Skocz do zawartości

Dziwne chrobotanie na luzie przy puszczonym sprzęgle.


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam trochę szukałem na ten temat ale żadnych nie ma konkretów.

 

Objawy są następujące: Jak się silnik rozgrzeje słychać dziwne chrobotanie na luzie przy puszczonym sprzęgle. Natomiast jeśli wcisnę sprzęgło chrobotanie znika.

 

Przeszukując forum wyczytałem, że kończy się życie skrzyni biegów :) , inna wersja to do wymiany łożysko oporowe. Może ktoś miał już taką sytuację i to naprawił. Zastanawiam się czy można z tym jeździć jeszcze, ewentualnie na jakie koszta się szykować co wymienić.

Opublikowano
kolega miał tak w swojej dwu litrówce, wciskał sprzęgło cisza, puszczał i dzwonienie lub chrobotanie(nie zawsze było słychać), większosć mechaników obstawiała dwumasę, ale po upływie około 1.5 miesiąca padło sprzęgło
Ten post wyraża moją opinię w dniu dzisiejszym.Nie może on służyć przeciwko mnie w dniu jutrzejszym,ani każdym innym następującym po tym terminie.Ponadto zastrzegam sobie prawo zmiany poglądów bez podania przyczyny.
Opublikowano

Ja to przerabiałem u siebie. Na luzie szum, chrobotanie, po wciśnięciu sprzęgła cisza. Finalnie okazało się, że poszło łożysko na wałku wejściowym do skrzyni biegów - jak oglądałem swoją wyjętą już na wierzch skrzynię to wałek można było ruszać na boki na około 0,5cm i kiedy się go obracało to chrobotał jakby ktoś wrzucił w łożysko garść żwiru). Finalnie poszukałem ładnej skrzyni biegów używki (udało się choć cena nie była z tych najniższych - rok temu było to 850pln, choć najtańsze skrzynie można było kupić i za 450pln). Podmieniłem i jest lux malina - przy okazji skrzynia została zalana nowym olejem.

Z tym łożyskiem jest taki problem, że wymiana jest mało opłacalna bo bebechy skrzyni biegów wyciąga się od strony jej tyłu a ów łożysko jest na samym przodzie. Poza tym jeśli padło Ci łożysko i już tak chrobocze to jest duże prawdopodobieństwo, że wałki w skrzyni są już ustawione pod minimalnym kątem więc i zęby w kołach zębatych są już zebrane pod takim kątem. Wymiana samego łożyska da Ci tylko koniec chrobotania ale skrzynia w takcie jazdy może Ci już wyć - tak mi to opisał ojciec mojego zaufanego mechanika, który w skrzyniach jest oblatany i powiedział, że jeśli już tak wyraźnie chrobocze/szumi to bebechy są już w środku zjechane tak jak to opisałem wyżej i wymiana wszystkiego jest mało opłacalna bo graty są drogie.

Co do łożyska oporowego to jego awaria z reguły daje odwrotny objaw - cisza na luzie a chrobotanie/szum kiedy wciśnie się pedał sprzęgła (dlatego, że łożysko to po wciśnięciu sprzęgła jest dopiero wtedy pod obciążeniem i wtedy hałasuje, jak pedał jest niewciśnięty to łożysko pracuje bez obciążenia i nie wydaje wtedy żadnych dźwięków).

Teoretycznie przyczyną takich objawów może też być uszkodzona tarcza sprzęgła kiedy coś w niej pęknie (np sprężynki) i ma luzy bo ona po wciśnięciu się usztywnia i wtedy na moment dociśnięcia luzy znikają a kiedy jest puszczona i luźno się kręci to wtedy luźne/pęknięte elementy się tarabanią.

Pzdr.

Opublikowano

Mam to samo - na luzie jakieśtam odgłosy (szum, popiskiwanie...), a na sprzęgle cisza.

(Przy okazji pozdrawiam warsztatm który mi silnik i sprzegło wymieniał i po tym zaczęło skrzypieć...).

To podobno właśnie łożysko się kończy. Poradzono mi, żebym jeździł do chwili, kiedy zacznie się nasilać i wymienił skrzynię (koszty od 300 do 800 pln + wymiana). Mam to od roku (jakieś 7 tys. km.) i na razie spokój - poza szumem na luzie wszystko chodzi idealnie.

