Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
Panowie mam problem dzisiaj zauważyłem ze rozpadła mi się wtyczka od wentylatora klimy i nie wiem jak to poskładać które kable do których.Przy wentylatorze mam bodajże 4 kable czarny, czerwony, jakiś zielony i niebieski chyba z paskiem ale nie jestem pewny z drugiej strony mam tylko 3 kable czarny czerwony i żółty.Jak to poskładać. Podłączyłem na krótko wentylator żeby zobaczyć czy działa i o dziwo śmiga bardzo ładnie aż sam byłem w szoku ze 500 zł zaoszczędzone.
  • Odpowiedzi 91
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowano

Podłączyłeś na krótko - czyli jak?

Dałeś masę z akumulatora? Czy z wtyczki?

Jeśli masz trzy kable po stronie wtyczki to powinieneś mieć trzy kable po stronie wentylatora.

Kiedy kupiłeś te auto?

 

BTW. Jeśli podłączyłeś na krótko - spaliłeś moduł kolego. Więc niestety właśnie wywaliłeś 500 zł.

Opublikowano
Czemu niby miałby się spalić?? Podałem + do czerwonego z aku i masę do czarnego i za każdym razem się tak włączy.Auto mam nie długo możliwe ze ktoś zmieniał wentylator.Da się jakoś poskładać te kable??
Opublikowano
Żeby nie zakładać nowego tematu. Też mam problem z wentylatorem. Nie chce się wogóle załączyć... Raz tylko mi skoczył na drugi bieg, przynajmniej raz widziałem. Akurat zatrzymałem się na chwile i po wyjściu z pojazdu zobaczyłem, że wentylator kręci się szybciej niż na pierwszym biegu. Czasem, po włączeniu sprężarki, próbuje ruszyć ale nie może, a czasem brak reakcji. Sprawdzałem, nie czuć oporu przy kręceniu wentylatorem. Czy ktoś wie, jak sprawdzić, czy winą jest spalony silnik, czy raczej oporniki biegów?
Opublikowano
Czemu niby miałby się spalić?? Podałem + do czerwonego z aku i masę do czarnego i za każdym razem się tak włączy.Auto mam nie długo możliwe ze ktoś zmieniał wentylator.Da się jakoś poskładać te kable??

 

Ano dlatego, że podałeś napięcie 12V na moduł. Napięcie startowe na module to ok. 1,5-2 V.

Podając napięcie 12V spaliłeś moduł.

Pod schowkiem masz też duży 50-amperowy czerwony bezpiecznik odpowiadający za wentylator dmuchawy.

 

no jak Ci chodzi na 2 biegu to jak może być spalony silnik? Masz opornik od 1 biegu uszkodzony

 

Jak widzę - ma wentylator bez opornic kolego. Poczytaj trochę.

Opublikowano
no jak Ci chodzi na 2 biegu to jak może być spalony silnik? Masz opornik od 1 biegu uszkodzony

 

Tylko raz widziałem jak pracuje. Przeważnie, gdy wysiadam z pojazdu nawet w upały w trakcie jazdy po mieście, nie widziałem aby pracował...

 

Czemu niby miałby się spalić?? Podałem + do czerwonego z aku i masę do czarnego i za każdym razem się tak włączy.Auto mam nie długo możliwe ze ktoś zmieniał wentylator.Da się jakoś poskładać te kable??

 

Ano dlatego, że podałeś napięcie 12V na moduł. Napięcie startowe na module to ok. 1,5-2 V.

Podając napięcie 12V spaliłeś moduł.

Pod schowkiem masz też duży 50-amperowy czerwony bezpiecznik odpowiadający za wentylator dmuchawy.

 

no jak Ci chodzi na 2 biegu to jak może być spalony silnik? Masz opornik od 1 biegu uszkodzony

 

Jak widzę - ma wentylator bez opornic kolego. Poczytaj trochę.

 

Gdzie jest ten bezpiecznik? Może u mnie padł i wogóle nie chodzi.... Mógłbyś wyjaśnić o co chodzi z tym brakiem opornic?

