Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam, poniżej przedstawiam sposób montażu tempomatu do E36 compact 1.6 M43 manual bez ASC z 6/1997 r. Tempomat pochodzi z E34 (to nie pomyłka) z silnikiem M50, został wyprodukowany w 38 (tygodniu) 1991 roku. Zarazem nie ponoszę odpowiedzialności za awarie oraz zły montaż lub demontaż elektroniczny lub mechaniczny w twoim pojeździe.

 

A. Części, które potrzebujemy to:

 

1. Sterownik/moduł tempomatu o numerze 1387625 (przed 10/1994) lub nowszy 8375498 (po 10/1994). Jak napisałem wyżej wszystko pasuje z E34, będzie więc pasowało również z E36 M42, M44, M50. O tym co nie pasuje napiszę niżej. Moduł kompletujemy wraz z siłownikiem znajdującym się pod maską, ponieważ będzie prościej przy późniejszej instalacji. Starszy sterownik pasuje również do nowszego siłownika, trzeba zdobyć schematy z różnych roczników, ponieważ siłowniki i moduły różnią się pinami.

http://images50.fotosik.pl/1375/8642ca66abdace46m.jpg

 

2. Siłownik tempomatu o numerze 1378315 (przed 10/1994) lub nowszy 8360043 (po 10/1994). Sytuacja powtarza się jak w punkcie A1 co do tego elementu.

http://images37.fotosik.pl/1328/dca40c60d2ca1f09m.jpg

Do tego potrzebujemy również wtyczkę z kawałkiem wiązki.

http://images45.fotosik.pl/1367/76b1b66e1e185908m.jpg

 

3. Uchwyt siłownika 1387003. Element nr 4 na poniższym obrazku. Taki uchwyt można również wykonać samemu, wystarczy blacha 1,5 mm. Poniżej fotki tej blachy i szkic z wymiarami i odpowiednim wyprofilowaniem.

http://images47.fotosik.pl/1366/37f745384d96d6acm.jpg http://images45.fotosik.pl/1411/f86633d92c991658m.jpg http://images38.fotosik.pl/1400/0552c71236cda3a6m.jpg http://images43.fotosik.pl/1409/b9cf85d80489bf03m.jpg http://images40.fotosik.pl/1401/90674ce15c3325f8m.jpg

 

Te ostatnie zdjęci przedstawia szkic, jest to odrysowany uchwyt mojego siłownika tempomatu. Jeśli ktoś chce sam wykonać taką blachę to trzeba kilku prób na danym odcinku metalu, aby wszystko pasowało.

 

4. Uchwyt siłownika nr 2 o numerze 8366496, jest to element nr 5 na powyższym obrazku (punkt A3). Do przykręcenia siłownika tempomatu służą trzy nakrętki o rozmiarze M5. Stosujemy je zarówno w oryginalnym uchwycie, który ma już wyprowadzone nagwintowane bolce jak i w uchwycie własnej roboty. Całość, czyli uchwyt oraz siłownik przykręcamy do dwóch uchwytów filtra powietrza. Uchwyt od E34 nie pasuje.

 

5. Cięgno tempomatu 8367606 (przed 10/1994) lub 8380075 (po 10/1994). Cięgno to zwykła linka, która idzie od siłownika do przepustnicy. Nasza przepustnica ma dwa gniazda, jedno jest już zajęte, a drugie jest przygotowane pod tempomat. Nie wiem jak wygląda sterownie ASC+T, bo nie mam u siebie. Linka jest zakończona regulowaną tulejką z gwintem oraz gumką, która jest mocowana w stelażu.

