Skocz do zawartości

330Ci przed liftingiem - DRL bez świecących kierunków!


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Nie odpuściłem, długo walczyłem i w końcu udało się. Nareszcie jest - DRL bez świecących kierunków :dance:

 

Działanie jest takie:

- przełącznik na zero - świecą tylko dzienne, kierunki nie świecą i działają normalnie

- przełącznik na pozycyjne - świecą dzienne i pozycyjne, kierunki nie świecą i działają normalnie

- przełącznik mijania - świecą mijania i pozycyjne, kierunki nie świecą i działają normalnie

 

Dzisiaj pierwszy dzień jeździłem na DRL i powiem wam że ciężko mi było przełamać instynkt sięgania do przełącznika świateł po uruchomieniu silnika :) Teraz pozostaje tylko zapinanie pasów :)

 

Pod koniec dnia poprosiłem kolegę żeby na szybko zrobił filmik. Kręcone komórką więc jakość słaba :/ Ale coś tam widać.

 

 

Może niedługo zrobię lepszy filmik.

Opublikowano
Nie wierze :D napisac ze sie zrobilo drl bez kierunkow ale nie napisac jak sie to zrobilo :duh:
Opublikowano

widzę 3 opcje:

-kolega ma inną wersję modułu świateł i u niego normalnie się koduje dzienne i kierunki nie świecą.

-kierunki przednie są podpięte np do bocznych albo tylnych, dołożone oporniki żeby wszystko grało.

-kolega dokonał cudu i bardzo chętnie się wszyscy dowiemy jak;)

  • Członkowie klubu
Opublikowano

 

Działanie jest takie:

- przełącznik na zero - świecą tylko dzienne, kierunki nie świecą i działają normalnie

- przełącznik na pozycyjne - świecą dzienne i pozycyjne, kierunki nie świecą i działają normalnie

- przełącznik mijania - świecą mijania i pozycyjne, kierunki nie świecą i działają normalnie

 

...czyli światła świecą zawsze? nie można ich wyłączyć? albo nie rozumiem tego opisu...

na filmiku po zapaleniu świateł mijania, dzienne nie zgasły... czy były włączone długie akurat i tak zostało? albo może jakość filmu daje takie złudzenie?

Pozdrawiam,
Grzegorz

330Ci
276218_2.png

335d xDrive
1089970_2.png

Opublikowano

GR - mam zaprogramowane DRL i jeśli masz auto odpalone, to faktycznie nie da się wyłączyć świateł. W momencie przełączenia kluczyka na 2, automatycznie wchodzą dzienne. Na filmie po przyłączeniu na mijania dzienne chyba gasną a ich miejsce zajmują pozycyjne. Tak przynajmniej być powinno.

 

Wysłane z Galaxy Ace przez Tapatalk.

Opublikowano
Z filmiku widać że nie gasną :( wystarczy przysłonić xenony by zobaczyć że jasność lampy nie maleje. Poz zaświeceniu xenonów powinny świecić tylko postojówki w nich. W ciemnościach światło długich, to przyciemnione na 50% , również oślepia jadących z przeciwka.

Pozdrawiam SIEKIER'A

:twisted:

Opublikowano

No to narobiłem wam niezłego smaka :)

 

Widzę że są pewne wątpliwości co do prawidłowości działania świateł. Wszystko dlatego że film był robiony komórką :( Światła działają dokładnie tak jak napisałem na początku tematu. Widać na filmiku że po włączeniu pozycyjnych reflektory się rozjaśniają (świecą naraz dzienne i pozycyjne). Po włączeniu świateł mijania gasną dzienne i zostają pozycyjne, które na filmiku wyglądają jak dzienne. Dopiero po chwili następuje zapłon xenonów. Jest tak jak pisze kolega crayou, przy czym po włączeniu pozycyjnych dzienne nie gasną. Kolego SIEKIERA_666 - jasność pozycyjnych i dziennych jest podobna, ale tylko z boku. Poza tym na filmiku w ogóle źle widać. A co do mocy świateł dziennych to nie może być 50% drogowych, bo by strasznie oślepiały nawet w bardzo słoneczny dzień :)

 