Opublikowano
...gdzie w którym miejscu ten bezpiecznik jest kolego,widziałem tylko bezpieczniki u siebie tylko nad schowkiem pasażera i nad akumulatorem z tyłu
Opublikowano
...gdzie w którym miejscu ten bezpiecznik jest kolego,widziałem tylko bezpieczniki u siebie tylko nad schowkiem pasażera i nad akumulatorem z tyłu

 

Najpierw trzeba odłączyć kostkę wentylatora która znajduje sie z lewej strony wlotu (nerek) chłodnicy. Potem sprawdzamy czy po właczeniu klimatyzacji pojawia się napięcie na kostce zasilającej wentylator (to ta kostka z otworkami, przewód biegnący od dołu zderzaka) jeśli jest napiecie to sprawdzamy czy wentylator jest sprawny. Podłaczamy napięcie z prostownika lub bezposrednio z akumulatora do kostki od wentylatora (tej z bolcami) Przewody od wentylatora to kolor brazowy i niebiesko-czarny). Uwaga jesli z prostownika to musi mieć bezpiecznik co najmniej 10 A ponieważ mniej więcej taki prąd pobiera wentylator przy rozruchu. Jeśli wentylator się włączy tzn. , że zostały spalone wyłaczniki termiczne wentylatora ( to jest jego zabezpieczenie nie ma bezpieczników. Zanajdują się one przy wentylatorze. Dwa pozostałe przewody z kostki prowadzą obwód przez te wyłaczniki. Koszt w serwisie ok 150 zł. Można podłączyć też wentylator bez nich najlepiej przez bezpiecznik ale wtedy wentylator będzie pracował od momentu włączenia klimy a nie kiedy temperatura chłodnicy wzrośnie. Ale to nic nie przeszkadza. Natomiast jeśli się okaże, że silnik wentylatora jest uszkodzony ( spalone uzwojenie, odklejone magnesy lub zatarte łożyska mozna go wykręcić z plastikowej kratki i oddać do warsztatu elektromechanicznego do naprawy).

 

To przy opornicach. Przy module - tylko i wyłącznie sprawdzamy na kostce czy jest napięcie. Nie podłączamy na "krótko wentylatora. Jeśli chcemy kupić wentylator to podpinamy go do kostki!

W autach do 09/1998 jest podłączony wtyczką z 4 pinami: masa i "+" na I, II i III bieg (I i II przez oporniki).

Auta wyprodukowane po wrześniu 1998 roku zamiast opornic mają moduł elektroniczny sterujący pracą wentylatora. Nie ma biegów (czyli to za co odpowiadają opornice) ale płynie zwiększaną wielkość obrotów wentylatora - za to odpowiada moduł - podłączenie jest przez wtyczkę z 3 pinami: masa, "+" (non-stop, nawet jak nie ma kluczyka w stacyjce) i sygnał ze sterownika silnika (kabelek z sygnałem jest cienki)..

Bezpiecznik jest od schowkiem - najlepiej schowek pasażera ściągnąć i sięgnąć głęboko ręką do góry nad schowkiem. Są tam dwa bezpieczniki - opisane jako 75 i 76. To bezpieczniki 50-amperowe, dwa razy większe niż normalnie.

 

Trzeba jeszcze wziąć pod uwagę czujnik ciśnienia w układzie klimatyzacji - wlaczeniem wentylatora steruje czujnik wysokiego cisnienia ktory zalaczy go dopiero przy tym jak wzrosnie cisnienie i temperatura w ukladzie tj. gdy samochod stoi i nie jest w stanie wychlodzic chlodnicy. odnosnie tego co przeczytalem wyzej to bezpiecznik wentylatora ma wartosc co najmniej 40A.

Opublikowano (edytowane)

Czyli, jak mam samochód 2002 roku to wentylator nie włącza się zaraz po włączeniu sprężarki?

Na "krótko" nie wolno podłączać, gdyż grozi to spaleniem modułu? Gdzie znajduje się ten moduł?

Edytowane przez opa_pl
Opublikowano

Moduł znajduje się przy wentylatorze.

Sam wentylator załącza się chwilę po włączeniu klimatyzacji (w praktyce to jest ok. 15-30 sekund po włączeniu sprężarki).

