Właśnie się zastanawiałem skąd zawsze takie zalecenie: "4 takie same i najlepiej nówki" - chyba zalecenie przemysłu oponiarskiego :mad2: Oczywiście należy pamiętać o pewnych zasadach: - takie same na jednej osi (typ, bieżnik, wszystko), :!: - różnica w średnicy mniejsza niż zaleca producent, bo to źle wplynie na Xdrive, ABS - chyba gdzieś czytałem o max 2% W zaleceniach co do zamienników (od strony oponiarzy) gdzieś widziałem 1,5% - 2%. No więc usiadłem do excela i zacząłem liczyć. BMW dopuszcza np. u mnie na tabliczce znamionowej inne opony na przód (245/40/19) a inne na tył ((275/35/19) daje to odpowiednio średnice w mm: 678,6 i 675,1. Jak każdy sobie może policzyć to jest różnica ok. 0,5% "Zimówki" to raczej mniejsza felga (18) - ja mam z tabliczki BMW wszystkie takie same (245/45/18), które mają średnicę: 677,7mm. "Zimówka" od tych "letnich" różni się odpowiednio o 0,13% (przód) i 0,39% (tył). A teraz najciekawsze - jak to wygląda na bieżniku, ktory nie jest już nowy :nienie: Bywa przecież, że mamy jedną oponę do kosza, a 3 jeszcze są ok. Wracając do excela to jeśli mamy dwie opony "zimowe", które się róźnią wysokością bieżnika o 1mm to daje tylko 0,295% różnicy !!! a proporcjonalnie przy różnicy 5mm (to bardzo dużo !) to jest 1,476% :!: Więc bez przesady z tymi nówkami i od razu 4 sztuki :mad2: