Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam!

W poniższym poście przedstawię prostą podmianę modułu WI-WA LOW II (wycieraczki/zmywanie) na moduł WI-WA II + SRA US (wycieraczki/zmywanie + regulacja interwału pierwszego biegu wycieraczek) w aucie E36 compact M43 z 1997r. bez tylnej wycieraczki. Zarazem nie ponoszę odpowiedzialności za awarie oraz zły montaż lub demontaż elektroniczny lub mechaniczny w twoim pojeździe.

 

A. Część, która będzie nam potrzebna to moduł wycieraczek o numerze: 61.35-8 369 474. Poniżej zdjęcie:

http://images43.fotosik.pl/1340/b1611547b67c9216m.jpg

Te zdjęcie jest zaczerpnięte z internetu, mój moduł również jest z 1997 roku, tak jak samochód. Trzeba popatrzeć na schematy od konkretnego licznika, aby dobrać moduł wg. rocznika pojazdu, aby nie było żadnych komplikacji.

 

Moduł wycieraczek pochodzi z auta, która miało oryginalnie zamontowane spryskiwacze przednich reflektorów. Ja tego bajeru nie potrzebuję, wiec zadowoliłem się tylko regulacją interwału pierwszego biegu wycieraczek.

 

B. Czynności wstępne i instalacja modułu.

 

1. Odłączamy akumulator!!!!!

 

2. Demontujemy schowek, znajdujący się przed pasażerem. Trzeba odkręcić cztery śrubki znajdujące się pod wiekiem schowka, następnie dwie znajdujące się po prawej i lewej stronie pod spodem dolnego schowka. Występuje jeszcze śruba znajdująca się pomiędzy deską a drzwiami a także wkręt nad niezamykanym schowkiem. Łącznie śrubek jest siedem, aby odkręcić dolną lewą śrubę schowka musiałem zdemontować wieko, nie pogubcie gumowych oringów na zawiasach.

Całość wyciągamy z samochodu lub dajemy na tylne siedzenie, wtedy ukaże się nam stelaż, gdzie znajdują się różne moduły, np. EWS. Będzie tam również moduł wycieraczek, bardzo łatwo go zlokalizować, bo ma długą niebieską wtyczkę z charakterystyczna blokadą.

 

3. Demontujemy moduł, poprzez włożenie śrubokręta w zapadkę. Trzeba przesunąć tą zapadkę w prawą stronę, wtedy kostka sama zejdzie z modułu. Sterownik jest zablokowany plastikowym zaczepem, trzeba go odgiąć palcem i wyciągnąć moduł w naszą stronę. Mój stary moduł wygląda tak:

http://images35.fotosik.pl/1179/8cd74a8e2862ced1m.jpg http://images35.fotosik.pl/1179/8cd74a8e2862ced1m.jpg http://images46.fotosik.pl/1324/9d8ea47f546895e1m.jpg

 

4. Wsuwamy moduł nowy moduł w miejsce starego i podłączamy kostkę. Jak widać na zdjęciach kostka ma nacięcia i wgłębienia, przez co nie można się pomylić przy zakładaniu.

Nowy moduł ma identyczny kształt jak stary, różni się tylko przednim logo z numerem OEM i oczywiście jej kolorem. Nie było więc konieczności, aby robić mu dodatkowe zdjęcia.

 

5. Podłączamy akumulator i testujemy działanie wycieraczek na postoju. Bieg nr 2 będzie przerywany. Sprawdźcie też spryskiwacz. Jeżeli wszystko działa, to można składać schowek. O regulacji pierwszego biegu będzie mowa później.

 

 

C. Instalacja elektryczna. Schematy z 1997 roku dla compacta.

 

1. Schematy elektryczne modułu LOW:

http://images41.fotosik.pl/1313/8643b1af4210e307m.jpg

 

2. Schemat elektryczny moduł HIGH (+SRA):

http://images46.fotosik.pl/1324/b32ff22ee9456276m.jpg

 

3.Różnice w instalacji:

 

Wprawne oko od razu zauważy różnicę w schematach. W module HIGH nie zgadza się pin nr 4, który odpowiada za sterowanie dodatkową pompką odpowiadającą za spryskiwanie przednich lamp, przy ich włączeniu. My tego nie podłączamy, więc prowadzenie kabli nie jest konieczne, jeżeli nie chcemy spryskiwaczy. Pin 14 również się nie zgadza, w mojej instalacji nie ma kabla, przy spryskiwaczach reflektorów kabel ten odpowiada za obwód zasilający dodatkową pompkę. Pin 15 w mojej instalacji jest masą, a przy spryskiwaczach pełni rolę zasilania pompki reflektorów, nie miałem zasilania na pinie 14 więc zostawiłem tak ja było. Taka sytuacja nie powoduje zwarcia, tutaj wykorzystałem doświadczenie kolegów z niemieckiego forum.

 

 

D. Sposób działania.

 

Wszystkie biegi wycieraczek i spryskiwacz zachowują się tak samo jak na starym module. Kiedy chcemy regulować interwał pierwszego biegu robimy następującą rzecz:

 

1. Włączamy manetką pierwszy bieg i natychmiast wyłączamy wycieraczki (pozycja 0). Następnie czekamy od 1 do 25 sekundy. Jeżeli znów włączymy manetkę w 4 sekundzie od jej wyłączenia, to wycieraczki będą pracować co cztery sekundy, manetka oczywiście zostaje w pozycji nr 1. Jeżeli zaczekamy 10 sekund, to analogicznie przerwa w wycieraniu będzie dziesięcio sekundowa.

 

2. Gdy czas (25 sekund) minie, to po włączeniu manetką pozycji nr 1, wycieraczki będą się zachowywać jak zawsze. Chodzi tu o stały interwał zależny od prędkości samochodu.

 

3. Jeżeli nie pasuje nam ustawienie interwału, to wyłączamy wycieraczki (pozycja 0). Ustawienie kasuje się również, gdy wyłączymy zapłon.

 

 

E. Pytania i odpowiedzi tylko i wyłącznie na forum.

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Do twojego rocznika taki moduł nie pasuje. Wg realoem trzeba inny numer: 61351387458, ale nie mam pewności. Od tych nowszych, stare różnią się chyba wtykiem, mają również inną nazwę: WI-WA-SRA (kolor czarny). W niektórych starszych autach jest też moduł pośredni, WI-WA Medium i tutaj nie wiem, czy taki moduł jest konieczny do działania przerywanego biegu, czy też nie. Niżej masz link do realoem z modułami wycieraczek, wybrałem przypadkowy miesiąc produkcji z 1991 roku z motorem M50. Za moduł dałem 57zł z przesyłką, te stare są po 30-40 zł + przesyłka.

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=CB11&mospid=47441&btnr=61_0067&hg=61&fg=25

Najlepiej to poszukaj, wg. własnej końcówki VIN-u i będziesz miał numer oem jaki potrzebujesz.

Opublikowano
O rany jak ja się nie znam na elektronice, a jak bym się chciał znać. Te nazwy nic mi nie mówią, ale poszukam. Może czegoś się nauczę dzięki wielkie.
Opublikowano
Zobacz jaki jest moduł w twoim samochodzie. Następnie zanotuj jego numer i zrób zdjęcie wtyczki. Potem to już kwestia znalezienia odpowiedniego modułu na znanym portalu aukcyjnym.
Opublikowano
Ale jestem upierd, ale jeszcze jedna sprawa. Moje wycieraczki działają tylko na jednym biegu, na tym najszybszym. Pozostałe biegi nie działają, jaka może być przyczyna, sprawdzałem bezpieczniki sprawdzałem czy jakiś kabel się nie odpiął, wycieraczki są podpięte pod jakiś przekaźnik czy coś takiego, co może być powodem takiego zachowania?
Opublikowano
Pewnie ten moduł masz uszkodzony i dlatego występuje taka sytuacja. Patrz tutaj: viewtopic.php?t=45197. Można go naprawić, wymienić na inny lub podmienić na taki z auta ze spryskani reflektorów.
Opublikowano
Dzięki wielkie jutro rozbiorę popatrzę na numery i poszuka takiego z ustawianym pierwszym biegiem :) będzie ślicznie. Ale ja wyrobię się w 30minut nie w godzinę:)
Opublikowano
Czyli nie masz modułu jak w nowszych autach i przerywany bieg nie będzie działał. Trzeba szukać tego przekaźnika i go wymienić. Jeżeli dalej będzie problem, to trzeba założyć temat w dziale mechanika/elektryka.
Opublikowano
Ostatnie pytanie w tym temacie. Czy można zamiast przekaźnika wstawić taki moduł (na zasadzie przepięcia kabelków oczywiście:)), czy w nowszych modelach występuje przekaźnik i moduł, czy rolę przekaźnika zajmuje ten właśnie moduł. Coraz częściej dochodzę do wniosku że moja beta to jakiś składak bo nic nie wygląda tak jak ma:(
Opublikowano
Twój samochód jest z początku produkcji i dlatego tak jest. Moduł można zamienić, ale występuje w nim 13 kabli o różnym przeznaczeniu. W twoim przypadku jest ich tylko 7 (jeżeli mam dobry schemat). Do tego dochodzi manetka i sam silnik wycieraczek (wg schematu występują różnice). Według mnie szkoda czasu.
  • 4 lata później...
  • 6 miesięcy temu...
Opublikowano

Dodam jeszcze, ze zamiast modulu 61.35-8 369 474 mozna tez zastosowac modul 61.35-8 369 473. Modul 474 to update do 473 ale oba maja programowalny interwal biegu pierwszego wycieraczek :)

 

EDIT: 13.06.2017

 

Moge w 100% potwierdzic, Modul 61.35-8 369 473 TAKZE POSIADA REGULACJE INTERWALU PIERWSZEGO BIEGU WYCIERACZEK! Zamontowalem dzis ten 473 u siebie w e36 M3 i wreszcie moge programowac pierwszy bieg wycieraczek.... Jak w polonezie hehehe :):). 474 to rarytas, w Polsce w tym momencie na allegro nie ma zadnego, natomiast jest 1 lub 2 z koncowka 473:)... I pojawiaja sie regularnie :)

 

Pozdro

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.