Najczęściej popełniany błąd to podłączenie na krótko wentylatora z modułem. Zobacz czy jest napięcie na kostce - zgodnie z tym co pisałem wcześniej.

Opublikowano
Nie sprawdzałem, czy jest napięcie. Ale od kilku dni zauważyłem, że wentylator załącza się gdy mam włączoną klimę i gdy temperatura jest na tyle wysoka, że załącza się wisko. Słychać wtedy jak wentylator klimy chodzi - czyli silnik jest sprawny. Natomiast jak włączam sprężarkę klimy na postoju, gdy silnik nie osiągnął zbyt wysokiej temperatury, to wentylator wykonuje takie nerwowe podrygi, jakby chciał ruszyć. Czasem wykona pół obrotu i staje...
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Witam Koledzy, podłącze się pod temat.

U mnie jest troszkę inaczej, w zeszłe wakacje wiatrak nie zakręcił mi ani razu, stawiałem, że wiatrak jest padnięty, ale dzięki polskiej oszczędności nie chciało mi się wydawać keszu na nowy, więc wyłączałem klimkę na światłąch i w czasie postoju. W tym roku gdy pierwszy raz odpaliłem klime, ku mojemu zdziwieniu wiatrak zadziałał, no ale sam się chyba nie naprawił. Podejrzewam, że to może jakiś czujnik albo przekaźnik, tylko gdzie coś takiego jest, gdzie można to znaleźć, dodam, że "duże" bezpieczniki są ok, prąd na kostce przy lampie też jest (mam 3-piny), oczywiście jest ten prąd 12V na grubych kablach, może po zimie coś się odwiesiło w przekaźniku lub czujniku i zadziałał, a teraz znowu nędza, więc jak ktoś ma potrzebna wiedzę, to proszę się podzielić, wiatrak klimy, to dość wadliwa rzecz w naszych autkach..

Były: e30: 323i '83 // e34: 520i '95, 525i '91 // e46: 320d '99 320d '02 // e39: 525tds '96, 520d '02, 528i '98, 525d '00 // e60 520 M47 + wirus, 520d N47 // e83 N47

Pozdrawiam

Krzychu.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Panowie mam problem dzisiaj zauważyłem ze rozpadła mi się wtyczka od wentylatora klimy i nie wiem jak to poskładać które kable do których.Przy wentylatorze mam bodajże 4 kable czarny, czerwony, jakiś zielony i niebieski chyba z paskiem ale nie jestem pewny z drugiej strony mam tylko 3 kable czarny czerwony i żółty.Jak to poskładać. Podłączyłem na krótko wentylator żeby zobaczyć czy działa i o dziwo śmiga bardzo ładnie aż sam byłem w szoku ze 500 zł zaoszczędzone.

 

Muszę coś tu dodać, bo chyba koledzy przeoczyliście jedną sprawę, Rebel ma wiatrak z 4 pinami (kablami), a gniazdo w samochodzie ma tylko 3 piny (kable), czyli wiatrak jest ze starszej bmki, sprzed 1998, a samochód młodszy, w starych wiatrakach nie da rady spalić modułu, bo go nie ma, chyba jednak czeka Cię zakup właściwego wiatraka, ale ten zawsze możesz sprzedać....

Może się mądrze, ale już przeczytałem dużo na ten temat, bo mi też nie działa :(

Były: e30: 323i '83 // e34: 520i '95, 525i '91 // e46: 320d '99 320d '02 // e39: 525tds '96, 520d '02, 528i '98, 525d '00 // e60 520 M47 + wirus, 520d N47 // e83 N47

Pozdrawiam

Krzychu.

Opublikowano
Tak dokładnie masz racje ten wentylator nie ma modułu i nic nie spaliłem. Zastawiam się tylko teraz jak to podłączyć albo przerobić żeby pasował bo nie chce mi się go wyciągać. . Skapnąłem się ze wentylator jest inny bo kiedyś to bmw miało przygodę i był wymieniony na niewłaściwy widocznie.
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Wyjąć i wstawić nowy, to dwie godzinki roboty, no może trzy, kiedyś ściągałem zderzak w kolegi buni, bo mu baba-żona przywaliła w garażu, nie jest dużo roboty, kup na allegro nowy na 3 piny, a po wymianie swój wystaw na sprzedaż, idzie lato, dużo nie stracisz, no po za jednym popołudniem.

