Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam

Może ma ktoś namiary kto robi wymiany oleju i tłoczków w mechatroniku na Śląsku.Byłbym bardzo wdzięczny.

pozdrawiam

GREGOR1

  • 1 miesiąc temu...
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Witam,

 

Potrzebuje porady.

Do czasu skasowania adaptacji skrzyni, coś mnie podkusiło po poczytaniu forum i wrażeniu że skrzynia nie zmienia biegów płynnie z 2-3 i 3-4 wszystko było ok.

Po stasowaniu adaptacji do czasu rozgrzania, czasami jest to 5km, czasami 10km przyspieszając delikatnie, albo umiarkowanie przy zmianie z 2-3 i 3-4 obroty ida gwałtownie do góry o ok 2tys, czuć szarpniecie i skrzynia wchodzi w tryb awaryjny, aby do tego nie doszło odpuszczam gaz i wtedy nie wchodzi w tryb awaryjny. Przyspieszajac dynamicznie zmienia biegi prawiłowo bez szarpnięć. Przy redukcji zrzuca biegi powiedziłabym idealnie, bez najmniejszych szarpnięc, wiec to chyba nie tłoczki. Na zminym silniku przyspieszając też zmienia biegi bez szarpnieć. Poziom oleju jest dobry, ale olej jest podobno jakis czarny, tak mi powiedziano w warsztacie, nie zmieniałem oleju po kupnie auta, 170tys przejechane, podobno był wymieniany przy 130tyś.

 

Wczoraj zauważyłem że przy wyprzedzaniu przy redukcji z 6'ki lub z 5ki pojawiają sie bardzo delikatne szarpnięcia, ale tez nie zawsze.

 

Po wejściu w tryb awaryjny pojawiają się błędy:

4F89 speed transmition ratio 3-4

P17E8 Ratio Monitoring Shift 3-4

4F86 transmission ratio symptom speed monitoring

 

Zastanawiam sie nad tym czy warto zaczynać od zmiany oleju, czy może przyczyna być gdzieś indziej i warto zacząć od czegoś poważniejszego, może olej nie ma prawa dawać takich objawów.

 

--

Pozdr.

Hubert

  • 4 tygodnie później...
Opublikowano

Pewnie będę musiał się też za swoją zabrać bo jak np. szybko przyśpieszę, puszcze gaz i znowu chce szybko przyśpieszyć to jak JEB... szarpnie to tak jak by ktoś mi w tyłek wjechał.

Na co dzień biegi zmienia super, wogle nie zauważam zmiany. Wymiana gumek, filtru, oleju i płyty mam nadzieje że pomorze !

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

Witam,

 

Lato idzie, przymierzam sie do wymiany tloczkow, plyty separacyjnej i adapetera (przebieg auta 295 tys) w 535d (2006/12)

 

Namierzylem juz wszystkie czesci, ale nikt nie potrafi mi powiedziec jaka plyta separacyjna przychodzi do mojej skrzyni (6hp26) - podobno jest kilka typow, dopiero po odczytaniu numeru ze starej plyty kupuje sie nowa.. W zwiazku z tym, ze nie chce mi sie rozbierac auta i zostawiac na pare dni czekajac na plyte - czy jest tutaj ktos, kto jest w stanie mi podac ewentualne numery plyt ktore moga byc w mojej skrzyni? Kupie wszystkie i dogadam sie ze sprzedawca, ze nieuzyte zwroce...

 

Tak sie jeszcze troche waham - w sumie skrzynia bardzo plynnie zmienia biegi, moze nieraz zmienia je zbyt szybko... Mam objawy walnietego konwertera i nie wiem teraz... Eee w sumie skrzynka troche juz przejechala, wiec wymiana plyty i gumek nie zaszkodzi - a jak objawy konwertera nie ustapia (obstawiam na nieszczelnosc plyty) to na konwerter tez przyjdzie czas :)

Opublikowano
Przeczytaj moje posty w tym temacie. Tam znajdziesz kontakt z firmy w której kupowałem płyty. Dobrzy ludzie przysłali dwie, poczekali aż wymienię(chyba zajęło mi to dłużej niż miesiąc) złą odesłałem i otrzymałem zwrot na konto. Naprawdę polecam!!!
Opublikowano

Tak, tylko ja już mam namierzony sklep z którego chce kupić części. Chodziło mi bardziej o miejsce, gdzie mogę sprawdzić numery tej płyty.