 

http://images46.fotosik.pl/1367/a75dc9ff1f465471m.jpg http://images38.fotosik.pl/1400/33573e77f2b2c7dfm.jpg

 

Na poniższym zdjęciu linka od przyspieszenia jest wyżej, a ta od tempomatu w niższej pozycji.

http://images45.fotosik.pl/1411/c23c3e8beb7949a5m.jpg

 

Aby wyciągnąć linkę z siłownika tempomatu, należy wcisnąć widoczną na zdjęciu zapadkę oraz pociągnąć ten długi uchwyt:

http://images39.fotosik.pl/1355/88fcf2715bcc56a4m.jpg

 

Gdy już uchwyt wyjdzie na zewnątrz, zobaczymy następujący widok (ten element ciągnie lub zwalnia linkę):

http://images43.fotosik.pl/1409/cc80d58a57235472m.jpg

 

Poniżej różnica pomiędzy linką od E34 M50, element regulacyjny uszkodziłem przez nieuwagę, wiec dochodzi jeszcze 2cm (wyżej na zdjęciu), a linką od M43. Ta z M43 jest sporo krótsza.

http://images37.fotosik.pl/1372/140e88dbd2c7c916m.jpg

 

6. Łożysko cięgna gazu numer 1747519, znajduje się na metalowym cięgnie przepustnicy, dzięki temu cięgno przepustnicy może się swobodnie przesuwać, nie miażdżąc linki. Jest to element nr 8 na poniższym rysunku. Ktoś umieścił go w bardzo niefortunnym miejscu na rysunku, powinien się znajdować przy końcu linki.

http://images47.fotosik.pl/1366/37f745384d96d6acm.jpg

 

7. Uchwyt cięgna numer 8353068, znajduje się na śrubie amortyzatora i trzyma linkę. Element nr 9 na powyższym obrazku (A6). Element z E34 nie pasuje.

http://images38.fotosik.pl/1400/b5ef0c8c49b78d4em.jpg

 

8. Czujnik/przełącznik sprzęgła numer 8360421, ja mam od E34 i ma on inny numer 1378210. Pasuje idealnie, uchwyt do przełącznika sprzęgła znajdował się już w moim aucie (1997 r.). Trzeba sprawdzić czy w waszym aucie jest dodatkowe miejsce na ten przełącznik. Przepraszam za jakość drugiego zdjęcia, ale jest zimno i trzęsły mi się ręce:). Ten jasny przełącznik jest od sprzęgła, a ten czarny od hamulca.

http://images46.fotosik.pl/1323/1ddf073bead9d94cm.jpg http://images50.fotosik.pl/1375/506ec9b84ddb75bbm.jpg http://images41.fotosik.pl/1326/f46d5c483f1690fam.jpg

 

9. Manetka/przełącznik tempomatu numer 1393316 (przed 1/1995) lub 8360926 (po 1/1995). Moja manetka jest od E34 i pasuje idealnie, choć ma inny numer OEM niż te od E36, Z3, E31. Manetka od E34 jest również dłuższa niż ta od E36. Manetkę montujemy w specjalnym łożu, które znajduje się pod manetką wycieraczek Zdjęcie nr 2 i 3.

http://images40.fotosik.pl/1357/841c524918aaff06m.jpg http://images40.fotosik.pl/1357/3ba5624de45bc3cdm.jpg http://images45.fotosik.pl/1367/7e35b0e03ce76ee2m.jpg

Trzeba również zrobić otwór w dolnej osłonie kolumny kierownicy. Od wewnątrz jest to wyraźnie zaznaczone. Po wycięciu wygląda jak na zdjęciu nr 1.

 

10. Instalacja elektryczna, tutaj potrzebujemy 4 wtyczki. Jedna już jest na zdjęciu (punkt 2), a reszta niżej. Wtyczka koloru niebieskiego jest do modułu, pasuje również z licznika. Ta duża biała od manetki, a mała dwu pinowa od czujnika sprzęgła. Potrzebujemy wszystkich, aby podłączyć tempomat. Lepiej kupić kompletny tempomat z jednego samochodu, ze względu na wszystkie występujące w nim elementy. Wtyczka manetki ma swoje miejsce koło innych wtyczek od kierunkowskazów i wycieraczek, trzeba ją zamocować na specjalnym zatrzasku.

http://images41.fotosik.pl/1312/f2443e55cfee98cam.jpg

 

 

B. Czynności wstępne.

 

1. Odłączamy akumulator!!!!!

 

2. Ściągamy dolną część obudowy deski rozdzielczej od strony kierowcy posiadającą półkę na drobiazgi (kilka śrub). Następnie wyciągamy panel znajdującą się nad gazem, hamulcem i sprzęgłem.