No dobra, do rzeczy. Przegrzebałem chyba cały internet i nie znalazłem żadnej wzmianki że komukolwiek udało się to ustawić przez OBD. Próbowałem sam to zrobić, sprawdziłem różne ustawienia i funkcje, ale bez skutków. Po wielu dniach walki doszedłem do prostego wniosku - NIE DA SIĘ. Konia z rzędem temu kto to zrobi. W tym momencie stało się jasne że trzeba to zrobić "sprzętowo". Ponieważ zajmuję się elektroniką na co dzień, zwłaszcza elektroniką mocy, tu poszło mi znacznie sprawniej niż zabawa w programowanie modułu świateł. Poszedłem do garażu i szybko zbudowałem prosty układ na tranzystorkach które odłączały przednie kierunkowskazy. Sterowanie tranzystorów pociągnąłem z bocznych kierunkowskazów. Niestety, taki numer przeszedłby w jakimś fordzie czy oplu, ale nie w BMW. Tutaj moduł świateł jest zbyt inteligentny i od razu wykrył odcięcie przednich kierunkowskazów, co skutkowało wywalaniem błędu przepalenia żarówek i szybkim miganiem kierunków. Na szczęście rozwiązanie problemu jest proste i oczywiście - trzeba czymś obciążyć moduł świateł, a najprościej będzie rezystorem. Wziąłem wiaderko z rezystorami i podłączałem kolejne aż do momentu gdy przestał wyskakiwać błąd żarówek. Wyszło na to, że moduł świateł musi być obciążony rezystorem przynajmniej 18ohm, a dla zapewnienia stabilności pracy w całym zakresie napięcia zasilania trzeba dać z 16ohm. Niestety przy maksymalnym napięciu zasilania równym 14,4V rezystor wydziela moc średnią ponad 6W, więc trzeba zapewnić odpowiednie odprowadzanie ciepła do otoczenia. Problem ten rozwiązałem przez przykręcenie rezystora 10W do blachy nadwozia w okolicach nadkola. Dzięki temu rezystor ładnie odprowadza ciepło i nagrzewa się zaledwie do 50*C. To rozwiązało całkowicie problem błędu żarówek i cały układ działa poprawnie.

 

Narysowałem schemat jak to wszystko wygląda.

 

http://img706.imageshack.us/img706/25/wylaczeniekierunkow.jpg

 

Zasilanie żarówek kierunkowskazów można pociągnąć oddzielnie przez bezpiecznik samochodowy najlepiej 4A, może być ewentualnie 3A ale nie wiadomo czy wytrzyma światła awaryjne. Można też zasilać żarówki z modułu świateł (bez odcinania przewodu "plusowego" kierunkowskazu), ale wtedy dodatkowo obciążamy moduł świateł. Rezystor sztucznego obciążenia jeden duży 15ohm 10W lub dwa mniejsze 33ohm 5W połączone równolegle i tak jak pisałem wyżej - przykręcić do blachy. Tranzystor MOSFET najbardziej popularny jest IRFZ44N, można dostać taki w każdym sklepie elektronicznym. Można też znaleźć odpowiednie na starych płytach głównych, na przykład 30N03. Tranzystor można zwyczajnie przylutować do kabla i zawinąć całość izolacją, ponieważ w ogóle nie będzie się grzał przy tak małym prądzie. Ja mam jeszcze zwyczaj dokładać układ gasikowy do tranzystora, czyli maleńki rezystor z kondensatorkiem, w tym przypadku 22ohm i 100nF dla ochrony przed pasożytniczą indukcyjnością żarówki. Sterowanie z bocznych kierunkowskazów przez rezystor 1kohm - zabezpiecza przed jakimś zwarciem i sprawia że tranzystor przełącza bardziej "miękko".

 

To chyba wszystko. W razie pytań możecie śmiało pisać.

Opublikowano

"Bohaterem żeś Mort!" ;) Tak myślałem - że bez przeróbek się nie obejdzie. Tak czy inaczej brawa za pomysł, realizację i podzielenie się wiedzą. Schemat przejrzysty i pomocny (nożyczki mnie zabiły ;) ). Mi osobiście świecące kierunki nie przeszkadzają - wręcz przeciwnie. Jak zaczną przeszkadzać osobnikom w niebieskich przebrankach, to wtedy będę kombinował. Ale jak patrzę na gamoni z ledami z tesco i brak reakcji policji, to pewnie jeszcze długo to nie nastąpi.

Pozdrawiam.