 

Z tego co widziałem to ktoś pisał, że w 6hp26 miał dwie opcje - 051 i 052. Czy tyczy się to wszystkich 6hp26 w e60? Czy ma ktoś dostęp do jakiegoś katalogu, żeby sprawdzić te numery?

Opublikowano
Jeszcze raz! W tym sklepie co piszę Pan mi powiedział jakie mogą być płyty. Zadzwoń to może coś Ci pomoże, jeśli w Twoim nie potrafią pomóc.
Opublikowano

Ok, u mnie już po :)

 

Pomyślałem, że udzielę się tutaj i napiszę słów kilka od siebie z uwagami, które naszły mnie podczas rozbiórki mojej skrzynki.

 

Najgorszą sprawą u mnie było wyciągnięcie tej cholernej tulejki od połączenia mechatronika z ECU silnika (ten, kto ma 525d/530d/535d wie o czym piszę) - aby otrzymać sensowną ilość miejsca do wyciągnięcia wtyczki i wysunięcia tejże tulejki bez łamania sobie palców u dłoni należy opuścić delikatnie skrzynię, więc usunąć tylne mocowanie skrzyni + mocowanie tłumika - ewentualnie nawet zdemontować tłumik.. MA-SA-KRA :)

Tym razem przyjrzałem się uważnie i uwaga-uwaga - nie trzeba wyciągać tulejki!! :lol:

 

Po spuszczeniu oleju i zdjęciu miski naszym oczom ukaże się mechatronik - tak jak już tutaj zauważono, następnym krokiem (po usunięciu tulejki) byłoby odkręcenie śrub T40 (tych większych), po czym wychodzi cały mechantronik.

 

Tutaj mała uwaga - mechantronik składa się z trzech części (dwóch mechanicznych oddzielonych płytą separacyjną) oraz elektroniką dołączoną do płyt od góry.

 

I teraz - jeśli przed odkręceniem dużych śrub T40 odkręcimy kilka śrub trzymających elektronikę i płyty razem, po czym odkręcimy duże śruby T40 (oprócz 3 śrub T40 na samym tyle skrzyni) to wyjdą nam same płyty mechatronika (wciąż złączone razem) bez elektroniki. Zaoszczędzi nam to dużo pracy i uczyni dostęp do płyt bardzo łatwym i przyjemnym :)

 

Mała uwaga - elektronika ma elementy plastikowe i jeśli przyjrzymy się jej uważnie zauważymy dwie prowadnice - należy podczas wyciągania płyt zwrócić uwagę na te prowadnice czy cofają się równo (zaznaczone na czerwono)

 

http://images68.fotosik.pl/941/c9312132e41d6b1cm.jpg

 

Po wyjęciu płyt wciąż będziemy mieli dostęp do adaptera - więc nie blokuje to nam jego wymiany...

 

To po pierwsze....

 

Po drugie - tłoczki i adapter wymieniałem w sumie z ciekawości. Moja skrzynia pomimo sporego przebiegu (prawie 300 tys km i filtr skrzyni był wciąż oryginalny, co sugeruje, ze nikt tam nigdy nie zaglądał) nie szarpała przy przyspieszaniu, zwalnianiu na D, DS czy manualnym trybie, nie miała również efektu tzw "kangura", o którym tutaj co niektórzy się rozpisują, że te skrzynie tak mają - jedynie co jej dolega to typowy objaw "walniętego konwertera" - czyli falowanie obrotów przy niskim obciążeniu.

 

Po rozebraniu wymieniłem tłoczki i adapter na nowe i tak jak u większości oryginalne tłoczki (dławiki) wyglądały tak:

 

http://images66.fotosik.pl/941/b3a3afff7c1855c8m.jpg

 

Po złożeniu wszystkiego do kupy, zalaniu olejem - uwaga uwaga - biegi wciąż wchodzą tak samo - bez zacięć, skoków, kangura itd... Więc to, że te dławiki są tak spłaszczone nie oznacza, że to one są winne jakimś efektom specjalnym dawanym przez skrzynię - czego moja jest doskonałym tego przykładem - mimo tak spłaszczonych dławików wciąż zmieniała biegi bardzo płynnie - więc jeśli ktoś myśli, że wymieni tłoczki i naprawi się szarpanie...... :) Nawet jeśli komuś się poprawiło po regeneracji było to zapewne zasługą nowego adaptera czy świeżego oleju....i tutaj kolejna uwaga...