 

3. Wędrujemy pod maskę i otwieramy puszkę bezpieczników. Następnie odkręcamy cztery śruby typu torx\gwiazdka. Jest to dość ciężkie zadanie ze względu na trudny dostęp do dwóch śrub od strony grodzi. Trzeba mieć wyginany (sprężynowy) śrubokręt bo inaczej obrobimy gniazdo śruby i będzie problem. Odginamy górę skrzynki w stronę zbiornika płynu hamulcowego. Musimy to zrobić bardzo delikatnie, z uwagi na kable wewnątrz.

http://images38.fotosik.pl/534/f72a3fd118260da3m.jpg

 

4. Demontujemy plastik pod kolumną kierownicy, przez odkręcenie plastikowej śrubki i wyciągniecie plastiku w którym siedziała śrubka. Wkładamy palce w miejsca w których pracują manetki od kierunków i wycieraczek i ciągniemy zdecydowanie w dół.

 

 

C. Montaż kabli w ścianie grodziowej:

 

1. Trzeba mieć siedem przewodów, a następnie należy przeciągnąć je przez puszkę bezpieczników do środka.

 

2. Najgorszym zadaniem będzie przeciągnięcie tych kabli przez ściankę. Trzeba przygotować sobie twardy stalowy drut (ja wykorzystałem szprychę od roweru bez zawiniętej końcówki - uciąłem ją) , długi na około 20 cm. Następnie lutujemy końcówkę kabla do tego druta (na końcu), wkładamy ten drut na górze wiązki w skrzynce bezpieczników i przeciskamy się do wnętrza auta. Następnie delikatnie wprowadzamy kable do auta.

 

3. Druga część skrzynki bezpieczników jest zakończona gumą, do której możemy dodać parę kabli (dwa małe otwory).

 

4. Planujemy sobie długość kabli, dobrze zabezpieczamy je taśmą przed wilgocią.

 

 

D. Sposób połączenia kabli z oryginalną instalacją:

 

1. Kable można połączyć za pomocą plastikowych zacisków z metalową wkładką.

http://images40.fotosik.pl/523/c7fdd371fd16aef7m.jpg

 

2. Drugi sposób to lutowanie kabelków (potrzebny kwas). Polecam tą metodę ponieważ jest pewniejsza, zajmuje mniej miejsca w szczególności w gnieździe X20 pod maską. Takie połączenie jest według mnie bardziej odporne na wibracje podczas jazdy. Sposób lutowania kabelków to już wasza inwencja twórcza. w każdym razie nie przecinałem oryginalnej instalacji, tylko wyginałem kabel w kształcie odwróconej litery "u", przecinałem oryginalną koszulkę kabla za pomocą szczypiec. Potem ostrym szpikulcem wyciągałem trochę plecionki i lutowałem do niej nowo powstałą wiązkę. Następnie taśma izolacyjna i po kłopocie.

http://images37.fotosik.pl/515/0520fc020ac580afm.jpg

 

 

E. Instalacja.

 

1. Umiejscowienie modułu/sterownika tempomatu. Moduł jest zainstalowany w dwóch miejscach w zależności od rocznika. W starszych autach jest koło głośnika (nie wiem czy nad czy pod, bo nie rozbierałem), a w nowszych znajduje się za schowkiem. Ja zainstalowałem moduł od strony kierowcy, bo nie chciało mi się ciągnąć przewodów na druga stronę.

http://images45.fotosik.pl/1367/990dd8ea4f00d6a4m.jpg

 

2. Kablomania, czyli schemat 1992/1993, a więc zgodny z moim modułem i siłownikiem. Inne schematy każdy zainteresowany zdobędzie sobie sam. Trzeba wpisać w popularnej wyszukiwarce taki wyrażenie: 1997 BMW 318ti Electrical Troubleshooting Manual.pdf (to tylko przykład). Można też zdobyć książkę bentleya.