Innym sposobem dla leniwych, to: spiąć na stałe drugi bieg wentylatora z tymi grubymi kablami prądowymi i gdzieś sprytnie na konsoli w środku auta zamontować mały przełączniczek, włącząć wentylator gdy jeździsz wolno po mieście, korki światła itp. Zamiast włącznika można zamontować potencjometr i zmieniać prędkość wentylatora w zależności od pogody i prędkości poruszania się po mieście, ale przyznam, że to kicha w BMW mieć taką "WIEŚ", popatrz na ceny wentylatorów, 3-pinowe są troszkę droższe, ale dużo nie stracisz.

Były: e30: 323i '83 // e34: 520i '95, 525i '91 // e46: 320d '99 320d '02 // e39: 525tds '96, 520d '02, 528i '98, 525d '00 // e60 520 M47 + wirus, 520d N47 // e83 N47

Pozdrawiam

Krzychu.

Opublikowano
Nie chodzi już o ten wydatek tylko o ta robotę której nie za bardzo mi się chce, bo firma która składała to bmw po kolizji to wszystkie plastiki z przodu itd dała na nity nie na jakieś badziewne śrubki i tego wszystkiego mi się nie chce rozwiercać.Nadkola są nawet przynitowane do zderzaka. Kiedyś gdzieś w sieci znalazłem jakiś opis jak to podłączy żeby działało tylko już nie pamiętam gdzie.Czytałem ze można tez jakoś to zrobić żeby działało jak się klima włączy i wyłączy.Dlatego będę szukał dalej.
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
No możesz podpiąć się pod przewody idące do sprężarki, no bez problemu, ale wtedy wiatrak będzie chodził zawsze gdy włączysz klime, nawet w trasie, a wiatrak ma chodzić tylko gdy jest bardzo wysoka temperatura płynu w chłodnicy, czyli na postoju lub w korkach, jak tak będzie chodził na okrągło, to go szybko wykończysz, dla tego zaproponowałem oddzielny włączniczek :D

Były: e30: 323i '83 // e34: 520i '95, 525i '91 // e46: 320d '99 320d '02 // e39: 525tds '96, 520d '02, 528i '98, 525d '00 // e60 520 M47 + wirus, 520d N47 // e83 N47

Pozdrawiam

Krzychu.

Opublikowano
No możesz podpiąć się pod przewody idące do sprężarki, no bez problemu, ale wtedy wiatrak będzie chodził zawsze gdy włączysz klime, nawet w trasie, a wiatrak ma chodzić tylko gdy jest bardzo wysoka temperatura płynu w chłodnicy, czyli na postoju lub w korkach, jak tak będzie chodził na okrągło, to go szybko wykończysz, dla tego zaproponowałem oddzielny włączniczek :D

 

To wiatrak nie powinien chodzić na najniższych obrotach po włączeniu sprężarki klimy?

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Podobno po 15 sekundach po włączeniu klimy wiatrak się załącza, tak wyczytałem na kilku innych forach, inni twierdzą, że załącza się od razu po włączeniu klimy, u mnie w poprzedniej bmce wentylator włączał się kiedy musiał, jak czasem włączałem klimkę w garażu w temperaturze około 12stopni, to wiatrak się nie włączał, w trasie, gdy stawałem nawet w upał na chwilkę na stacjach paliw, wiatrak włączał się dopiero po kilku minutach postoju, jak stałem w korkach, to wiatrak gnał jak szalony, także wydaje mi się, że wiatrak chodzi gdy musi, za to odpowiada chyba czujnik temperatury na chłodnicy, chyba...

Były: e30: 323i '83 // e34: 520i '95, 525i '91 // e46: 320d '99 320d '02 // e39: 525tds '96, 520d '02, 528i '98, 525d '00 // e60 520 M47 + wirus, 520d N47 // e83 N47

Pozdrawiam

Krzychu.