 

Jeśli zamierzasz się zabrać za wymianę tych gumek przygotuj się na większą ilość oleju - ja miałem 6 litrów i zabrakło :) Oprócz standardowej wymiany dochodzi ekstra ilość oleju (z litr-może dwa) z płyty i tego nad nią... Więc kupcie więcej - najwyżej zostanie...

 

Co jeszcze mogę dodać.. Przygotujcie się na taki widok:

 

http://images70.fotosik.pl/940/5fd669ba28e58186m.jpg

 

Oczywiście mokra głowa od tego głupiego oleju - bo musi kapać non stop :) I to tyle - co do efektów jeśli chodzi o konwerter to jeszcze napiszę - jechałem dzisiaj i nie bujało, ale jeszcze adaptację muszę zrobić..

 

Ok, czuję, że spłaciłem dług zaciągnięty podczas poszukiwania informacji na temat tej skrzynki - powodzenia :)

Opublikowano
Zacznie bujać :D

 

Dzięki :) Wolę przekonać się na własnej skórze - już taki typ człowieka, że jak coś sobie ubzdura to nie uwierzy, dopóki się sam nie przekona ;)

 

Trochę sobie poczytałem przed tym jak zabrałem się za robotę i jakoś nie bardzo mi pasuje ta teoria z konwerterem...

 

Lock-up to nic innego jak tarcza z okładzinami ciernymi. Zasada działania prosta jak budowa cepa - przez środek sprzęgła leci mały otworek, w którym pojawia się płyn pod ciśnieniem kiedy sprzęgło ma się 'zapiąć' - i to tyle...

 

I teraz - sprzęgło ma się zapiąć --> wysyłana jest komenda do czarnej cewki/solenoidu i płyn zasuwa przez ścieżki na płycie mechatronika do sprzęgła.

Pytanie - co może być nie tak przy efektach jakie obserwujemy w naszych autach?

 

Co może się zepsuć w takim konwerterze?

- okładziny cierne siadają? Ok, ale wtedy powinno się sprzęgło ślizgać przy dużych obciążeniach/wysokim momencie - czego nie robi --> można wykluczyć.

- koło sprzęgła jest nieszczelne i gubi ciśnienie? To jest jedyna niewiadoma, gdyż nie wiem czy coś takiego jest w ogóle możliwe :)

 

Co może powodować taki efekt poza konwerterem?

- niskie ciśnienie w układzie - walnięta pompa? tak, ale ma to efekt na całości, jeśli wszystko śmiga tak jak powinno a jedynie obroty falują to można wykluczyć..

- walnięty/przypchany zawór/solenoid lock-up - to w zasadzie jeden z moich kolejnych typów - przy niskich obrotach ciśnienie do zaworu nie jest na tyle duże, żeby pomimo zabrudzonego filterka na solenoidzie zapewnić odpowiednie zasilanie dla sprzęgła

- zawór by-pass sterujący ciśnieniem na lock-up - wyrobiony, powoduje zbyt małe ciśnienie na zasilanie. Nawet SONNAX wspomniał o tym w swoim manualu i przedstawił "Excessive TCC slip or CYCLING RPM" jako skutek:

 

http://images66.fotosik.pl/942/62d2504f4e9936acm.jpg

 

SONNAX oferuje repair kit dla tego zaworka - niby twardszy tłoczek i nieco większy od oryginału - pewnie bym zakupił, ale wymaga wiercenia w płycie :)

 

Pytanie - dlaczego wymiana konwertera niektórym pomogła? Według mnie z nowymi okładzinami sprzęgło zapina się łatwiej? stąd też efekt jest i pomimo słabszego ciśnienia aktywującego sprzęgło jest ono non stop załączone ale to nie znaczy, że to właśnie konwerter jest tego główną przyczyną :)

 

Do tego na zagranicznych forach objawy bujania znikają zarówno po wymianie oleju, jak i konwertera, wszystkich solenoidów, uszczelek....