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano
ja zrobiłem to znacznie prościej ... wystarczy na przewodzie zasilającym dać przekaźnik który zawiera dopiero powyżej 8V (kierunki gdy tego nie chcemy świecą na 6 V) więc gdy napięcie nie osiąga progu zwierania przekaźnika to kierunki nie świeca, a gdy mamy już normalne 12V to kierunki świecą jedyny minus to klikające przekaźniki razem z kierunkiem ale można je jakoś wyciszyć.
  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

I dostajesz wtedy błąd żarówek. Skutkiem jest szybkie miganie kierunków za każdym razem kiedy je włączasz przy włączonych światłach mijania.

 

Poza tym trudno dostać przekaźniki które załączają typowo przy progu 8V. Do tego napięcie na świecące kierunki nie jest 6V tylko 12V impulsowo, co trochę komplikuje sprawę.

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

Z tego co widzę u was światła do jazdy dziennej w "przedlifcie" to światła drogowe na 50% ale mi udało się zaadoptować światła w takiej konfiguracji że palą się mijania (nie długie na 50%) i postojowe wraz z podświetleniem zegarów i tylne pozycyjne ale bez świecących kierunków.

Nie wiem czy można to uznać za DRL (bo świecą nie tylko przednie) ale dla mnie pasuje bo nawet jak jest zmierzch nie muszę używać przełącznika (jedynie gdy chcę jechać na "długich" trzeba ustawić przełącznik w pozycji działające oświetlenie.

Opublikowano

Przede wszystkim długie nie świecą na 50% bo mocno raziłyby w oczy, to jest raczej coś w stylu 20%. Poza tym nie wiem jaki jest sens ściemniania mijania skoro one i tak nie oślepiają, no może jedynie dla oszczędności żarówek. Ale największy problem dotyczy legalności takiego kombinowanego oświetlenia - ani to mijania bo świecą za słabo, ani to dzienne bo świecą tylne pozycyjki. Jak złapie cie policja to pierwsze pytanie dlaczego te światła tak słabo świecą i jak się wytłumaczysz? Przecież nie możesz powiedzieć że to są dzienne...

 

BTW, zrobiłeś to programem, czy podłączyłeś jakiś moduł?

Opublikowano

Ale u mnie światła świecą normalną intensywanością - jak normalne światła mijania więc nie wiem o co ci chodzi z tą policją.

Oczywiście adaptacja wykonana NCS-em. A efekt jak przy dodatkowym module "automatycznego włącznika świateł"

Opublikowano
DRL w przedliwtach są niemożliwe bo mają moduł LSZ a poliftowy już ALSZ. Jaka jest różnica? W LSZ aby włączyć DRL trzeba się przerzucić na tryb USA gdzie kierunki świecą (w sumie sam się uruchamia ten tryb). Kolego co zmieniałeś że automatycznie ci się mijania i pozycyjne włączają, sam kiedyś tego szukałem w moim polficie.

Darmowa diagnostyka, programowanie - Nowy Sącz i okolice, kontakt PW


Moja galeria: http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=159&t=173808


BMW E46 320Cd CR EU4 Coupe

Scania 124l 420KM

  • 4 tygodnie później...
Opublikowano
(...)Kolego co zmieniałeś że automatycznie ci się mijania i pozycyjne włączają, sam kiedyś tego szukałem w moim polficie.

 

Jeśli włączysz DLR to możesz przełącznik świateł ustawić "na sztywno" w pozycji świateł mijania, ponieważ po zaprogramowaniu DLR, w przypadku jazdy na światłach mijania i wyłączeniu silnika wszystkie światła gasną. Przed przeprogramowaniam po jeździe na światłach mijania i wyjęciu kluczyka ( z pozostawieniem przełącznika w położeniu "mijania") zostawały pozycyjne. Czyli będziesz miał niejako "automat" :D. Przynajmniej u mnie tak zadziałało... :cool2:

  • 2 miesiące temu...
Opublikowano
aktywuje światłą do jazdy dziennej w okolicach kartuz, a dokładnie w kamienicy szlacheckiej. jakby coś to śmiało pisać na priv
  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

Rozwiazanie ok.

Prostsza alternatywa na DRL automatyczny po włączeniu zapłonu.

Aktywować zwykłe DRl w przedlifcie i zastosować opóźnienie załączenia świateł w postaci prostszego układu, który można zamontować tuż przy włączniku świateł.

.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.