Opublikowano
Podobno po 15 sekundach po włączeniu klimy wiatrak się załącza, tak wyczytałem na kilku innych forach, inni twierdzą, że załącza się od razu po włączeniu klimy, u mnie w poprzedniej bmce wentylator włączał się kiedy musiał, jak czasem włączałem klimkę w garażu w temperaturze około 12stopni, to wiatrak się nie włączał, w trasie, gdy stawałem nawet w upał na chwilkę na stacjach paliw, wiatrak włączał się dopiero po kilku minutach postoju, jak stałem w korkach, to wiatrak gnał jak szalony, także wydaje mi się, że wiatrak chodzi gdy musi, za to odpowiada chyba czujnik temperatury na chłodnicy, chyba...

 

Ok. A gdy stawałeś w trasie jak wentylator jeszczde nie pracował, nie czułeś osłabienie działania klimatyzacji?

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
NIe, nigdy! Użyjmy logicznego myślenia, wentylator jest zamontowany na chłodnicy, ma chłodzić płyn w środku, czyli pewnie włączona klima jest tak dużym obciążeniem dla silnika, że szybciej się grzeje. W trasie chłodzi wszystko wiatr, naturalny pęd powietrza, ale gdy staniesz, po pewnej chwili tempertura płynu wzrasta i załącza się witrak klimy. Czyli w dugą stronę, gdy masz odpalony silnik i ma normalną temperaturę po włączeniu klimy temperatura nie wzrasta w ciągu sekundy, więc czemu wiatrak miałby działać od razu. Mogę się mylić, jak ktoś ma więcej pojęcia o tej sprawie, to może coś podpowie.

Były: e30: 323i '83 // e34: 520i '95, 525i '91 // e46: 320d '99 320d '02 // e39: 525tds '96, 520d '02, 528i '98, 525d '00 // e60 520 M47 + wirus, 520d N47 // e83 N47

Pozdrawiam

Krzychu.

Opublikowano
NIe, nigdy! Użyjmy logicznego myślenia, wentylator jest zamontowany na chłodnicy, ma chłodzić płyn w środku, czyli pewnie włączona klima jest tak dużym obciążeniem dla silnika, że szybciej się grzeje. W trasie chłodzi wszystko wiatr, naturalny pęd powietrza, ale gdy staniesz, po pewnej chwili tempertura płynu wzrasta i załącza się witrak klimy. Czyli w dugą stronę, gdy masz odpalony silnik i ma normalną temperaturę po włączeniu klimy temperatura nie wzrasta w ciągu sekundy, więc czemu wiatrak miałby działać od razu. Mogę się mylić, jak ktoś ma więcej pojęcia o tej sprawie, to może coś podpowie.

 

Ja znowu wyczytałem, że wentylator powinien włączać się od razu po włączeniu sprężarki... A jeżeli włącza się przy odpowiedniej temperaturze płynu, to przy jakiej?

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
To dla tego mowie, że mogę się mylić, opisuje tylko co działo się u mnie, może u mnie też coś było nie tak, moim zdaniem wentylator powinien się włączyć, gdy temperatura wzrośnie ponad normalne, a normalne to pomiędzy 80 a 90 stopni, wtedy też wisko zaczyna mocniej chodzić co słychać, jak na postoju odpalisz klimę, wentylator nie działa, a temperatura otoczenia jest wysoka, to kilku chwilach gdy przygazujesz, to wisko też mocniej dmucha, czyli chłodzi płyn w chłodnicy, bo się za bardzo rozgrzał, były przypadki, że pękały chłodnice i węże, komuś nawet pękła głowica, tak tu gdzieś wyczytałem.

Były: e30: 323i '83 // e34: 520i '95, 525i '91 // e46: 320d '99 320d '02 // e39: 525tds '96, 520d '02, 528i '98, 525d '00 // e60 520 M47 + wirus, 520d N47 // e83 N47

Pozdrawiam

Krzychu.

Opublikowano

U mnie wentylator włącza się przy temperaturze płynu w okolicach 95-97 stopni.

No a mnie się wydaje, że chłodziwo klimy musi być cały czas chłodzone aby nie przegrzać układu...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.