 

Ot - taka moja teoria ;) Nie znam się, tylko trochę poczytałem - jak ktoś wie lepiej to poproszę o wyprostowanie moich wymysłów

  • Lubię to 1
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Witam panów

 

Zmieniałem olej w abs zf6hp26 rok temu(180k km),powiem szczerze ze po wymianie jest gorzej jak przed :(,kolega z forum robił mi adaptacje po wymianie oleju i sam stwierdził ze cos nie tak z tą skrzynią.Biegi jakos dziwnie przeciągają,szczegolnie te pierwsze,i przy dojezdzaniu do skrzyżowania lekkie stukniecie w plecy,czego nie było przed wymiana oleju,Ale po zakupie auta chciałem pobozemu jak się należy.Myślę że wymienie kompleksowo tłoczki separator itd.,myślicie ze to pomoże?Jestem takim człowiekiem ze nie mogę jezdzic takim samochodem :D,bo to jak po operacji nogi okazuje się ze chodzisz gorzej jak przed.Szukam jakiegoś warsztatu z okolic trójmiasta godnego polecenia w którym mogłbym to zrobić,szczerze boje się oddac w byle jakie rece.Przed wymiana oleju kontaktowałem się z Sebkiem który w tym wątku wystepuje również ale mnie o......ł,owszem porozmawialiśmy telefonicznie ,miał wycenić mi wszystkie graty itp.,ale kontakt umarł tel jak i mailowy,wiec zmieniłem po prostu olej i miske w abs zakupione w zf(peter renz),doradzano mi regeneracje mechatronika ale jakos nie ogarnąłem części,mieszkam w Norwegii będę w tym roku w kraju latem i zamierzam zrobić ten zabieg w mojej buni,ogolnie mogę dojechać wszędzie wiec proszę o jakies konkretne propozycje warsztatow gdzie wiedza co robia lub od forumowiczow którzy już sami robili regeneracje kompleksowo i chcieli by pomóc koledze odpłatnie :D

 

pozdrawiam

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Kolega ma problem ze swoją skrzynia, 525d 180.000k km

Na zimnym oleju po dojechaniu do świateł, zatrzymaniu i puszczenia hamulca samochód sam nie rusza a po dodaniu gazu jest huk, szarpniecie i rusza.

Dodam że gdy naciśnie na na P i przed ruszeniem na D nie ma tego problemu.

Wymiana miski i oleju nic nie dała.

 

Co będzie walnięte i ile kosztuje?

Zrobię mu adaptacje ale to raczej nie pomoże bo miał już chyba robioną.

 

Ps.

A i jeszcze pytanie odemnie, mechanik mówi że jakaś ręczna pompką wymieni mi olej.

Czy to właśnie jest statyczna wymiana i czy 8L mi starczy bo jak coś to dokupię bo muszę to wreszcie zrobić.

Spot Monachium Facebuk: BMW München PL

Screenshot_20190504_162413.md.jpg


- Kto ty jesteś?

- Cyprian mały.

- Jaki znak twój?

- BMW!!!

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Witam panów

 

Zmieniałem olej w abs zf6hp26 rok temu(180k km),powiem szczerze ze po wymianie jest gorzej jak przed :(,kolega z forum robił mi adaptacje po wymianie oleju i sam stwierdził ze cos nie tak z tą skrzynią.Biegi jakos dziwnie przeciągają,szczegolnie te pierwsze,i przy dojezdzaniu do skrzyżowania lekkie stukniecie w plecy,czego nie było przed wymiana oleju,Ale po zakupie auta chciałem pobozemu jak się należy.Myślę że wymienie kompleksowo tłoczki separator itd.,myślicie ze to pomoże?Jestem takim człowiekiem ze nie mogę jezdzic takim samochodem :D,bo to jak po operacji nogi okazuje się ze chodzisz gorzej jak przed.Szukam jakiegoś warsztatu z okolic trójmiasta godnego polecenia w którym mogłbym to zrobić,szczerze boje się oddac w byle jakie rece.Przed wymiana oleju kontaktowałem się z Sebkiem który w tym wątku wystepuje również ale mnie o......ł,owszem porozmawialiśmy telefonicznie ,miał wycenić mi wszystkie graty itp.,ale kontakt umarł tel jak i mailowy,wiec zmieniłem po prostu olej i miske w abs zakupione w zf(peter renz),doradzano mi regeneracje mechatronika ale jakos nie ogarnąłem części,mieszkam w Norwegii będę w tym roku w kraju latem i zamierzam zrobić ten zabieg w mojej buni,ogolnie mogę dojechać wszędzie wiec proszę o jakies konkretne propozycje warsztatow gdzie wiedza co robia lub od forumowiczow którzy już sami robili regeneracje kompleksowo i chcieli by pomóc koledze odpłatnie :D