Tanie w utrzymaniu BMW, to BMW dobrze utrzymane!
Opublikowano

Ja jeździłem z tym około 8 miechów. Na początku był tylko szum na luzie, potem coraz głośniejszy szum do którego w pewnym momencie doszło takie metaliczne chrobotanie jakby jakieś metaliczne ścinki wrzucił w tryby. Na końcu doszło jeszcze wycie skrzyni w trakcie jazdy na 5tym biegu. Po wymianie skrzyni okazało się, że gratisowo pozbyłem się problemu niepowracającego w centralne położenie drążka od skrzyni biegów kiedy się np wyrzuci 5 bieg na luz - u mnie dźwignia biegów była wtedy ustawiona minimalnie w kierunku 5-tki właśnie. Skrzynia, którą włożyłem miała widocznie wymieniony ten sworzeń ze sprężynką (odpowiadają za wyrzucanie wajchy na środek) bo teraz wajcha od skrzyni wraca zawsze idealnie na środek. :wink:

Pzdr.

Opublikowano

Bardzo dziękuje za obszerne wypowiedzi. :) Piwko się należy.

 

Czyli to nie sprzęgło tylko skrzynia. Więc będę musiał się powoli szykować na wymianę.

Jeszcze jedno czy na tym uszkodzonym łożysku mogę jeździć nie spowoduję to jakiś innych uszkodzeń. Nie ukrywam że idą Święta i nie mam chęci teraz na wymianę skrzyni :P:P.

Opublikowano
Bardzo dziękuje za obszerne wypowiedzi. :) Piwko się należy.

 

Czyli to nie sprzęgło tylko skrzynia. Więc będę musiał się powoli szykować na wymianę.

Jeszcze jedno czy na tym uszkodzonym łożysku mogę jeździć nie spowoduję to jakiś innych uszkodzeń. Nie ukrywam że idą Święta i nie mam chęci teraz na wymianę skrzyni :P:P.

Generalnie to jest jakiś tam % szansy, że to może być np wina sprzęgła a nie skrzyni.

Co do możliwości jazdy to jest zależne od kiedy Ci tak chrobocze i czy chrobocze już głośno/wyraźnie czy jest to raczej jeszcze taki szum? U mnie hałasowało już dość mocno i jeździłem w sumie 8 miechów. Poza kijowym hałasem to nic innego się nie działo - biegi wchodziły normalnie i wszystko funkcjonowało. Jeśli natomiast chce się uratować swoją skrzynię (o ile to ona jest właśnie przyczyną tej usterki) to należy się za to zabrać jak tylko szum się pojawi bo wtedy jest szansa, że koła zębate nie są zebrane pod kątem (jeśli ma się kogoś znajomego kto za flaszkę lub małe pieniądze wyjmie bebechy ze skrzyni, wymieni łożysko i ją złoży do kupy) więc po zamontowaniu wszystkiego skrzynia nie będzie wyła w trakcie pracy.

Natomiast jeśli ktoś i tak już nastawia się an wymianę skrzyni to jest to już mniej istotne jak długo się jeździ z takim hałasem.

Pzdr.

  • 2 lata później...
Opublikowano
Witam ,odgrzeje temat ponieważ i u mnie pojawiło się chrobotanie. wrzuciłem w m54b25 jednomas, nowe sprzęgło i pojawiło się chrobotanie na jałowym biegu, zmieniłem 3 skrzynie i na każdej jest to samo, jak myślicie co może być powodem chrobotania? Mało prawdopodobne jest aby wszystkie 3 skrzynie były tak samo uszkodzone.
Opublikowano
Nie, z silnika na sto procent nie, zaglądając pod auto przykładając ucho to słychać centralnie chrobotanie skrzyni zmiany biegów.
Opublikowano
logicznym tropem myślenia, proszę wytłumacz mi co ma wspólnego sprzęgło z rechoczącą skrzynią? Proszę o konkrety, a i pamiętaj, że włożyłem tam koło jedno masowe.
  • 3 lata później...
Opublikowano
Także chce ten temat odświeżyć, choć u mnie chrobotanie przy wciśniętym sprzęgle. Mam coś takiego - jadąc na 1 czy 2 biegu powoli odgłosów nie ma bo silnik zagłusza /tzn. nic nie słychać/ ale po wciśnięciu sprzęgła słychać dziwny szum z okolic skrzyni. Tylko, że gdy nadal trzymam wciśnięte sprzęgło i wyrzucę na luz to nie ma tego hałasu. Po puszczeniu pedału sprzęgła jak auto nadal toczy się na luzie hałasu brak. Czy to łożysko oporowe sprzęgła czy to łożysko w skrzyni biegów? Podczas samej jazdy jest w porządku tak samo przy dużych prędkościach.
Pozdrawiam.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.