Poniżej schemat mojego tempomatu.

http://images50.fotosik.pl/1376/7e228be03ae3f135m.jpg

 

2a. Piny modułu/sterownika:

 

Pin 1 żółto-fioletowy, idzie do siłownika również pin 1, kolor ten sam.

Pin 2 czarno-zielony, idzie do siłownika pin 6, kolor ten sam.

Pin 3 pusty.

Pin 4 pusty.

Pin 5 pusty.

Pin 6 pusty.

Pin 7 pusty.

Pin 8 pusty.

Pin 9 pusty.

Pin 10 pusty.

Pin 11 czarno-niebieski, idzie siłownika pin 5, kolor ten sam.

Pin 12 pusty.

Pin 13 pusty.

Pin 14 żółto-biały, idzie do siłownika pin 4, kolor ten sam.

Pin 15 pusty.

Pin 16 czarno-biały, idzie do licznika pin 2 w niebieskim gniazdku (X17), jest to sygnał prędkości.

Pin 17 brązowo-pomarańczowy (połączony z pinem 8 siłownika), jest to masa, którą możemy wziąć ze śruby z nakrętką nad głośnikiem.

Pin 18 niebiesko-czerwony, idzie do siłownika pin 2 a następnie łączy się z czujnikiem sprzęgła. Schemat w punkcie 2d.

Pin 19 czarno-brązowy, idzie do siłownika pin 3, kolor ten sam.

Pin 20 niebiesko-biały, idzie do manetki pin 7 (zwalnianie), kolor ten sam.

Pin 21 niebiesko-szary, idzie do manetki pin 2 (wznowienie), kolor ten sam).

Pin 22 niebiesko-zielony, idzie do manetki pin 3 (przyspieszanie), kolor ten sam.

Pin 23 pusty.

Pin 24 niebiesko-czarny, idzie do manetki pin 4 (wyłączenie tempomatu), kolor ten sam.

Pin 25 brązowo-czarny, automat. Tego pinu nie stosujemy w manualnej skrzyni.

Pin 26 fioletowo-żółty, zasilanie 12V. Idzie do bezpiecznika nr 46. Napięcie możemy wziąć z kabla idącego do przełącznika stopu lub z zegarów, wtyczka niebieska (X17) pin 16. Jest to ten sam obwód, więc nie ma obaw. Ten kabel łączy się z z pinem nr 1 manetki tempomatu.

 

2b. Piny manetki:

 

Pin 1 fioletowo- zółty lub fioletowo-biały (zasilanie), łączy się z pinem 26 sterownika.

Pin 2 niebiesko-szary, idzie do pinu 21 sterownika.

Pin 3 niebiesko-zielony, idzie do pinu 22 sterownika.

Pin 4 niebiesko-czarny, idzie do pinu 24 sterownika.

Pin 7 niebiesko-biały, idzie do pinu 20 sterownika.

 

2c. Piny siłownika:

 

Pin 1 żółto-fioletowy, idzie do pinu 1 sterownika.

Pin 2 niebiesko-czerwony lub niebiesko-brązowy, idzie pinu 18 sterownika. Łączy się z przełącznikiem sprzęgła.

Pin 3 czarno-brązowy, idzie do pinu 19 sterownika.

Pin 4 żółto-biały, idzie do pinu 14 sterownika.

Pin 5 czarno-niebieski, idzie do pinu 11 sterownika.

Pin 6 czarno-zielony, idzie do pinu 2 sterownika.

Pin 7 pusty.

Pin 8 brązowy, jest to masa, łączy się pinem 17 sterownika. Może być podłączona pod maską.