 

pozdrawiam

Tez sie zastaawiam nad wymiana oleju przelot 200k i miska org. ale jak czytam twego posta to mam Pietra bo jak narazie skrzyia chodzi super.

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

Witam Panowie.

 

Chciałem się poradzić co do działań naprawy. Zachowanie autka skrzynia 6HP26 automat. Generalnie mam jedną tylko przypadłość. Skrzynia przy dynamicznej jeździe ( gaz do oporu) ślizga (to moje wrażenie) przy zmianie z 3-4 I zrzuca na 3 bieg. Jak pociągnę na maxa to wrzuca mi tryb awaryjny na 3 bieg. Po odpaleniu silnika ponownym moge jechac normalnie przy czym objaw jest taki sam przy ostrej jeździe. Nie ma znaczenia czy silnik zimny czy ciepły objaw jest ten sam.

 

Czy da się to w miare jasno okreslić z mojego opisu? :cool2:

 

Bedę wdzięczny

Dzieki

Opublikowano

Dzieki Marecki.

 

 

Właśnie nadeszła wcześniej omawiana wymiana płyty separacyjnej I oleju. Teraz jest bez problemów. :D

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

Witam

Panowie mam pytanie, czy z wymianą tłoczków mechatronika jest duży problem, bo mam zamiar wymienić olej w skrzyni i się zastanawiam czy zabrać się za mechatronika. Chce wymienić bo mam tzw kangura, dojeżdżając do świateł zatrzymując się dostaje "kopa w plecy", puknięcie skrzyni. Posiadacie może jakiegoś manual'a, instrukcję jak to zrobić z opisem. Nie jestem mechanikiem, ale większość rzeczy robię sam przy aucie, więc przy nie wielkiej pomocy na pewno bym sobie poradził.

Pozdrawiam

Mariusz

Opublikowano

Witam

 

 

Od siebie też trochę dodam dla potomnych :) bo temat ciekawy i był pomocny.

 

 

Pacjent to:

 

http://i59.tinypic.com/t8aya9.jpg

 

Chcąc wymienić tłoczki trzeba:

- spuścić olej ze skrzyni/miski olejowej

- zdemontować miskę olejową

- zdemontować mechatronik

- wymontować plastikową podstawę gniazd solenoid (brakuje mi profi. określenia)

- wymontować zawory i ocenić chociażby stan sitek dla świętego spokoju :) .

 

Uzyskujemy taki widok (część śrub już jest zdemontowanych a reszta ma sygnalizować że jest to strona widoczna po demontażu miski olejowej skrzyni biegów).

 

http://i60.tinypic.com/2u9nw2x.jpg

 

Chcąc rozebrać mechatronik bez pogubienia kuleczek najrozsądniej jest "odkleić" stronę/połówkę od miski olejowej, są w niej wyfrezowania umożliwiające dociśnięcie płyty separacyjnej(uszczelki) i demontaż połówki od strony miski olejowej.

Uzyskujemy widok jak niżej :) .

 

http://i62.tinypic.com/2db81l3.jpg

 

6 tłoczków na swoich miejscach.

 

http://i60.tinypic.com/121u2r6.jpg

 

Tłoczki zdemontowane + chyba wyraźnie :mrgreen: oznaczone miejsca występowania kulek.

 

http://i57.tinypic.com/2woccnl.jpg

 

Widok z innej perspektywy.

