
No dobrze, a jak u mnie załącza się tylko przy wyższej temperaturze silnika?? Drugie pytanie, gdy wisko nie będzie wstanie schłodzić silnik, a sprężarka nie będzie włączona, to czy wentylator też powinien chodzić??

 

jeszcze raz powtarzam, elektryczny wentylator nie ma nic wspólnego chodzeniem silnika

 

a gdzie to wyczytałeś przecież jeżeli wisco nie wyrabia to załącza się elektryczny wiatrak.

http://www.directtraffic.pl/tl_files/clickad/zaufali_nam_small/bmw.pnghttp://kernest.fm.interia.pl/strzalka_w_lewo.gif. Zobacz link ⇓ ⇓ ⇓ ⇓ ⇓ ⇓ ⇓ ⇓

http://www.youtube.com/user/RadekFiliks/videos?flow=grid&view=0

Opublikowano
To jakim cudem ludzie jeżdżą z niesprawnym wentylatorem klimy (znane z autopsji) i silnik im się nie przegrzewa?
Opublikowano
To jakim cudem ludzie jeżdżą z niesprawnym wentylatorem klimy (znane z autopsji) i silnik im się nie przegrzewa?

a takim że wisco raczej zawsze wyrabia musiały by być naprawdę ciężkie warunki żeby wisco nie wyrobiło lub być też uszkodzone.

http://www.directtraffic.pl/tl_files/clickad/zaufali_nam_small/bmw.pnghttp://kernest.fm.interia.pl/strzalka_w_lewo.gif. Zobacz link ⇓ ⇓ ⇓ ⇓ ⇓ ⇓ ⇓ ⇓

http://www.youtube.com/user/RadekFiliks/videos?flow=grid&view=0

  • Moderatorzy
Opublikowano

Wszystko gra i nawet visco się często nie zapina.

____________________________________________________

Kumpel jak miał padnięty wentylator to temp. silnika była jak powinna, tylko po mieście klima przestawała działać.Podobno ciśnienie czynnika w klimatyzacji rosło za duże i dlatego rozpinało klimę-tak powiedzieli fachowcy.Po założeniu nowego wentylatora klima działa bez zarzutu.Wynika z tego,że bez tego wentylatora układ klimatyzacji się przegrzewa.

ec2Wze6.jpg
Opublikowano
.. może ale nie musi.Miałem kiedyś e39 2.5 tds z niesprawnym wentylatorem i zrobiłem tak z 50 tys i nic mi nie wybuchło.Klima działała normalnie tylko jak ja odpalałem to musiał pierw pęd powietrza schłodzić chłodnice i było ok. Nawet jak długo stałem na światłach to cały czas leciało zimne powietrze normalnie.Dlatego nie wymieniałem wentylatora bo wg mnie akurat był mi zbędny.
Opublikowano
.. może ale nie musi.Miałem kiedyś e39 2.5 tds z niesprawnym wentylatorem i zrobiłem tak z 50 tys i nic mi nie wybuchło.Klima działała normalnie tylko jak ja odpalałem to musiał pierw pęd powietrza schłodzić chłodnice i było ok. Nawet jak długo stałem na światłach to cały czas leciało zimne powietrze normalnie.Dlatego nie wymieniałem wentylatora bo wg mnie akurat był mi zbędny.

tak ale jak stałeś w korku to klima pewnie się wyłączała

http://www.directtraffic.pl/tl_files/clickad/zaufali_nam_small/bmw.pnghttp://kernest.fm.interia.pl/strzalka_w_lewo.gif. Zobacz link ⇓ ⇓ ⇓ ⇓ ⇓ ⇓ ⇓ ⇓

http://www.youtube.com/user/RadekFiliks/videos?flow=grid&view=0

Opublikowano

Tak, Rebel ;) Poprzedni właściciel mojej buni też tak robił ;) Wentylator mu niepotrzebny (albo nie wiedział, że niesprawny). Grzecznie jeździł, używał klimy i teoretycznie wszystko działało.

Tylko nawet niezauważył, że w którymś momencie klima się zagrzała i otworzył się zawór zabezpieczający. 3/4 czynnika poszło w powietrze, nawet nie zauważył że cokolwiek się wydarzyło...

Bo po co wentylator ;))

 

A swoją drogą to co mówicie jest ciekawe :)

Dochodzenie do wniosku że fabrycznie wentylator jest montowany ale zupełnie niepotrzebnie, bo i bez niego da się jeździć, albo dywagacja na temat "Czy wentylator klimatyzacji chłodzi klimatyzację czy silnik".

 

Pewnie ktoś się zaraz poczuje urażony moją wypowiedzią, ale taka jest prawda.

Może głupie porównanie, bo komfort jazdy a możliwość / bezpieczeństwo jazdy to dwa osobne tematy, ale takie porównanie mi przyszło do głowy: "Nie działają mi hamulce, ale nie ma potrzeby naprawy, bo przecież bez nich też samochód jeździ. A jak będę miał potrzebę - zawsze mogę hamować silnikiem."

 

Jeśli coś nie działa to albo się to naprawia, albo po prostu nie używa.

Opublikowano
ciekawe jest to, ze ja twierdzę, ze sprawny wentyl klimy jest potrzebny, tylko nie ma nic wspólnego z układem chłodzenia, a większość opacznie zrozumiała moją wypowiedź. dziwne.
e39 3.0D

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.