 

2d. Piny przełącznika sprzęgła i hamulca:

 

Przełącznik sprzęgła - w moim przypadku, przełącznik w pozycji wciśniętej rozwiera obwód (pedał sprzęgła wciśnięty). Natomiast sprzęgło w normalnej pozycji powoduje zwarcie. Kable, czyli pin 18 sterownika i pin 2 siłownika łączą się z kablem przycisku hamulca (niebiesko-czerwony). Z tego wynika, ze bez wciśniętego sprzęgła mamy sterownik na masie.

 

Przełącznik hamulca - jak wskazuje logika hamulec w pozycji wciśniętej, powoduje zwarcie obwodu (świeci się światło stop). Natomiast hamulec w spoczynku powoduje rozwarcie. Kabel pochodzący z przełącznika sprzęgła przekazuje więc napięcie na sterownik podczas wciśnięcia hamulca (bez wciśniętego sprzęgła). Napięcie na kablu fioletowo-żółtym pojawia się podczas przekręcenia stacyjki.

http://images37.fotosik.pl/1329/69232d48336b3192m.jpg

 

 

F. Próba generalna:

 

1. Upewniamy się, że wszystko jest dobrze podłączone i zaizolowane.

 

2. Podłączamy akumulator.

 

3. Odpalamy silnik i zaczynamy jechać. Aby tempomat pracował, trzeba jechać minimum 40 km/h.

 

4. Instrukcja obsługi manetki tempomatu:

 

Beschlosen- manetka w kierunku silnika, przy jednokrotnym krótkim naciśnięciu tempomat zapamięta nam naszą prędkość i będzie ją utrzymywał. Przy ciągłym przyciskaniu, auto zacznie przyspieszać, aż nie puścimy manetki. Ostatnia prędkość zostanie zapamiętana. Jeśli zaczniemy klikać manetką to auto zacznie przyspieszać co 1km/h.

 

Verzog.- manetka w kierunku użytkownika. Przy jednokrotnym przyciśnięciu, tempomat zacznie zwalniać co 1km/h. Przy długim ciągłym naciskaniu auto również zwalania, samochód zachowa się tak, jakbyśmy zdjęli stopę z pedały przyspieszenia. Jeśli puścimy manetkę to ostatnia prędkość zostanie zapamiętana.

 

Abruf.- zapamiętuje ostatnie ustawienie tempomatu, np. 90 km/h. Po wciśnięciu manetki w stronę kolumny kierownicy, auto zacznie przyspieszać lub zwalniać. Po wyłączeniu zapłonu to ustawienie się kasuje.

 

AUF- wyłączenie tempomatu, manetka pracuje w górę lub w dół. Działa to tak samo jak naciśnięcie hamulca lub sprzęgła.

 

5. Kiedy wszystko zadziała, możemy wszystko składać do kupy.

 

6. Cieszymy się działającym tempomatem:)

 

 

G. Pytania i odpowiedzi:

 

Tylko i wyłącznie na forum. Proszę nie zwracać się z problemami na PW, po to jest forum, aby sobie pomagać.

  • 11 miesięcy temu...
Opublikowano

Witaj kolego widzę ładnie to ogarnąłeś. Chce do swojego bmw zamontować coś podobnego. A mianowicie mam tempomat od bmw e34 4.0 ale w automacie. Teraz moje pytanie co z czujnikiem od hamulca którego w automacie nie ma? Druga sprawa to podłączenie tego. Oto zdjęcia mojego zestawu, części pochodzą z jednego auta.