 

http://i58.tinypic.com/2iabf4o.jpg

 

Myślałem, że będą mimo wszystko większych rozmiarów.

 

http://i57.tinypic.com/290y6i1.jpg

 

Rodzinka w komplecie :D , ale nie z tak zwanego fabrycznego montażu.

 

http://i60.tinypic.com/bemh3.jpg

 

Nowe tłoczki charakteryzują się następującą wysokością całkowitą.

 

http://i62.tinypic.com/o02kus.jpg

 

Najsłabszy zawodnik.

 

http://i57.tinypic.com/2daemxg.jpg

 

 

Mam nadzieję, że zdjęcia okażą się pomocne w przypadku ewentualnego zamieszania z kuleczkami :roll: .

Opublikowano

siwy14061 w zasadzie można tak powiedzieć.

 

Z ciekawych zdjęć mogę jeszcze załączyć :mrgreen: :

 

http://i58.tinypic.com/2n8otnp.jpg

 

http://i60.tinypic.com/2h7iezr.jpg

 

http://i61.tinypic.com/2yn1irl.jpg

 

http://i58.tinypic.com/2hfkqi8.jpg

 

http://i62.tinypic.com/21j37nr.jpg

 

http://i61.tinypic.com/2wolkwx.jpg

 

http://i59.tinypic.com/9u6p8k.jpg

 

http://i57.tinypic.com/dpgt3c.jpg

 

http://i57.tinypic.com/2rm6pdv.jpg

 

http://i62.tinypic.com/xnakw5.jpg

 

Pacjent :) dużo do tyłu jeździł/nie korzystał z wstecznego biegu :wink: .

 

http://i58.tinypic.com/5fm22p.jpg

 

 

Wszystko zaczęło się od:

Trudności z przejściem z drugiego biegu na trzeci do momentu uzyskania roboczej temperatury silnika/skrzyni (komplet nowych termostatów oraz samochód garażowany więc wieki to nie trwało).

 

 

Pozdrawiam

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Panowie, ja niby z X3 3.0 ale skrzynia ta sama.

Walczę z nią już od jakiegoś czasu i nie mogę się połapać. W okolicy żadnego dobrego specjalisty nie ma.

Skrzynia szarpie przy zmianach biegów - w szczególności przy schodzeniu w dół i przeciąga obroty czasem nawet pod 3 tys. Często zdarza się przy zmianach w górę, że jak dojdzie do odpowiednich obrotów to chwile na nich zostaje i nie idzie dalej a po chwili wbija bieg z takim dziwnym dźwiękiem zawycia...jak by ktoś w manualu sprzęgło przypalał:) Kolejnym objawem jest też to, że jak chce energicznie ruszyć np ze skrzyżowania to...najpierw się wkręca na obroty i dopiero zaczyna jechać szarpiąc przy okazji:) jak się chce szybko uciec żeby ktoś w nas nie wjechał to wtedy pojawia się łezka na czole:)

 

Do tej pory zregenerowałem tylko mechatronic bez zaworów (ale było odkręcone i sprawdzone sitka czy nie zapchane) i oczywiście nowy filtr i olej.

Ktoś mi mówił, że te skrzynie tak mają...a mi się nie wydaje żeby ktoś kupując samochód nowy płacił kupę kasy i miał taki problem. Ja bym oddał taki samochód:)

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Witam wszystkich.

Koledzy zanim wyrzucę pieniądze w błoto wolę zapytać fachowców.

Mam problem ze skrzynią 6hp21 , przy spokojnym dodawaniu gazu jak i na maksa skrzynia zmienia biegi poprawnie, ale przy 3/4 wciskania pedału gazu około 3000 obr na biegu 4 przed przerzuceniem na 5 bieg jest przeciągnięcie następnie szarpnięcie i po kilku takich akcjach wskakuje błąd.

Byłem u mechanika skasował błędy i zrobiła adaptacje nic nie pomogło. Dodam że nie ma falowania obrotów wszystko działa igła. Olej nie wymieniany , przebieg 160000, skrzynia od spodu jak nowa , auto zadbane. Czy zrobienie mechatronika pomoże czy to inna przyczyna

Dzięki.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.