 

http://obrazki.elektroda.pl/6367943400_1359137822_thumb.jpg http://obrazki.elektroda.pl/4416497800_1359137824_thumb.jpg http://obrazki.elektroda.pl/5279439300_1359137825_thumb.jpg http://obrazki.elektroda.pl/1564091200_1359137827_thumb.jpg

Opublikowano
Przełącznik możesz ominąć, tzn. zewrzeć kable i masz emulator przycisku :D . Uzupełniasz tylko wiązkę, bo automat nie powinien mieć tych kabli w kostce sterownika tempomatu. Moim zdaniem warto jednak mieć ten przycisk pod sprzęgłem, bo jak nawali przełącznik Stopu to możesz wyłączyć tempomat manetką, ale nieraz może być za późno np. na śliskiej drodze. Ściągnij sobie schematy odpowiednie do rocznika sterownika i serwa (widzę rok 94), na sterowniku jest data naniesiona tuszem, jeśli dobrze pamiętam i popatrz trzy razy jak to wszystko jest podpięte, bo jakieś kolory mogą się różnić w moim opisie. Rzecz w tym, że podłączenie przycisku sprzęgła możesz niekiedy ominąć bez zwierania kabli, są dwa rodzaje przełącznika, zwarty w stanie spoczynku (sprzęgło nie jest wciśnięte) i rozwarty.
Opublikowano
Teoretycznie tak, ale gdy naciśniemy stop to mamy napięcie na przewodach idących do sterownika. Gdy naciśniemy sprzęgło to nie ma połączenia a światło stop świeci po wciśnięciu hamulca, więc sterownik jest chyba na masie. Ciężko powiedzieć jak to działa, nie jestem elektrykiem.
  • 1 rok później...
Opublikowano
Cześć, instrukcja dobra. Wszystko zrobiłem tak jak jest napisane i tempomat mi nie działa. Jakieś pomysły co może być nie tak? Przekładałem kompletny zestaw z 328i 1996r w manualu do 328i 1998r w automacie. Czujnik do sprzęgła zablokowałem w pozycji tak jak by sprzęgło nie było wciśnięte. Czy jest coś jeszcze co powinienem zrobić? Instalacja sprawdzona, niby wszystko wygląda dobrze. Pomóżcie proszę.
Opublikowano
Masz wyżej schemat, zobacz czy dobrze podłączyłeś pin 25. Wytnij przełącznik sprzęgła i podłącz bezpośrednio pod przełącznik hamulca. Ewentualnie poszukaj innych schematów, bo jest kilka (książka Bentleya).
Opublikowano

Dobra, jutro będę walczył z tym przełącznikiem. Na tym schemacie przy pinie 25 jest jakiś bezpieczńik na końcu. Czy u mnie jest to wszystko zamontowane, czy muszę to jakoś dołożyć lub przenieś z dawcy?

 

Jako ciekawostka, przy późniejszych próbach uruchomienia go zauważyłem, że na manetce działa tylko jedna opcja. Ta od przyspieszenia. Nie jest to jednak płynne i ciagle, ale auto reaguje. Zaczyna się rozpędzić, trwa to sekundę i koniec mimo, że cały czas trzymam manetkę. Może to świadczyć o tym, że podłączone jest dobrze. Chyba.

 

Gdzie mogę znaleźć takie schematy? I na co patrzeć? Rok produkcji ma znaczenie czy co?

Opublikowano

Ten bezpiecznik jest od wybieraka automatu, więc musisz go mieć posiadając automat. Miałem manual więc nie pomogę w tej kwestii. Rzecz w tym, czy te połączenie jest konieczne do poprawnego działania sterownika. Co do tempomatu, mój samochód przyspieszał bez problemu za pierwszym razem. Może ten zestaw jest walnięty i stąd problemy a tego nie można wykluczyć. Manetkę przedzwoń miernikiem dla świętego spokoju.

Schematy nazywają się tak: 1998 BMW 318i Electrical Wiring Diagram lub ściągnij sobie książkę do e36, która ma na końcu schematy (Bentley).

Opublikowano
Nie bardzo wiem, jak mam połączyć te kable z czujnika sprzęgła. Sprzęgło ma dwa kable niebieski i brązowy. Hamulec ma cztery kable brązowy, brązowo biały, niebiesko czerwony i fioletowo żółty :/

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.